تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۴

کم آبی، بحرانی جهانی است

کم آبی، بحرانی جهانی است
نگاه اقتصاد - سیدخلیل سجادی اسدآبادی - یکی از مسائلی که امروز گریبانگیر جهان شده و کل کره زمین با آن در گیر شده است، بحران آب و خشکسالی های پی درپی و تغییرات اقلیمی است.

 

آب به عنوان مایه حیات در طبیعت و زندگی ما انسانها پایه و اساس است، زیرا کل طبیعت از آب است و زندگی ما موجودات زنده نیز با آب گره خورده و زندگی بدون آن نابود می شود.

خشکسالی‌های پی در پی و برداشت بی رویه از منابع آب های سطحی و زیرزمینی از طریق شبکه بزرگی از زیرساخت‌های هیدرولیک و چاه‌های عمیق، وضعیت آب در سطح جهان را به وضعیت بحرانی رسانده‌ است.

کشور ما به سبب قرارگیری در کمربند خشکی نیمکره شمالی زمین از زمان های نسبتا دور با مشکل کم آبی رو به رو بوده و البته در هر زمان روش های مدیریتی بسیار خوبی نیز در دوره های مختلف تاریخی جهت مقابله با بحران کم ابی بکار گرفته شده است، افزایش جمعیت شهرها تغییرات اقلیمی و طولانی شدن دوره های خشکسالی، باعث شده تا بحران خشکسالی و نبود آب نمود بیشتری در زمان حال داشته باشد و البته این بحران جهانی به سراغ کشور های همسایه هم رفته و در اکثر کشور های خاور میانه به شدت گسترده شده است.

کم آبی تمام صنایع را تحت تاثیر خود قرار می دهد و باعث می شود اقتصاد یک کشور به شدت تحت تاثیر آن قرار بگیرد، البته کشور های مختلف در حال راهکار دادن و کاهش اثرات کم آبی هستند، همه آن‌ها سعی دارند با کاهش گاز های گلخانه ای، مدیریت صحیح آب در تمام مصارف آن، سعی دارند کم آبی را در منطقه خود مدیریت کنند، اما مبارزه با کم آبی یک عزم جهانی می طلبد و همه جهان باید برای مبارزه با کم آبی در کنار هم باشند.

بحران آب در کشورمان هم نمود آشکاری دارد و البته در سال‌های اخیر، راهکارهایی هم برای مقابله آن پیشنهاد داده شده و در عمل هم کار هایی انجام شده است، اما باز باید تلاش بیشتری در این زمینه بکار برده شود.

به نظر نگارنده، مدیریت درست مصرف آب می تواند در جلوگیری از کم آبی موثر باشد، یکی از مشکلاتی که مصرف آب را در کشورمان به بیشتر از حد می رساند، استفاده از آب در مصارف کشاورزی است، مدیریت مصرف آب در کشاورزی رعایت نمی شود و در خیلی از باغات و کشتزارها به صورت سنتی آبیاری می شوند، این نوع آبیاری، مصرف آب بیشتری می طلبد و در نتیجه به یکی از بزرگترین دلایل کم آبی تبدیل می شود.

استفاده از آب در منازل و خانه ها هم باید فرهنگ سازی شود، چرا که گاها مشاهده می شود که خیلی از خانه در مصرف آب صرفه جویی نمی کنند و از آب خانگی برای شست و شوهایی که آب زیادی هدر می رود، استفاده می کنند، مانند شستن ماشین، فرش و….

کشور ما، در بخش نیمکره خشک زمین قرار گرفته است و در سال‌های اخیر هم بارندگی‌های خیلی کمی را تجربه می کند، بیشتر مناطق آن را هم بیابان‌ها و کویر های تشکیل داده اند و در نتیجه بحران آب بیشتر از همه به زیان ماست، نیاکانمان بیشتر از ما قدر و ارزش آب را می دانستند، زیرا که در وصفش شعر و داستان‌ها گفته اند و همواره آب را مقدس می دانستند، پس ما هم باید تا دیر نشده، قدر این مایه حیان را ارج دانسته و در مصرف آن صرفه جویی کنیم تا کشورمان و جهان در بحران کم آبی قرار نگیرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.