تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲

بهتی که همچون پتک بود/ عادل آذر، بی همتا همچون نامش * حشمت اله کرمی نژاد

بهتی که همچون پتک بود/ عادل آذر، بی همتا همچون نامش   * حشمت اله کرمی نژاد
نگاه اقتصاد ✍ حشمت اله کرمی نژاد/همانند نام شناسنامه ای اش در بین اندیشمندان، پژوهشگران و مدیران ایرانی بی همتا و کم نظیر بود.

 

عادل آذر با آن نگاه گیرا و قامت برافراشته و بلند بالایش که از دل یکی از محروم ترین مناطق استان ایلام سر برآورده بود از همان دوران تحصیل در دانشگاه علامه طباطبایی و پس از آن دانشگاه تربیت مدرس و امام صادق«ع» توانست نبوغ، پشتکار، توانمندی و لیاقت علمی، پژوهشی و مدیریتی خودش را نشان دهد.

وی بی شک در طول چند دهه پس از انقلاب برجسته ترین مدیر و چهره علمی استان ایلام و یکی از اندیشمندان و دانشمندان طراز اول کشور بود که توانست به جایگاههای بالای علمی و مدیریتی در سطح کشور برسد و بعنوان یکی از اساتید برجسته دانشگاه خصوصاً در دانشگاه تربیت مدرس یکی از موفق ترین و توانمندترین چهره های علمی و دانشگاهی در زمینه های اقتصادی، پژوهشی، بودجه ریزی و مدیریت صنعتی و اقتصادی کشور بود که علاوه بر خدمات ماندگار و شایان به پیشرفت کشور، توانست دانشجویان و دانش آموختگان زیادی را برای آینده کشور تربیت کند.

عادل آذر که نماینده مردم دهلران و شهرستانهای جنوبی کشور در دور هفتم مجلس شورای اسلامی بود از معدود نمایندگان و کاندیداداهای ایلامی بود که توانست با پشتوانه توانمندی های علمی، سوابق مدیریتی، پژوهشی و دانشگاهی اعتماد مردم شهرستانهای حوزه انتخابیه اش در استان ایلام را کسب کند و برخلاف کاندیداهای پیشین و پسین هم استانی ، خود را چندان به سیستم قبیله ای، طایفه ای و ایلیاتی نهادینه شده در این استان متکی نکند.

دوران مدیریت ۱۰ ساله عادل آذر در دستگاههای کلیدی کشور همچون مرکز آمار ایران و دیوان محاسبات، تغییراتی که در این دستگاهها ایجاد کرده است، مبارزه وی با فساد اداری، تکیه و اصرار بر انتشار آمار دقیق پژوهش مدار و مبتنی بر واقعیات جاری کشور از دوران طلایی دستگاههایی بوده که این مدیر توانمند مدیریت آنها را عهده دار بوده است.

عدم وابستگی حزبی و گروهی و دوری جستن از جناحهای سیاسی که نشأت گرفته از جایگاه بلند علمی و نخبگی و شخصیت و رفتارهای متواضعانه اش بوده یکی دیگر از برجستگی های شخصیتی دکتر عادل آذر بود که با فاصله وی را متمایز تر از بسیار از مسئولان هم طراز و هم عصر خودش کرده بود.

وی در دوران زندگی علمی و پژوهشی کوتاهش با پشتکار و نظم کم نظیری که در زندگی اش داشته علاوه بر نگارش و انتشار صدها مقاله علمی، دهها کتاب را نیز به نگارش درآورده که عمده آنها بعنوان کتب مرجع در دانشگاههای کشورمان تدریس می شوند.

بی شک فقدان این دانشمند و پژوهشگر بزرگ و مدیر توانمند ضایعه ای بزرگ نه تنها برای مردم استان ایلام بلکه برای جامعه علمی،پژوهشی و مدیریتی کشورمان است و زایش جایگزینی در حد و اندازه وی سالها به طول خواهد انجامید.

انتشار خبر این بهت در جامعه که همچون فرود آمدن یک پتک بر فرق جامعه علمی و نخبگی کشور بود و انعکاس فراگیر آن در رسانه ها و دنیای مجازی نشان از محبوبیت کم نظیر و جایگاه والای این مدیر توانمند در بین مردم بوده و بی گمان جامعه علمی و نخبگی کشور برای سالیان سال سوگوار و بهت زده ی از دست دادن وی خواهد بود.

صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را
تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.