تاریخ انتشار : جمعه ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۹

تجارت دو جانبه محور مذاکرات مقام‌های ارشد آمریکا و چین

تجارت دو جانبه محور مذاکرات مقام‌های ارشد آمریکا و چین
تهران – «کاترین تای» نماینده تجاری آمریکا و «وانگ ونتائو» وزیر بازرگانی چین در حاشیه اجلاس سازمان همکاری اقتصادی آسیا – اقیانوسیه (اَپک) در بانکوک دیدار و در مورد تعاملات تجاری دو جانبه گفت‌وگو کردند.

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، دفتر نماینده تجاری آمریکا با اعلام این خبر یادآور شد که تای و وانگ در جریان این گفت‌وگو بر اهمیت حفظ خطوط باز ارتباطی میان ایالات متحده و چین تاکید کردند.

کارشناسان می گویند پس از دیدار اخیر جو بایدن و شی جین پینگ روسای جمهوری آمریکا و چین در حاشیه اجلاس گروه ۲۰، احتمال از سرگیری تبادلات و ارتباطات نظامی بین دو کشور بعد از توقف چندین ماهه وجود دارد.

براساس گزارش شبکه خبری سی سی تی وی چین، دیدار سه ساعته جو بایدن و شی جین پینگ در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در بالی اندونزی، عمیق و سازنده بوده است. رهبران دو کشور تیم‌هایی را برای پیگیری توافقات کلیدی صورت گرفته تعیین کرده‌اند تا روابط واشنگتن و پکن بار دیگر به ریل سابق خود بازگردد.

کارشناسان چینی با اشاره به گزارشات رسانه‌ای اخیر می‌گویند که دیپلماسی روسای کشورها باعث از سرگیری و ارتقای سطح گفت‌وگوها در همه سطوح بین آمریکا و چین شده است. با این حال برای آمریکا، نیاز به احیای گفت‌وگوهای نظامی ضروری‌تر است.

در روز پنجم ماه اوت و بعد از دیدار نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا از تایوان، دولت چین هشت اقدام متقابل را اجرایی کرد که از جمله آنها می‌توان به لغو گفت‌وگوهای هماهنگی سیاست دفاعی، مکانیزم همکاری امنیت دریانوردی نظامی، تعلیق همکاری در زمینه مهاجران غیرقانونی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تغییرات آب و هوایی اشاره کرد.

کارشناسان چینی بر این باور هستند که از سرگیری ارتباطات و گفت‌وگو بین ارتش چین و آمریکا بعد از دیدار رهبران دو کشور به کاهش خطرات و اشتباهات محاسباتی کمک خواهد کرد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.