تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵

سکوت معنا دار اروپا درمورد هزینه واقعی بازسازی اوکراین؛ نگرانی از خشم عمومی

سکوت معنا دار اروپا درمورد هزینه واقعی بازسازی اوکراین؛ نگرانی از خشم عمومی
تهران- یک رسانه آمریکایی نوشت کشورهای اروپایی به دلیل نگرانی از خشم شهروندان این کشورها که در آستانه زمستان سخت خود از جنگ اوکراین آسیب دیده اند، درباره هزینه های واقعی بازسازی اوکراین سکوت کرده اند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، تارنمای آمریکایی «آمریکن کانزروتیو» نوشت: اولاف شولتس صدر اعظم آلمان و اورسلا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا در آستانه گردهمایی اقتصادی ۲۵ اکتبر در برلین، مقاله ای را تحت عنوان «طرح مارشال برای اوکراین» منتشر و در آن انتظارات کنونی از نخبگان سیاسی و اقتصادی را تشریح کردند. آنها از کشورهای اروپایی در کنار گروه بیست و گروه هفت و دیگر سازمان های بین المللی درخواست کرده اند در زمینه برنامه هزینه بازسازی اوکراین مذاکره کنند.

«یوری گورودنیچنکف» اقتصاددان اوکراینی از دانشگاه کالیفرنیا، که تحقیقات اولیه‌ای در مورد هزینه‌های بازسازی اوکراین انجام داده است در مصاحبه با تارنمای آمریکای «ان پی آر» گفت بازسازی «پل ها، ساختمان ها و مناطق دیگر آسیب دیده اوکراین» می تواند «به راحتی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار هزینه داشته باشد».

وی گفت: سایر هزینه‌های مرتبط با بازسازی اوکراین طبق آنچه که در طرح مارشال ترسیم شده می‌تواند هزینه‌ها را حتی بیش از این نیز افزایش دهد. نگاهی به تجارب قبلی این موضوع را روشن می کند. به عنوان مثال، هزینه بازسازی عراق یا افغانستان چقدر بوده است؟ اگر به میزان خسارت‌های این کشورها نگاهی بیندازید و آن را با اوکراین بسنجید، به مبلغی حدود ۵۰۰ میلیارد دلار و حتی شاید یک تریلیون دلار برسید».

براساس این گزارش، شولتس و فون در لاین، از این که «کشورهای عضو گروه هفت، اتحادیه اروپا و اعضای آن تاکنون بیش از ۳۵ میلیارد یورو کمک اضطراری برای اوکراین جمع آوری کرده اند»، به خود می بالند اما ۳۵ میلیارد یورو (حدود ۳۵.۲۶ میلیارد دلار) بسیار کمتر از رقم ۳۵۰ میلیارد یورویی (۳۴۵ میلیارد دلار) است که فون در لاین در نشست اقتصادی ۲۵ اکتبر با استناد برآورد فعلی بانک جهانی از میزان خسارت وارده به اوکراین عنوان کرد.

به نوشته این رسانه آمریکایی، رهبران جهان بر این موضوع واقف هستند اما از بیان آن خودداری می کنند زیرا ترس آن را دارند که شهروندان کشورهای مختلف به این تصمیم برسند که هزینه های سنگین بازسازی اوکراین به ویژه با توجه به بحران انرژی ناشی از این جنگ در کشورهای اروپایی ارزشی ندارد. مقام های اروپایی از اشاره به میزان هزینه های واقعی جنگ اوکراین خودداری می کنند زیرا متوجه هستند که حق با مردم است.

این گزارش می افزاید: منابع دیگری هزینه بازسازی جنگ اوکراین را حتی بیش از ارقام بانک جهانی تخمین زده اند. مدرسه اقتصاد کی یف برآورد کرده که مجموع خسارت های بازسازی زیرساختارهای اوکراین به رقم ۶۰۰ میلیارد یورو برسد. البته این آمار فقط به بازسازی خسارت ها تا اواخر ماه مه (اردیبهشت) مربوط می شود.

همین تحقیق می افزاید هر هفته که می گذرد حدود ۴.۵ میلیارد دلار به هزینه های ناشی از خسارت جنگ افزوده می شود. اگر چنین برآوردهایی درست باشد در پنج ماه گذشته ۱۰۰ میلیارد دلار دیگر خسارت وارد شده است. با توجه به این که جنگ اوکراین تشدید شده است، مبلغ ۱۰۰ میلیارد دلار براورد اندکی است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به تازگی با بیان اینکه بروکسل ۲۲ میلیارد یورو برای حمایت از اوکراین اختصاص داده است، گفت: این رقم شامل حمایت نظامی از کی یف که کشورهای عضو به صورت دوجانبه با اوکراین ارائه داده اند نمی شود.

خبرگزاری اسپوتنیک با اشاره به این اظهارات بورل گزارش داد: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تابستان گذشته اذعان کرد که بسیاری از تهدیدهای ناشی از تحریم‌ها همچنان وجود دارد، اما تاکید کرد محدودیت‌هایی که غرب اعمال کرده‌اند نتیجه معکوس داشته است. آمریکا و همچنین چندین کشور اروپایی در پی تحریم های ضدروسی با تورم فزاینده و افزایش سرسام آور قیمت انرژی مواجه بوده اند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.