تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۲

کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد؛

جان دوباره به شرکت‌های بورسی با تلاش دولت و سازمان بورس/ انتظار برای رشد بازار سرمایه

جان دوباره به شرکت‌های بورسی با تلاش دولت و سازمان بورس/ انتظار برای رشد بازار سرمایه
تهران- یک کارشناس بازار سرمایه مهم‌ترین اقدام مثبت سازمان بورس و دولت را ورود و عرضه کالاها در بورس کالا دانست و گفت: این امر باعث شد تا شرکت‌های سیمانی و خودروسازان در سال جاری جان دوباره گرفته و در بازار سهام مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار بگیرند.

«احسان عسگری» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ما به وضعیت این روزهای معاملات بورس اشاره کرد و افزود: بازار سرمایه اکنون متاثر از عوامل بنیادی شرکت‌ها مانند نرخ خوراک، سوخت و مسایل مربوط به بودجه است تا از این طریق تحلیلگران اثر آن را بر معاملات بازار ارزیابی کنند.

وی اظهار داشت: خوش‌بینی‌هایی در بازار به واسطه کاهش محدودیت کرونایی در چین وجود دارد و به نظر می‌رسد کامودیتی‌ها رشد قیمتی مناسبی را با ثبات در نرخ بهره آمریکا و کاهش ایندکس دلار تجربه کنند.

عسگری خاطرنشان کرد: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده شرکت‌های صادرات محور با رشد قیمت دلار نیما به بیش از ۲۸ هزار تومان و نیز بهبود شرایط کامودیتی‌ها در بازار جهانی می‌توانند روند رو به رشدی را در راستای سودسازی در پیش بگیرند.

 

اقدام ارزنده دولت در ورود خودرو به بورس کالا

این فعال بازار سهام به اقدامات ارزنده دولت در حوزه بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: با ورود خودرو به بورس کالا و نیز حذف قرعه‌کشی‌ها در این حوزه شاهد خروج زیان انباشته تعدادی از شرکت‌های خودروسازی خواهیم بود که این مساله می‌تواند باعث بهبود فرآیند فروش زنجیره بازار خودرو (قطعه سازی تا خودروسازی) و نیز نزدیک شدن قیمت کارخانه به بازار شود.

 

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی زمینه ساز واقعی شدن قیمت کالاها

عسگری به دیگر عامل تاثیر گذار در روند این روزهای معاملات بورس اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر شاهد این مساله هستیم که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به نام یارانه کالاها تا حد زیادی از منفعت‌ها به کام دلالان و سوداگران از بین رفته باشد و قیمت‌ها در کالاهایی مانند دارو و مواد غذایی واقعی شود، این مساله باعث شد تا شرکت‌ها با وضعیت مناسبی در این صنایع همراه شوند.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که بازار متاثر از قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی، بازار ارز نیمایی و آزاد، اصلاح نرخ سود بانکی و اوراق گام است.

وی تاکید کرد: باید اقدامی صورت گیرد تا نرخ اوراق گام مورد مدیریت قرار بگیرد، زیرا افزایش نرخ بهره می‌تواند زمینه ساز لطمه به وضعیت تولید کشور شود.

 

اقدامات دولت و سازمان بورس برای بهبود روند معاملات بورس

عسگری به اقدامات دولت و سازمان بورس در راستای بهبود روند معاملات بورس اشاره کرد و افزود: مجموعه اقداماتی که باید از طریق یک نهاد خود انتظام بازار سرمایه صورت می‌گرفت، از سوی سازمان بورس در سطح قابل قبولی اجرایی شد و این امر نشان دهنده حمایت‌هایی است که دولت از سازمان بورس داشت.

این کارشناس بازار سرمایه مهم‌ترین اقدام مثبت سازمان بورس و دولت را مربوط به ورود کالاها به بورس کالا دانست و گفت: معاملات انجام شده در این بازار شفاف بوده و تقاضای آن به صورت کامل انجام می‌شود.

وی اعلام کرد که این امر باعث شد تا شرکت‌های سیمانی و نیز خودروسازی در سال ۱۴۰۱ جان دوباره بگیرند و در بازار مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار بگیرند.

 

احقاق حق سهامداران اقدامی مثبت از سوی سازمان بورس

عسگری ادامه داد: اقدامات سازمان بورس برای احقاق حق سهامداران از جمله اتفاقات مثبتی بود که در این مدت انجام شد و مورد توجه فعالان بازار قرار گرفت.

 

پیش‌بینی آینده معاملات بورس

این کارشناس بازار سرمایه آینده بورس را مورد پیش‌بینی قرار داد و گفت: آینده این بازار به چند موضوع گره خورده است، مهم‌ترین محرک رشد بازار وابسته به دو عامل است که با قرار گرفتن این دو مساله کنار یکدیگر شاهد بهبود روند معاملات بازار خواهیم بود.

وی نخستین مساله را مربوط به قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی دانست و افزود: قیمت‌ها به دلیل جنگ اوکراین و روسیه دچار نوسان شد، همچنین در کنار آن افزایش قیمت بهره در آمریکا می‌تواند با تاثیر منفی در نرخ این کالاها همراه شود.

عسگری معتقد است که عدم افزایش نرخ بهره آمریکا و نیز کاهش محدودیت‌های کرونایی در چین می‌تواند محرک خوبی برای رشد کامودیتی‌ها و به مراتب بازار سرمایه کشور باشد.

 

الزام در کاهش فاصله موجود بین نرخ دلار نیمایی و بازار آزاد

این کارشناس بازار سرمایه بحث قیمت دلار در سامانه نیما را دیگر عامل تاثیرگذار در معاملات بازار عنوان کرد و گفت: کاهش فاصله موجود بین نرخ دلار نیمایی و بازار آزاد، اتفاقی مثبت برای شرکت‌های بورسی خواهد بود.

وی گفت: تداوم اقدامات دولت و سازمان بورس در حوزه بورس کالا و اجبار شرکت‌ها برای فروش کالاهایشان به واسطه بورس کالا منجر به رشد معاملات بورس خواهد شد.

عسگری تاکید کرد که اگر نرخ‌های جهانی از قیمت‌های فعلی کاهش پیدا نکند می‌توان در انتظار رشد بازار سرمایه بود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: انتظار می‌رود دولت در کنار اقدامات مثبتی که در دستور کار خود قرار داده است، دغدغه سهامداران را مورد توجه قرار دهد و بتواند نرخ سود را در بازار اوراق گام مورد مدیریت قرار دهد.

 

توصیه‌هایی برای سرمایه گذاری در بازار سهام

این کارشناس بازار سرمایه سهامداران را مورد خطاب قرار داد و به آنها توصیه کرد: نخستین اصل برای سرمایه‌گذاری، تشکیل پرتفو برای سرمایه‌گذاری است و توصیه می‌شود که سرمایه‌گذاران بخشی از پس‌انداز خود را به سرمایه‌گذاری در بورس اختصاص دهند و هیچ‌گاه ریسک سرمایه‌گذاری در یک سهم را نپذیرند.

وی اعلام کرد: بهتر است سهامداران در موقعیت فعلی بازار به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مراجعه کنند که دارای مدیران با تجربه هستند، زیرا نوسانات این صندوق‌ها مدیریت می‌شود و بازدهی مناسبی در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

عسگری ادامه داد: همچنین سهامداران نباید اسیر هیجانات شوند و اخبار منتشر شده را مورد تحلیل قرار دهند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: به دلیل افزایش اخبار منتشر شده در فضای مجازی تشخیص اخبار درست از نادرست کمی مشکل است، به همین دلیل پیشنهاد می‌شود تا سهامداران از کارشناسان حرفه‌ای تایید شده از سوی سازمان بورس مشورت بگیرند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.