تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۷

امکانات و کمبودهای اربعینی کشور عراق به روایت زائران ایرانی * حشمت اله کرمی نژاد

امکانات و کمبودهای اربعینی کشور عراق به روایت زائران ایرانی   * حشمت اله کرمی نژاد
نگاه اقتصاد - در روزهای گذشته در ایران تبلیغات گسترده ای در خصوص کمبود امکانات در عراق برای پذیرایی ،اسکان و یا جابجایی زائران ایرانی در رسانه های داخل کشور صورت گرفته اما واقعیات چیست.

 

در پایانه مرزی مهران این موضوع را از مسافران ایرانی در حال برگشت از عراق جویا شدیم و اغلب کمبود امکانات در عراق تبلیغات منفی و جوسازی رسانه ها و برخی مردم عنوان می کنند.

مرتضی یکی از زائران ایرانی برگشته از عراق است که بصورت کاروانی به آن کشور سفر کرده و چهار روز را در آن کشور اقامت داشته است.

وی می گوید: هم در نجف و هم کربلا وضعیت پذیرایی عالی و امکان اسکان و وسیله جابجایی هم به اندازه کافی وجود دارد.

وی مشکل عمده برای زائران ایرانی در عراق را موضوع ازدحام جمعیت و گرمای زیاد آن کشور عنوان کرد.

این زائر ایرانی ادامه داد: از لحاظ پذیرایی هم موکب های ایرانی و هم عراقی برای پذیرایی سنگ تمام گذاشته اند و کوچکترین مشکلی را مشاهده نکرده است.

وی در خصوص وسیله حمل و نقل در عراق می گوید: از آنجایی که مسیر اصلی زائران ایران از سمت نجف و کربلا مرزهای مهران و شلمچه است در این مسیرها هم اتوبوس و هم خودرو ون به تعداد کافی و با نرخ‌هایی که مصوب دولت عراق است وجود دارد.

سهیلا اهل استان تهران از دیگر مسافران ایرانی برگشته از عراق است که تاکنون سه بار برای زیارت به عراق رفته است.

وی نداشتن تجربه و اطلاعات از سفر به عراق را از مشکلات عمده زائران ایرانی عنوان کرد و گفت چنین مواردی باعث ایجاد مشکل در پیداکردن محل اسکان و صرف هزینه های بسیار می شود و چنانچه زائران ایرانی اطلاعات مختصری از موکب ها و امکانات اقامتی در نجف و کربلا داشته باشند سفر آنها با مشکلات کمتر انجام می گیرد.

 

مشکلات عمده، پشت مرز مهران

محمد منتظری اهل مشهد پیدا کردن محل اسکان را یکی از اصلی ترین مشکلات در سفر به عراق عنوان کرد و گفت: چنانچه زائران نتوانند محل اسکان و استراحت رایگان پیدا کنند باید شبی چهار میلیون تومان برای اقامت در هتل‌های عراق پرداخت کنند.

وی در ادامه می گوید: با اینکه در مرز مهران و داخل بخش ایرانی امکانات و زیرساخت در حد عالی است اما پشت مرز مهران در خاک عراق مشکلات متعددی همچون جاده های خاکی و چند کیلومتر پیاده روی در گرما و داخل گردو غبار کلافه کننده ، نبود جاده و زیرساخت مناسب جاده ای و کمبود آب وجود دارد که به نظرم دولت ایران باید برطرف کردن این مشکلات با کشور عراق رایزنی و همکاری کند.

یکی دیگر از زائران ایرانی با اشاره به تبلیغات تلویزیون ایران در خصوص لزوم توقف سفر به عراق می گوید: اگرچه که روزهای گذشته بعلت ازدحام رایگان ایرانی در مرز مهران مشکلاتی بوجود آمده بوده بود اما بسیاری از این تبلیغات رسانه‌ای غلو آمیز و نوعی جوسازی بود و هم اکنون با توجه به رفت و آمد آسان و روان به عراق نیاز به چنین سخت گیری هایی وجود ندارد.

 

گزارش: حشمت اله کرمی نژاد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.