تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰

تازه‌ترین نتایج انتخابات آمریکا؛پیشتازی جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان

تازه‌ترین نتایج انتخابات آمریکا؛پیشتازی جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان
نیویورک- بر اساس اعلام آخرین نتایج انتخابات میاندوره ای ۲۰۲۲ کنگره آمریکا، جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان پیشتازند و در مجلس سنا نیز رقابت سختی میان آنها وجود دارد.

 

بر اساس نتایج اولیه انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا، تاکنون از مجموع ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان آمریکا، تکلیف ۳۵۰ کرسی در این مجلس تعیین شده است.

بر اساس  نتایج اعلام شده تاکنون، جمهوریخواهان با ۱۸۶ کرسی در مجلس نمایندگان پیشتازند. دموکراتها تاکنون ۱۸۶ کرسی در این مجلس را  به دست آورده اند.

هر حزب برای به دست گرفتن کنترل مجلس نمایندگان، حداقل نیاز به کسب ۲۱۸ کرسی دارد.

اما در مجلس سنا رقابت بسیار سختی وجود دارد. به رغم آنکه در نتایج اولیه، دموکرات ها پیشتاز بودند، پس از آن، جمهوریخواهان و دموکراتها  در این مجلس برابر شدند و تا کنون جمهوریخواهان ۴۶ به ۴۵ از دموکراتها جلوتر هستند.

رقابت در چهار ایالت برای سنا؛ رقابتی سخت در جورجیا و پنسیلوانیا 

در ایالت‌های جورجیا و پنسیلوانیا که در زمره چهار  ایالت کلیدی برای تعیین سرنوشت مجلس سنا هستند تا مشخص شود کدامیک از دو حزب جمهوریخواه و دموکرات آمریکا، این مجلس را در دست خواهد گرفت، رقابت سختی میان نامزدهای دو حزب وجود دارد.

در ایالت جورجیا تاکنون ۸۸ درصد از آرا شمرده شده و نامزد جمهوریخواهان که با حدود ۱.۴ درصد اختلاف از نامزد دموکراتها  پیشی گرفته بود، اکنون با ۰.۴ درصد از رقیب خود جلوتر است. چنانچه جمهوریخواهان در جورجیا به پیروزی برسند، دموکراتها کرسی خود را از دست خواهند داد.

در  ایالت پنسیلوانیا  نیز که تاکنون در دست سناتور جمهوریخواهان بوده ، شمارش آرا از  ۶۲ درصد به ۷۹ درصد رسیده و اختلاف نامزد دموکراتها از حدود  ۲.۸ درصد به یک درصد رسیده و پیشتاز است که چنانچه نامزد دموکراتها پیشتازی خود را حفظ کند، این کرسی سنا در اختیار دموکراتها خواهد گرفت.

دموکراتها در ایالت آریزونا باید از کرسی‌ خود دفاع کنند که با شمارش ۵۱ درصد آرا، نامزد دموکراتها با ۱۸.۳ درصد از رقیب جمهوریخواه خود پیشی گرفته است.

در ایالت نوادا نیز دموکراتها باید از صندلی خود در سنا دفاع کنند که تا هنوز شمارش آرا در این ایالت  آغاز نشده است.

نگاهی به وضعیت کرسی‌های سنا

در این انتخابات در مجموع، تکلیف  ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا تعیین می شود.

در ۶۵ کرسی از مجموع ۱۰۰ کرسی سنا که رای گیری برای آنها برگزار نشده است. از این ۶۵ کرسی، ۳۴ کرسی به دموکراتها، ۲۹ کرسی به جمهوری‌خواهان و دو  کرسی به احزاب دیگر تعلق دارند.

دموکراتها باید دستکم ۱۶ کرسی را از میان ۳۵ کرسی که در آن انتخابات برگزار شده است، به دست آوردند با بتوانند کنترل نسبی و ضعیف کنونی خود را که به دلیل رای کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا دارند، حفظ کنند.

این در حالی است که جمهوری‌خواهان برای تصاحب ۵۱ کرسی نیازمند پیروزی در ۲۲ ایالت هستند.

رئیس کمیته ملی جمهوری خواهان پیش بینی کرده است که این حزب، اکثریت مجلس نمایندگان و سنا را به دست خواهد آورد.

برخی سناتورها و نمایندگانی که به سنا و کنگره راه یافتند

بر اساس نتایج اعلام شده، چاک شومر رهبر فعلی دموکراتهای سنا، توانست بار دیگر از نیویورک به سنا راه یابد.

ریچارد بلومنتال سناتور دموکرات نیز برای سومین بار در مجلس سنا از ایالت کنتیکت پیروز شد.

سناتور جمهوریخواه مارکو روبیو در فلوریدا نیز وال دمینگز دموکرات را شکست داد و  سناتور جمهوریخواه تیم اسکات از کارولینای جنوبی موفق شد دوباره به مجلس سنا راه یابد.

رند پال سناتور جمهوریخواه نیز از کنتاکی موفق شد دوباره به سنا راه یابد و همچنین کیتی بریت کاندیدای جمهوریخواه از  آلاباما به سنا راه یافت.

سناتور مگی حسن  نامزد دموکراتها بار دیگر توانست از نیوهمپشایر برای سنا برگزیده شود و سناتور جمهوریخواه جیمز لنکفورد از اوکلاهما نیز موفق به راهیابی دوباره به سنا شد.

در این دور از انتخابات میاندوره‌ای کنگره آمریکا،  ۴۳۵ نماینده مجلس نمایندگان، ۳۵ سناتور مجلس سنا ، ۳۹ فرماندار و شماری زیادی از مقام‌های محلی و ایالتی در سراسر آمریکا انتخاب می شوند.

ایلهان عمر نماینده‌ زن مسلمان دموکرات مجلس نمایندگان، بار دیگر از ایالت مینه ‌سوتا به کنگره راه یافت. الکساندر اوکازیوکورتز نیز توانست یکبار دیگر به مجلس نمایندگان راه یابد. او از مخالفان  ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری اش بود.

برخی فرماندارانی که انتخاب شدند 

در انتخابات فرمانداری ها نیز، ران دسانتیس فرماندار فعلی و نامزد جمهوری خواهان در ایالت فلوریدا برای دومین بار پیروز شد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا روز سه شنبه هشتم نوامبر، با شرکت در انتخابات میاندوره ای کنگره، به فرماندار جمهوریخواه فلوریدا رای داد که رقیب احتمالی وی در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری است.

کتی هوکول فرماندار دموکرات نیویورک نیز توانست دوباره در این ایالت به پیروزی برسد.

بر اساس نتایج اعلام شده انتخابات فرمانداری ها نیز، نامزدهای جمهوریخواهان، بیل لی از ایالت تنسی، کی ایوی از ایالت آلاباما، رن دسانتیس از ایالت فلوریدا، سارا سندرز از ایالت آرکانزاس، کریس سونونو

از ایالت نیوهمپشایر برنده این انتخابات شدند.

همچنین نامزدهای دموکراتها، جی بی پریتزکر از ایالت ایلینوی وس مور از ایالت مریلند، مائورا هلی از ایالت ماساچوست برنده انتخابات فرمانداری ها شدند.

سارا سندرز، سخنگوی پیشین دولت ترامپ است که  فرماندار ارکانزاس شد و کریس سونونو جمهوریخواه نیز توانست کرسی فرمانداری نیوهمپشایر را حفظ کند.

اگر جمهوریخواهان کنترل هریک از مجالس نمایندگان و سنا را به دست آوردند 

اگر جمهوریخواهان بتوانند کنترل هر یک از مجالس نمایندگان و سنا را به دست بگیرند، به شکل موثری می توانند برنامه های جو بایدن رئیس جمهور دموکرات فعلی آمریکا را در دو سال باقیمانده ریاست جمهوری وی متوقف کنند.

جمهوریخواهان می‌توانند کمیته‌های تحقیقاتی در کنگره را کنترل کنند یا تحقیقات جدیدی را درباره موضوعاتی مثل معاملات تجاری پسر بایدن با چین یا خروج ناگهانی نیروهای آمریکایی از افغانستان آغاز کنند.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا گفته است اگر جمهوریخواهان کنترل کنگره را در انتخابات میان‌دوره‌ای به دست بگیرند، وی با خطر استیضاح مواجه خواهد شد.

جمهوریخواهان برای استیضاح بایدن به اکثریت سنا نیاز ندارند بلکه برای تصویب بندهای استیضاح به اکثریت مجلس نمایندگان آ نیاز است اما برای محکوم کردن و برکناری رئیس‌جمهور به اکثریت دو سوم سنا./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.