تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۹

تصادف و شوق زیارتی که ناتمام می ماند * ناهید ابراهیمی

تصادف و شوق زیارتی که ناتمام می ماند  * ناهید ابراهیمی
نگاه اقتصاد - عاشق که باشی برای رسیدن به معشوق آنچنان بی تاب و بیقرار می شوی که هیچ مانعی نمی تواند ترا از حرکت بسویش باز دارد.

 

شور و اشتیاق زیارت و دیدار یار آنچنان هیجان و خونی در رگهایت می دواند که دیوانه وار حاضری همه مشقت ها و سختی راه و کمبودها را به جان بخری و تمام هم و غمت رسیدن به یار و لحظه دیدار می شود.

اما کافی است که با بی احتیاطی و سرعت غیر مجاز و سبقت های نابجا بخواهی با وجود همه خستگی زودتر به مقصد برسی آن زمان است که به یکباره تمام خودرو مچاله شده و نفست بند می آید و چشمانت تا ابد در انتظار دیدار ضریح خواهد ماند.

در حالی که کمتر از چهار روز دیگر تا اربعین حسینی باقی مانده فوج فوج از این عاشقان و سالکان طریق پای در راهی گذاشته اند که سالهای قبل بسیاری از رزمندگان و جوانان این سرزمین در آرزوی دیدارش پر پر شدند و از مهران معبری تا کربلا گشودند.

چراغ های روشن خودرو زائران  این روزها همه مسیر ایلام تا کربلا را همچون کهکشانی پر از ستاره بر روی زمین گسترانیده اند و جلوه بی نظیر  و باشکوهی از عاشقی را به نمایش گذاشته اند.

پیر و جوان، کودک و بزرگسال، زن و مرد، با زبان ها و لهجه های مختلف گام در این معرکه عاشقی نهاده و زیرلب ورد یا حسین یا حسین می خوانند، یکی صلوات می فرستد و آن دیگری ذکر می گوید ، هرکسی حال عجیبی دارد، تمام هم و غم آنها تنها رسیدن به نقطه اتصال است و همچون پروانه ای چرخیدن بر دور شمع اهل بیت و عزیز زهرا(س).

 

اینجا تمام فضا را بوی یاس پر کرده است بی گمان که بی بی برای خوش آمدگویی این زائران آمده و دیدن تصاویر انبوه جمعیتی که پای در این مسیر نهاده و از همه دنیا تنها کوله باری کوچک توشه راه ساخته اند، نشان از عاشقی وصف ناشدنی به اهل بیت است.

با وجود گذشت یک هزار و چهارصد سال از واقعه کربلا و اربعین امام حسین (ع) هنوز هم عشق و ارادت دوستان باوفایش آنچنان شوق و هیجانی در وجود همه نهاده که سر از پا نمی شناسند و راهی زیارت می شوند.

 

جاده پر پیچ و خم است و در خم هر پیچش حادثه ای در کمین، انبوه و ازدحام خودروها و ساعت های طولانی نشستن در خودرو در جاده همه را به نوعی خسته می کند، این خستگی حوصله را سر می برد و آنگاه سرعت و عجله و بی توجهی بر جسم هجوم می برد و یک لحظه غفلت تمام سفر را ناتمام می کند و شوق زیارت تا ابد در دلت ناتمام می ماند…

 

روز و ساعتی نیست که خبر تصادف زائران در مسیرهای چهارگانه کشور منتهی به عراق منتشر نشود و این همه تصادف علاوه بر نگرانی برای به خطر افتادن جان زائران و هم وطنان، موجب افزایش آمار تصادف در کشور نیز می شود.

دیدن تصاویر زائرانی که به دلیل تصادف از راه باز می مانند و در حادثه مرگ عزیزان را شاهد هستند یکی از غم انگیزترین و تلخ ترین حوادث و اتفاقات کنگره بزرگ اربعین است.

ثبت یک میلیون و ۴۰۰هزار تردد در محورهای غربی کشور

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با اشاره به ثبت یک میلیون و ۴۰۰ هزار تردد در محورهای اربعینی کشور از ابتدای شهریور تاکنون گفت: محدودیت های ترافیکی برای تردد خودروهای سنگین در مرزهای چهارگانه در حال اعمال است.

 

سردار سید کمال هادیانفر اظهار داشت: از فردا محدودیت های ترافیکی برای وسایل نقلیه سنگین در محور ایلام – مهران اعمال و در سایر مرزهای خسروی، چزابه و شلمچه نیز مشمول محدودیت های ترافیکی می شوند.

 

وی افزود: در مسیر خرمشهر – اهواز به علت پهنای کم جاده و نبود جداکننده تردد ماشین های سنگین ممنوع است و در استان ایلام کامیون و تریلی حامل تجهیزات ایستگاه های صلواتی از سه راهی حمیل به سمت مرز سومار حرکت کنند و وسایل نقلیه سنگین کرمانشاه نیز از پایانه تجاری پرویزخان تردد کنند.

 

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا ادامه داد: بر  اساس آمار پلیس راهور تاکنون یک میلیون و ۴۰۰ هزار تردد توسط سامانه های ترددشمار در محورهای اربعینی کشور ثبت شده است.

 

سردار هادیان فر یادآور شد: این میزان تردد افزایش محسوسی نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ نشان می دهد و در طی ۴۸ ساعت گذشته نیز میزان ترددها ۳۱ درصد افزایش یافته است.

 

وی اضافه کرد: ۹۴ درصد زائران مرزهای زمینی را برای تردد خود انتخاب کرده اند و تا دیروز ۵۵ درصد مجموع زائران از مرز مهران به عنوان اصلی ترین و مهمترین مرز تردد کرده اند.

 

سردار هادیانفر گفت: ۳۰ درصد زائران نیز از مرز شلمچه، ۱۰ درصد چذابه و چهار درصد نیز از مرز خسروی تردد کرده اند و عبور از مرزهای تمرچین و باشماق بسیار کمتر بوده است.

 

وی با بیان اینکه ۶۵ درصد زائران با خودروهای شخصی به مرزها سفر می کنند، یادآور شد: باید نکات ایمنی رانندگی را رعایت و از سفر به صورت تک سرنشین برای جلوگیری از خواب آلودگی و خستگی راننده اجتناب ورزند.

 

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا تاکید کرد: در هیچ کدام از مسیرهای مرزهای چهارگانه گره ها و انسدادهای ترافیکی وجود ندارد و در مسیرهای منتهی به مهران تردد روان اما پرحجم است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای ایلام گفت: یک میلیون و ۶۷۰ هزار و ۴۹۵ نفر از اول تا بیستم شهریور از مرز مهران تردد کرده اند.

 

سید زاهدین چشمه خاور  اظهار داشت: این مدت یک میلیون و ۱۵۷ هزار و ۳۰۵ نفر زائر ایرانی و خارجی از مرز مهران خارج شده‌اند.

 

وی افزود: از این تعداد یک میلیون و ۲۳۳ هزار و ۳۰ نفر ایرانی و همچنین ۳۴ هزار و ۲۷۵ نفر تبعه خارجی از طریق مرز مهران عازم کربلای معلی شده اند.

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای ایلام ادامه داد: این بازه زمانی ۴۱۳ هزار و ۱۹۰ مسافر( تبعه ایرانی و خارجی) از طریق مرز بین المللی مهران به کشور ورود کرده اند.

 

چشمه خاور یادآور شد: از این تعداد ۴۰۰ هزار و ۵۸ زائر ایرانی و ۱۳ هزار و ۱۳۲ تبعه خارجی بوده اند.

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای ایلام گفت: بیش از ۹۳ هزار نفر زائر ایرانی از بامداد شب گذشته تاکنون از مرز مهران تردد کردند.

 

چشمه خاور با اعلام اینکه امکانات حمل و نقل و اتوبوس در مرز مهران برای انتقال زوار به شهرهای خود مهیاست، اضافه کرد: تردد در محورهای مواصلاتی برقرار است و امکان محدودیت‌های ترافیکی و یک‌ طرفه کردن محور ایلام – مهران و بالعکس در روزهای آینده بنا به تصمیمات مقامات کشوری وجود دارد.

– افزایش تصادفات موجب افزایش مصرف خون شده است

سرپرست انتقال خون ایلام گفت: حجم بالای تردد زائران اربعین و افزایش تصادفات جاده ای و سوانح باعث افزایش مصرف خون و فرآورده های خونی در استان شده است.

 

دکتر لیلی عاصم آبادی اظهار داشت: هرچند ذخایر خونی استان در مقطع فعلی جوابگوی نیاز مراکز درمانی است اما نیاز به اهدای خون و فرآورده های خونی توسط گروه های خونی مختلف وجود دارد.

 

وی افزود: برای اربعین امسال سه استان همدان، لرستان و مرکزی معین انتقال خون ایلام هستند ولی تاکنون نیازی به ارسال خون از این استان های معین نبوده و با ذخایر موجود، مراکز بیمارستانی استان تامین شده است.

 

عاصم آبادی ادامه داد: امسال با توجه به ترافیک شدید محورهای مواصلاتی منتهی به مهران، خون مورد نیاز بیمارستان های مهران و دهلران از طریق بالگرد امداد هوایی ارسال شد.

 

وی یادآور شد: امسال پویش نذرخون با عنوان ایثار حسینی، اهدای خون آگاهانه در حال انجام است که افراد در قالب این پویش نذر خون داشته باشند.

 

عاصم آبادی اضافه کرد: همچنین یک دستگاه اتوبوس خونگیری در بیمارستان امام حسین (ع) و یک تیم سیار خونگیری در پایانه مرزی مهران مستقر است.

– احداث بالگرد و مسیرهای خط ویژه تردد

معاون بهداشت، امداد و نجات فراجا گفت: احداث باند بالگرد و مسیرهای خط ویژه تردد خودروهای امدادی مهران در دستور کار معاونت بهداشت، امداد و نجات فراجا قرار دارد.

 

سردار محمدرضا حسینی اظهار داشت: اربعین با توجه به اینکه در ۱۰ سال آینده در گرمای طاقت فرسای هوای مهران خواهد بود از هم اکنون میزان آمادگی درمانی برای این دوره ۱۰ ساله محک می خورد و ایجاد خط ویژه برای مسیرهای تردد خودروهای آمبولانس و امدادی و ایجاد پد بالگرد و زیرساخت های احداث آن در دست اقدام است.

 

وی به احداث بیمارستان صحرایی معاونت بهداشت، امداد و نجات فراجا اشاره کرد و ادامه داد: یک ماه قبل از شروع اربعین با همکاری و انعقاد قرارداد با دانشگاه علوم پزشکی و بیمه های پایه در مساحتی بالغ بر سه هزار و ۶۰۰ متر در پایانه مرزی مهران احداث شد.

 

سردار حسینی افزود: این بیمارستان فعالیت خود را از ۱۲ شهریور با ۵۰ نفر در هر شیفت کاری شروع کرد و دارای بخش های مخنلفی چون تریاژ، بستری موقت خانم ها و آقایان، اورژانس، داروخانه، انبار دارو، اتاق عمل، آی سی یو، سی اس آر است.

 

وی یادآور شد: در طول ۴۸ ساعت گذشته افزون بر یک هزار و ۳۰۰ نفر از خدمات درمانی این بیمارستان صحرایی بهره مند شدند و این خدمات رسانی ها تا پایان موج بازگشت زائران در شیفت های ۲۴ ساعته ادامه دارد.

علاوه بر فراجا، دانشگاه علوم پزشکی، سپاه، هلال احمر، ارتش و تامین اجتماعی نیز به ایجاد درمانگاه و بیمارستان های صحرایی در مرز مهران مبادرت کرده اند.

– بیش از ۳۱هزار زائر خدمات درمانی دریافت کردند
رییس سازمان اورژانس کشور گفت: ۳۱ هزار خدمت از ۱۵ تا ۱۸ شهریور به زائران اربعین در همه مرزهای زمینی هشتگانه کشور (۲ مرز ورودی اتباع خارجی و ۶ مرز خروجی ) ارائه شده است.

 

دکتر جعفر میعادفر اظهار داشت: از این تعداد ۹۳۲ مورد به مراکز درمانی انتقال یافتند و ۷۳ نفر بیمار یا مصدوم نیز از کشور عراق تحویل مراکز درمانی شدند.

 

وی افزود: ۶ هزار نفر از ۳۱ هزار نفر به علت گرمازدگی خدمات درمانی دریافت کرده اند و ۲ هزار و ۹۰۰ مورد در بیمارستان های صحرایی مستقر در مرز سرم تراپی و بستری موقت نیاز داشته اند.

 

میعادفر یادآور شد: در روز ۱۷ شهریور بیشترین حجم گرمازدگی ثبت شد که حجم زیادی از زائران به علت راهبندان و ازدحام جمعیت دچار افزایش دمای بدن و گرمازدگی شدند.

 

وی ادامه داد: هرچند دیروز آرامشی از لحاظ مراجعه گرما زدگی حاکم بود اما امروز نیز به علت تجمع جمعیت احتمال افزایش گرمازدگی زائران وجود دارد.

 

وی ابراز امیدواری کرد: تردد در مرز عراق تسهیل یابد و به علت گرمای هوا، ماندگاری و تجمع در آن سوی مرزها و داخل پایانه های مرزی داخل کشور ایجاد نشود.

 

میعادفر به زائران توصیه کرد: استقرار در سایه و زیرسایبان ها، نوشیدن آب فراوان، استفاده از کلاه آفتابگیر و عینک آفتابی و مصرف اندکی نمک به علت تعریق و از دست دادن نمک بدن را مد نظر قرار دهند.

 

* گزارش: ناهید ابراهیمی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.