تاریخ انتشار : جمعه ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳

اتاق بازرگانی یار اقتصاد یا بار اقتصاد؟

اتاق بازرگانی یار اقتصاد یا بار اقتصاد؟
تهران- به تازگی یکی از نمایندگان مجلس از تخلفات گسترده اتاق بازرگانی و پنهان کاری اعضای این اتاق از درآمدها و حساب‌های آن سخن گفته است. در صورت اثبات این موارد در تحقیق و تفحص مجلس، مشخص می‌شود که این نهاد به جای آنکه یاری‌گر بخش خصوصی باشد، به محملی برای سوءاستفاده عده‌ای معدود تبدیل شده است.

 

اتاق بازرگانی از ابتدای تشکیل آن قرار بود پذیرای فعالان بخش‌های مختلف بخش خصوصی باشد تا از طریق هم افزایی میان آنها، زمینه برای رونق و رشد اقتصاد کشور فراهم شود. چنانچه در ماده یک قانون تشکیل اتاق بازرگانی به همین فلسفه وجودی اشاره شده و آمده است: “به منظور کمک به فراهم آوردن موجبات رشد و توسعه اقتصاد کشور، تبادل افکار و بیان آراء و عقاید مدیران صنعتی، معدنی، کشاورزی و بازرگانی به موجب وظایف و اختیارات این قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران تأسیس می‌شود.”

چند دهه از تشکیل اتاق بازرگانی می‌گذرد اما حواشی این نهاد هر سال بیشتر و بیشتر می‌شود. شدت و گسترده حواشی و تخلفات مطرح شده علیه اتاق بازرگانی به حدی رسید که تا کنون نمایندگان سه مرتبه درخواست تحقیق و تفحص از آن را داشته اند. آخرین درخواست تحقیق و تفحص نمایندگان از اتاق بازرگانی آبان ماه سال گذشته بود که پس از تصویب در کمیسیون اقتصادی مجلس، تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد.

آخرین مورد از حواشی اتاق بازرگانی به دخل و خرج و حساب‌های این نهاد مربوط می‌شود. به تازگی یکی از نمایندگان مجلس از خلاف گویی و پنهان کاری اعضای اتاق بازرگانی از درآمدهای این نهاد و رقم هنگفت مجموع سپرده‌های اتاق در حساب‌های مختلف سخن گفته است.

 

۱۳۶۷ میلیارد تومان سپرده اتاق بازرگانی در حساب‌های مختلف

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اخیرا درباره درآمدهای اتاق بازرگانی اظهار داشت: درآمد اتاق بازرگانی ۳ در هزار درآمد مشمول مالیات است که عدد بسیار بزرگی است. درآمد دیگری وجود دارد که ۴ در هزار سود است که اینها هر کدام مشخص شده اند که باید صرف چه موضوعی شوند.

مجتبی رضاخواه بیان کرد: اتاق بازرگانی به هیچ جا پاسخگو نیست. بودجه یک نهادی که انتظار داریم به بخش خصوصی کمک کند تا فضای کسب و کار و تجارت بهبود پیدا کند، صرف کارهایی شده که غیرقانونی بوده است.

وی افزود: ما به این امور ورود کردیم. در بودجه امسال می‌خواستیم موضوع را شفاف کنیم اتاق بازرگانی مخالف بود در جلساتی که گذاشته شد گفته شده بود که به طور متوسط درآمد اتاق چقدر بوده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در اینکه درآمد اتاق بازرگانی چقدر است اتاق بازرگانی اصرار داشت که متوسط درآمد ما ۱۶۰ میلیارد تومان است. گرچه این عدد و این ادعا بسیار غلط بود. پولی که الان اتاق بازرگانی در تاریخ دوم مرداد ماه امسال در حساب‌های مختلف دارد، یک هزار و ۳۶۷ میلیارد تومان است.

رضاخواه همچنین گفت: اتاق بازرگانی که نماد بخش خصوصی است باید شفاف باشد اما در اعلام اینکه درآمدش چقدر است دچار تناقض و خلاف گویی شده است.

 

نورافکن مجلس بر پستوی اتاق بازرگانی

آنچه در اظهارات این نماینده مجلس مطرح شده در صورت صحت نشان دهنده انحراف شدید اتاق از اهداف اولیه تشکیل آن است. اثبات این گزاره‌ها درباره اتاق بازرگانی نشان می‌دهد این نهاد به جای آنکه یاری‌گر بخش خصوصی باشد، به محملی برای سوءاستفاده عده‌ای معدود آن هم با نقاب بخش خصوصی تبدیل شده است. تلاش اعضای اتاق برای پنهان کردن درآمدها و حساب‌های آن به وضوح از تخلفاتی حکایت دارد که افشای آنها اعضای اتاق را نگران کرده است؛ در غیر این صورت اعضای اتاق نباید از روشن شدن این موارد نگرانی داشته باشند.

درآمدهای انباشت شده اتاق بازرگانی که طبق قانون باید برای حل مشکلات بخش خصوصی و یاری رساندن به آنها برای رونق کسب وکار و تجارتشان مورد استفاده قرار گیرد، اکنون طبق اظهارات نمایندگان مورد سوءاستفاده قرار گرفته و صرف امور غیرقانونی می‌شود. بدیهی است در چنین شرایطی تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی، عملکرد چندین ساله این اتاق در حوزه‌های اقتصادی و … را شفاف کرده و به احقاق حق بخش خصوصی در انجام وظایف اتاق در قبال آنان کمک می‌کند. آنچه در این میان اهمیت دارد، چاره اندیشی مجلس پس از مشخص شدن نتایج تحقیق و تفحص برای جلوگیری از بروز مجدد تخلفات رخ داده در اتاق بازرگانی است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.