تاریخ انتشار : چهارشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵

رنج فراق سه ساله نشد؛ پایان خوش ۲۴ ساعت دلواپسی زائران اربعین

رنج فراق سه ساله نشد؛ پایان خوش ۲۴ ساعت دلواپسی زائران اربعین
ایلام - اربعین بیش از ۲ سال در پساپرده کرونا به محاق رفته بود و مردم مشتاق حسرت کوی دوست را به دل کشیدند.

 

ویروس مرگبار کرونا، ۲ سال مردم عاشق ایران را از معشوق والاگَُهر خود دور ساخت و باوجود شوق وافر و آرزوی پرواز به سوی حضرت یار، اما کرونا آنها را زمین گیر کرد.

هرچند سال گذشته به صورت جسته گریخته تعدادی از زائران موفق شدند به سفر عاشقانه و عارفانه اربعین بروند اما این سفر به شلوغی و ازدحام سال های قبل از کرونا نبود.

امسال با فروکش کردن نسبی کرونا و آمادگی پذیرش زائران از سوی عراق، ولوله و غلغله ای در دل مسافران اربعین شکل گرفت و همه مشعوف شدند از دیدن یار محبوب شان.

بسیاری از زائران بار و بندیل را آماده کردند و پیش از حضور گسترده زائران خود را به منزلگاه حضرت عشق رسانند و دلی سیر زیارت و عرض ارادت کردند و بسیاری نیز ایام اربعین را برای سفر برگزیدند.

همه جای این دیار از مدت ها پیش رنگ اربعینی به خود گرفته و هرجا که می نگریم نشانی از اربعین می یابیم و زائرانی که از دور و نزدیک خود را به آخرین حلقه از زنجیره اتصال به بارگاه ملکوتی سرور و سالارشان رسانده اند.

در حالی که شور و اشتیاق وصف ناپذیر زائران اربعین بعد از ۲ سال وقفه به همگان انرژی و حیاتی مجدد بخشید و همه خود را آماده برگزاری اربعینی پرشور می کنند، اما به ناگاه تحولات سیاسی غیرمنتظره از آن سوی مرز و در داخل خاک عراق دل های مشتاق را نگران کرد.

تحولات سیاسی عراق، برگزاری اربعین را به هاله ای از ابهام فرو برد و موجی از امید و ناامیدی، دلنگرانی و ابهام در سرنوشت برگزاری اربعین را در بین مردم و مسوولان ایجاد کرد که مبادا فراق و رنج دوری سه ساله شود.

مردم و مسوولان حوادث و رویدادهای پیش آمده در عراق را در آستانه اربعین لحظه به لحظه پیگیری می کردند چرا که حوادث عراق گره خورده بود به زیارت کعبه آمالشان بعد از ۲ سال دوری و امیدشان در آستانه ناامیدی بود.

در پی این رخدادها و در سریع ترین زمان ممکن مرزهای زمینی و هوایی ایران به مقصد عراق بسته شد و مرز مهران که این روزها پذیرای جمعیت زیادی از زائران است از اعزام مسافر به عراق خودداری کرد.

زائران سرخورده از شرایط عراق، در این سوی مرز و در شهر مهران به امید بازگشایی مرز بودند در حالیکه مسوولان تاکید داشتند تا آرام و با ثبات شدن وضعیت عراق، اجازه خروج به هیچ زائری داده نمی شود و توصیه مسوولان و شخص استاندار ایلام بازگشت زائران به استان های مبدا خود بود.

استاندار ایلام: زائران اربعین به استان های خود بازگردند

 استاندار ایلام گفت: زائرانی که به قصد سفر عتبات عالیات وارد استان شده اند، باتوجه به وضعیت عراق و بسته شدن مرز مهران و عدم پذیرش زائر از سوی این کشور، به استان های خود بازگردند.

حسن بهرام نیا روز سه شنبه اظهار داشت: زائران و مسافران طی امروز و فردا استان ایلام را به مقصد استان های خود ترک کنند و برای زائران فاقد خودرو شخصی، وسیله نقلیه عمومی در پایانه مرزی مهران مستقر است.

وی افزود: شرایط برای اسکان موقت زائران در مهران و سایر نقاط استان فراهم شده است تا این افراد در مدت حضور در استان ایلام مشکلی برای اقامت و تغذیه نداشته باشند.

فرمانده انتظامی ایلام: اجازه خروج زائران از مرز مهران به عراق داده نمی شود

نیروی انتظامی استان ایلام هم بنا بر وظیفه ذاتی خود که حفظ امنیت و برقراری نظم است، در مصاحبه های خبری از زائران خواست تا زمان مشخص شدن وضعیت عراق، از آمدن به استان ایلام اجتناب وروزند.

فرمانده انتظامی استان ایلام با اشاره به بسته شدن مرز مهران به علت ناآرامی ها و تجمعات سیاسی داخل کشور عراق، گفت: اجازه خروج زائران از مرز مهران به سمت عتبات عالیات داده نمی شود.

سردار دلاور القاصی مهر روز سه شنبه اظهار داشت: نیرو های گشت و ایستگاه های مستقر در مبادی ورودی استان اجازه ورود کاروان های پیاده و سواره زائران به استان و حرکت به سمت مهران را نمی دهد و هموطنان تا زمان آرام شدن وضعیت کشور عراق، از عزیمت به شهرهای مرزی به ویژه مهران خودداری کنند.

ثبات وضعیت در عراق کمتر از ۲۴ ساعت

هرچند بیم آن می رفت که این رویدادهای سیاسی در عراق طولانی شود اما در کمتر از ۲۴ ساعت اوضاع بغرنج و متشنج عراق عادی و مرزهای ایران با عراق نیز یکی پس از دیگری گشایش یافت.

با اعلام وضعیت عادی در عراق بار دیگر بارقه های امید برای برگزاری اربعین و حضور زائران ایرانی در عراق بین مردم و مسوولان قوت گرفت و عشق به زیارت ارباب باری دیگر در دلها جوانه زد و کورسوی امید، دریچه اش را به سوی زائران دلشکسته گشوده شد.

اعلام آتش بس و وضعیت عادی در عراق نویدبخش برگزاری اربعین در عراق شد و مردم شیدا و واله هم خرسند و مشعوف از این اتفاق، خود را آماده سفر به کوی دوست کرده اند و مرز مهران غلغله اش را از سر گرفت.

فرماندار: مرز مهران به روی زائران باز است 

فرماندار مهران گفت: از صبح امروز مرز مهران برای ورود و خروج زائران باز و خوشبختانه هیچ مشکلی در تردد زوار وجود ندارد.

 علی عباس شفیعی روز چهارشنبه گفت: امکان عبور زائران اربعین از مرزهای زمینی به عراق صبح امروز مهیا شده و تردد بسیار روان است.

وی اضافه کرد: تمامی دستگاه های خدمات رسان در سطح شهرستان در حال آماده باش و هیچ گونه کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

مهران چشم انتظار زائران اربعین

مرز مهران که از ظهر امروز گشایش یافته دوباره با حضور زائران اربعین جان تازه ای به خود گرفته است و مسافران از اقصی نقاط کشور برای خروج از مرز و ورود به داخل خاک عراق لحظه شماری می کنند.

کامیون های حامل تجیهزات ایستگاه های صلواتی اعزامی به کشور عراق نیز در پایانه مرزی مهران منتظر ورود به کشور عراق هستند و اربعین دوباره جان تازه ای به کالبد این شهر بخشید.

هم اکنون مسافران عتبات عالیات که در مدت انسداد مرز در مهران بودند، با آرام شدن وضعیت عراق به تدریج در حال خروج از مرز و ورود به داخل کشور عراق هستند.

به گزارش ایرنا، مرز مهران از روز دوشنبه تا ظهر امروز به علت شرایط عراق مسدود بود و از ظهر امروز گشایش یافته است.

مهران به واسطه نزدیکی مسافت به عتبات عالیات و امنیت طول مسیر در داخل خاک عراق همه ساله پذیرای بیشترین زائر از نقاط مختلف کشور و کشورهای دیگر است.

امسال پیش بینی شده است که بیش از پنج نفر میلیون زائر از مرز مهران عبور کنند.

طبق آمار ۷۰ درصد زائران اربعین مرز مهران را در سامانه سماح برای تردد انتخاب کرده اند./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.