تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۹

سی‌ان‌ان:

دو سال «وحشتناک» در انتظار بایدن در صورت پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات کنگره

دو سال «وحشتناک» در انتظار بایدن در صورت پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات کنگره
تهران- شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد: اگر جمهوریخواهان کنترل کنگره آمریکا را در اختیار بگیرند، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا دو سال «وحشتناک» را در پیش خواهد داشت و با تهدیدهایی از جمله در زمینه تحقیقات جمهوریخواهان، اختلال در برنامه های دولت، آینده ریاست جمهوری اش و حتی تغییراتی در کابینه مواجه خواهد شد.

 

سی ان ان افزود: بایدن جمعه گذشته در مراسم جمع آوری کمک های مالی در شیکاگو ارزیابی فاجعه باری را ارائه داد و گفت اگر ما هر دو مجلس سنا و نمایندگان را از دست بدهیم، دو سال وحشتناک را در پیش خواهیم داشت.

سی ان ان نوشت: پس از دو سال کنترل دموکرات ها بر کنگره، تغییر در رهبری در مجلس نمایندگان یا سنا – یا هر دو – ریاست جمهوری بایدن را وارد مرحله ای کاملاً جدید خواهد کرد. بایدن در روزهای پایانی مبارزات انتخاباتی ابراز خوشبینی کرد، اما واقعیت این است که دموکرات ها به زودی اکثریت را در کنگره از دست خواهند داد و او دیگر نمی تواند برنامه های در اولویت خود را به تصویب برساند.

مقامات کاخ سفید به این موضوع اشاره کرده اند که احتمال دارد ضررهای آنها به اندازه دوره های قبلی انتخابات میان دوره ای از جمله در سال ۲۰۱۰ بد نباشد و می گویند این واقعیت که دموکرات ها اصلا شانس مبارزه دارند، نشانه مثبتی برای بایدن است. اما مشاوران بایدن به طور خصوصی اذعان کرده اند که به گمان آنها دموکرات ها مسیر مناسبی برای برای حفظ اکثریت  در مجلس نمایندگان در پیش ندارند، اگرچه رئیس‌جمهور و تیم ارشدش چشم‌انداز حفظ اکثریت سنا توسط دموکرات‌ها را واقعی می دانند.

اما حتی از دست دادن چند کرسی و این که جمهوریخواهان فقط به ۵ کرسی برای کنترل مجلس نمایندگان نیاز دارند، به معنای تغییرات قابل توجه و چشمگیر برای رئیس جمهور است.

این رسانه به تشریح تهدیدهایی که بایدن در  ادامه مسیر ریاست جمهوری در صورت پیروزی جمهوریخواهان در کنترل کنگره با آن مواجه خواهد بود، پرداخته است.

 

تحقیقات حزب جمهوریخواه

جمهوریخواهان به وضوح وعده داده اند که اگر کنترل کنگره را در اختیار بگیرند بایدن باید خود را برای تحقیقات آماده کند. این تحقیقات شامل بایدن، کاخ سفید و حتی برخی از اعضای خانواده رئیس جمهور است.

قانونگذاران جمهوری خواه از جمله «جیمز کومر» و «جیم جردن»، که احتمالا به ترتیب ریاست کمیته های نظارت مجلس نمایندگان و کمیته های قضایی را بر عهده خواهند داشت، در حال آماده شدن برای بررسی طیفی از مسائل، از جمله معاملات تجاری هانتر پسر بایدن هستند. جمهوری خواهان مدعی مداخله سیاسی توسط پلیس فدرال و وزارت دادگستری هستند و تحقیقات آنها می تواند شامل این موضوعات در کنار مسائل مربوط به منشاء همه گیری کووید-۱۹ باشد.

 

دستور کار و برنامه های دولت

این احتمال تاریخی که بایدن کرسی‌ها و اکثریت‌ها را در کنگره از دست بدهد، در کل دوره ریاست‌جمهوری او وجود داشته است. این بخشی از انگیزه برنامه‌های قانون‌گذاری بلندپروازانه رئیس‌جمهور، از جمله کمک‌های هنگفت او در زمینه کووید-۱۹ و بسته زیرساختی دو حزبی، در اولین ماه‌های ریاست‌جمهوری او بوده است. اگر جمهوریخواهان کنترل کنگره ارا دراختیار بگیرند طرح های رئیس جمهوری احتمالا به پایان خواهد رسید. برعکس بایدن در موضع دفاعی قرار خواهد گرفت زیرا جمهوریخواهان تلاش می کنند به اصطلاح دستاوردهایی را او در دو سال اول ریاست جمهوری اش کسب کرده است، بی اثر کنند.

جمهوریخواهان تاکنون وعده ملغی کردن بخش هایی از قوانین امضا شده توسط بایدن از جمله قانون کاهش تورم و مالیات بالاتر برای شرکت ها  و نیز قانون سقط جنین را داده اند.

 

تصمیم بایدن برای شرکت در انتخابات ۲۰۲۴

بلافاصله بعد از معلوم شدن انتخابات میان دوره ای کنگره توجهات ملی به انتخابات سال ۲۰۲۴ و تصمیم بایدن برای آماده شدن برای دور دوم ریاست جمهوری اش معطوف خواهد شد.

در حالی که بایدن و دستیارانش ماه‌هاست که بی سر و صدا به آینده سیاسی او فکر می‌کنند و در ماه گذشته به گفتگوها سرعت بخشیده‌اند، این مذاکرات با پایان دوره میان‌دوره‌ای تسریع خواهد شد.

مشاوران بایدن گفته اند تا زمانی که رئیس جمهور فرصت کافی برای گفتگو درباره آینده سیاسی خود با خانواده خود نداشته باشد، هیچ تصمیمی نهایی نیست. اما تصمیم بایدن در سال ۲۰۲۴ فقط یک امر خانوادگی نخواهد بود – پویایی سیاسی قوی نیز در بازی وجود خواهد داشت.

انتظار می رود تصمیم دونالد  ترامپ برای انتخاب دوره دوم – و زمان اعلام احتمالی آن – یک عامل کلیدی باشد. مشاوران بایدن همچنان بر این باورند که رئیس جمهور در بهترین موقعیت برای مقابله با سلف خود است و نسبت به رقابت دوم بایدن و ترامپ اطمینان دارند.

یکی دیگر از ملاحظات نحوه واکنش دموکرات ها به نتایج انتخابات کنگره است. نظرسنجی پاییز امسال نشان می دهد که اکثریت دموکرات ها می گویند نمی خواهند بایدن دوباره در انتخابات سال ۲۰۲۴ شرکت کند. اگر دموکرات ها درانتخابات کنگره شکست بخورند این احساس که حزب نیاز به تغییر دارد در بین دموکرات ها تشدید خواهد شد. با این که برخی مقامات منتخب در حزب بایدن علنا از شرکت بایدن برای دومین دوره ریاست جمهوری اش حمایت کرده اند برخی از آنها آشکارا خواستار تغییر هستند.

 

تغییر کارکنان و اعضای کابینه

بایدن در دو سال اول تصدی خود در میان اعضای کابینه و تیم ارشد خود تغییر کمتری ایجاد کرده است. با این حال، نیمه راه دور اول او می تواند یک لحظه طبیعی برای تغییرات کارکنان باشد.

این نشان می دهد که او تمایلی به تغییر در تیم خود ندارند هر چند که با درخواست های مختلفی برای ایجاد تغییراتی در دولت خود مواجه بوده است. بایدن از اخراج یا درخواست استعفای اعضای کابینه خود خودداری کرده است.

در میان کارکنان ارشد او، از جمله در پست های بالا در بال غربی کاخ سفید، جابجایی وجود داشته است. دبیر مطبوعاتی، مشاور کاخ سفید و مشاور ارشد او در امور مشارکت عمومی همگی اوایل سال جاری پست خود را ترک کردند. برخی از مقامات تصمیم گرفتند کاخ سفید را در یک سال نخست دولت ترک کنند، در حالی که برخی دیگر در آغاز تابستان کاخ سفید را ترک کردند.

اما اعضای محافل نزدیک به او تقریبا دست نخورده است. مقامات می گویند تغییر در کابینه و اعضای ارشد کاخ سفید در اواخر امسال امکان پذیر است هر چند هیچ اقدام تضمین شده ای وجود ندارد.

در صورتی که بایدن تصمیم خود را برای نامزدی در سال ۲۰۲۴ اعلام کند، احتمال می رود چندین نفر از اعضای تیم اصلی او به سمت عملیات سیاسی سوق پیدا کنند.

سی ان ان نوشت: در اوایل پاییز امسال، کاخ سفید طرحی را برای آماده شدن برای پست های خالی احتمالی در کابینه و نقش های ارشد دولت پس از انتخابات میان دوره ای ایجاد کرد.

این رسانه با اشاره به مشخص نبودن آینده برخی مقامات کاخ سفید خاطرنشان کرد: برخی از مقامات ارشد مانند دکتر آنتونی فائوچی مشاورکاخ سفید در امور کووید، در حال آماده شدن برای ترک پست خود در آینده نزدیک  هستند. جان کری نماینده ویژه دولت آمریکا در امور آب و هوا به سی ان ان گفته است که قصد دارد دستکم تا کنفرانس آب و هوای در این هفته در مصر در دولت بماند – بدون این که اشاره کند که آیا مدت طولانی تری خواهد ماند یا خیر. همچنین بایدن به تازگی «جان پودستا» مقام کهنه کار و باتجربه کاخ سفید دموکرات را به عنوان مشاور خود در امور آب و هوای  منصوب کرد.

به گزارش ایرنا، انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا امروز سه شنبه از ساعاتی پیش آغاز شده است.

انتخابات امروز سه شنبه هشتم نوامبر ۲۰۲۲ (۱۷ آبان ماه ) در واقع به طور سنتی همه پرسی درباره عملکرد حزب حاکم یعنی حزب  بایدن رئیس جمهور فعلی آمریکا  تلقی می‌شود.

در این دور از انتخابات میاندوره‌ای کنگره آمریکا،  ۴۳۵ نماینده مجلس، ۳۵ سناتور، ۳۹ فرماندار و شماری زیادی از مقام‌های محلی و ایالتی در سراسر آمریکا انتخاب می شوند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.