تاریخ انتشار : شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱

بیرق های عزای حسینی (ع) در ایلام برافراشته شد

بیرق های عزای حسینی (ع) در ایلام برافراشته شد
ایلام – همزمان با فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله(ع) بیرق های عزای حسینی در جای جای نقاط استان ایلام بر افراشته و مردم عزادار فرزند فاطمه (س) شده اند.

 

مردم شیعه نشین استان ایلام بر اساس سنتی دیرینه و عشقی که از کودکی با آن انس گرفته اند با سیاه پوش کردن منازل و نصب پرچم های مزین به نام مبارک سیدالشهدا (ع) ارادت خود را به شهید مظلوم کربلا نشان می دهند.

سنت دیرینه نصب پرچم و سیاهپوش کردن منازل همزمان با ماه محرم و از چند روز قبل از فرا رسیدن ایام سوگواری اباعبدالله(ع) و یاران با وفایش سالیان طولانی است که بین مردم این استان جایگاهی ویژه داشته و مردم با این اقدام ارادت خود را به این امام همام ابراز می کنند.

از طرفی نیز به همت هیات های مذهبی و شهرداری نیز معابر و میادین و خیابان های ایلام و شهرهای مختلف استان نیز سیاهپوش شده و بازارهای استان نیز به رنگ عزای اباعبدالله(ع) درآمده اند.

سیاهپوش شدن ادارات و نصب پرچم و بیرق عزای اباعبدالله(ع) در سطح دستگاه های اجرایی نیز از دیگر اقداماتی است که همه ساله از سوی عشاق حسینی در این استان انجام می شود.

یکی از اقدام های مردم این استان در ماه محرم بویژه دهه اول برپایی محافل روضه خوانی خانگی است، این آیین ها که بویژه در چند سال اخیر به علت همه گیری ناشی از کرونا کمرنگ بوده امسال رونق بیشتری گرفته و مردم در این محافل در سوگ شهادت مظلومانه سید و سالار شهیدان عزاداری و سوگواری می کنند.

برگزاری محافل عزاداری دهه اول ماه محرم به همت هیات های مذهبی در نوبت های مختلف عصر و شب نیز از دیگر جلوه های سوگواری ایلامیان به همین مناسبت است، این محافل در تکایا، حسینیه ها، مساجد و امامزادگان استان با حضور خیل عظیمی از عاشقان اباعبدالله(ع) برگزار می شوند.

یکی دیگر از اقدام های دوستداران سالار شهیدان در این استان سیاهپوش کردن خودروها و نوشتن نام اباعبدالله(ع) بر روی خودروها و نصب پوسترهای ماه محرم بر روی درب خودروهاست.

همچنین با شروع ماه محرم و نزدیک شدن به ایام تاسوعا و عاشورای حسینی بسیاری از دوستاران این امام همام از مناطق مختلف کشور خود را به مهران رسانده تا از طریق مرز این شهرستان به عتبات عالیات عزیمت و در آیین های عزاداری سرور و سالار شهیدان در حرمین شریفین کربلای معلی حضور یابند.

پخت غذای نذری نظیر حلیم، شله زرد، آش رشته، شربت و توزیع بین عزاداران از دیگر آیین های مردم این استان در طول ماه محرم است که به اسم اباعبدالله(ع) پخت و بین سوگواران حسینی توزیع می شود.

عزاداری عاشقان اباعبدالله(ع) با نزدیک شدن به روزهای تاسوعا و عاشورا به اوج خود رسیده و محافل عزاداری فرزندان حضرت زهرا(س) بصورت گسترده تر و دسته روی هیاتهای زنجیز زن و سینه زن به اوج می رسد.

در استان شیعه نشین ایلام با جمعیت ۵۸۰ هزار نفر حدود یک هزار مکان مذهبی شامل مسجد، حسینیه، امامزاده و بقعه متبرکه وجود دارد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.