تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲

کردستان در کانون توجه دولت سیزدهم

کردستان در کانون توجه دولت سیزدهم
سنندج- رییس جمهور کشورمان ۱۷ تیر امسال مهمان مردم کردستان بود و حالا به فاصله کمتر از پنج ماه امروز بار دیگر به کردستان آمد تا یکی از مهمترین مصوبات سفر قبل را افتتاح کند.

رییس جمهور اسلامی ایران که ۱۷ تیر، هدف از سفر خود را رفع مشکلات کردستان، خدمت‌رسانی به مردم و تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌هایی که رها شده اند، اعلام کرده بود، در گام نخست، طرح نیمه تمامی را افتتاح کرد که مطالبه اصلی مردم سنندج بود، طرح سامانه انتقال آب از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج که امروز به بهره‌برداری رسید.

پروژه آبرسانی به سنندج، یکی از مدرن‌ترین و بزرگترین طرح های آبرسانی و البته پرزحمت وزارت نیرو بود که در مدت زمان کوتاهی با موفقیت هرچه تمام‌تر به نتیجه رسید.

کردستان که وارد سومین سال خشکسالی شده است، با اجرای این طرح، بخشی از چالش های آبی را پشت سر خواهد گذاشت و مهمتر از آن مردمی که همواره از طعم و بوی بد آب آشامیدنی گلایه داشتند، از این پس آبی با کیفیت آب معدنی استفاده خواهند کرد.

معاون عمرانی استاندار کردستان درباره دلایل معرفی این طرح به عنوانی یکی از مدرن ترین طرح های آبرسانی کشور اظهار داشت: تکیه بر توانایی‌های تکنولوژیک و بهره‌گیری از ظرفیت‌های فنی مهندسی در این طرح، ساختار کنترل یکپارچه سامانه انتقال آب و همچنین ایستگاه کاهش فشار از ۳۰ بار به ۲ بار برای نخستین بار، بخش دیسپاچینگ انتقال آب کشور را با طرحی نو روبرو ساخته است که نمونه دیگری ندارد.

کیومرث حبیبی افزود: این طرح در کمترین زمان ممکن با احداث ۲۷ کیلومتر خط لوله فولادی منشعب به قطرهای ۱۲۰۰ و ۱۴۰۰ میلی‌متر با ارتفاع پمپاژی تا میزان ۴۸۰ متر، آب در نظر گرفته شده از سد آزاد را به تصفیه‌خانه شهر سنندج می‌رساند.
طرح سامانه انتقال آب از سد آزاد به سنندج در کمترین زمان ممکن با احداث ۲۷ کیلومتر خط لوله فولادی منشعب به قطرهای ۱۲۰۰ و ۱۴۰۰ میلی‌متر با ارتفاع پمپاژی تا میزان ۴۸۰ متر، آب در نظر گرفته شده از سد آزاد به تصفیه‌خانه شهر سنندج می‌رساند.

وی اضافه کرد: با افتتاح این طرح هرساله می‌توان تا ۵۷ میلیون متر مکعب آب را به تصفیه‌خانه سنندج منتقل کرد.

معاون عمرانی استاندار کردستان گفت: این طرح دسترسی آب شرب مورد نیاز روستاها را در مسیر خط انتقال آسان کرده است و روستاییان منطقه از این پس به لحاظ نیازهای آبی خود مشکلی نخواهند داشت.

حبیبی به هزینه کرد ۸۵۰ میلیارد تومانی دولت برای به سرانجام رسیدن این طرح اشاره کرد و افزود: آب انتقالی قادر است مصرف جمعیت ۷۰۰ هزار نفری سنندج را فراهم سازد، ضمن اینکه کیفیت آب تحویلی به مصرف‌کنندگان از بالاترین استانداردهای سلامت و زیست محیطی روز دنیا برخوردار است.

طرح آبرسانی تنها یک بخش از مصوبات سفر نخست رییس جمهور به کردستان است، امروز گام دیگری هم در استان برداشته می شود به گفته استاندار کردستان، عملیات اجرایی یک مجموعه بزرگ سرمایه‌گذاری در حوزه طلا در سقز برداشته می شود؛ طرحی که هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری دارد.

سفر تیر ماه رییس جمهور ۱۷ هزار میلیارد تومان اعتبار در قالب ۱۸۹ مصوبه برای توسعه کردستان داشت و یک ماه بعد از سفر در تاریخ ۲۲ مرداد تفاهم‌نامه هایی اجرایی آن رد و بدل شد.

با اجرای این مصوبات بخشی از شاخص های توسعه استان در حوزه زیربنایی ارتقا و بهبود خواهد یافت که از جمله این بخش‌ها می توان به حوزه کشاورزی، حمل و نقل، منابع آب و سدهای استان، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و آموزش عالی و تولید مسکن اشاره کرد.

در حالی طرح‌های نیمه‌تمام و رها شده کردستان در دولت سیزدهم به مقصد می‌رسد مردم کردستان انتظار دارند خط آهن سنندج – تهران – همدان نیز به سرانجام برسد تا این استان هم از حمل و نقل ریلی برخوردار و زمینه تردد آسان فراهم شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.