تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۹

رئیس ایرانی کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و تاجیکستان:

ایران و تاجیکستان بیش از ۲۵ سند همکاری در یک سال گذشته امضا کردند

ایران و تاجیکستان بیش از ۲۵ سند همکاری در یک سال گذشته امضا کردند
تهران- رئیس ایرانی کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی ایران و تاجیکستان گفت: کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و تاجیکستان طی یکسال اخیر بیش از ۲۵ سند به امضا رسانده است.

«علی‌اکبر محرابیان» روز سه‌شنبه در مراسم اختتامیه پانزدهمین اجلاس کمیسیون همکاری مشترک اقتصادی ایران و تاجیکستان در محل وزارت نیرو افزود: در دو روز برگزاری این اجلاس کمیته های مشترکی بین دو کشور فعالیت های خود را آغاز کرده و در مذاکرات به توافق هایی دست یافتند.

وزیر نیرو ادامه‌داد: نکته شاخص این اجلاس آن است که در عالی‌ترین سطح برگزار شد و به همراه وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان، هشت قائم مقام و معاون وزیر در ایران حضور یافتند.

وی گفت: این کمیته ها در جلسه هایی که تشکیل دادند به اسناد مهمی رسیدند و چهار کمیته اسناد توافق شده را به اجلاس پایانی رساندند.

محرابیان اضافه‌کرد:کمیته تجاری، بازرگانی و امور بانکی و بیمه و مناطق آزاد تجاری سند خوبی تهیه کرد و توافق‌های خوبی درباره مناطق آزاد تجاری و تبادلات تجاری حاصل شد.

وی، کمیته دوم را کمیته آموزش عالی و آموزش و پرورش و میراث فرهنگی برشمرد که جزو کمیته های بسیار خوب بوده و توافق های خوبی انجام دادند.

رئیس ایرانی کمیسیون همکاری مشترک اقتصادی ایران و تاجیکستان بیان‌داشت: این کمیته درباره فعال سازی مدرسه «رودکی» در شهر دوشنبه (پایتخت تاجیکستان) به توافق رسید و این مدرسه در سال های گذشته احداث شده بود، اما فعال نبود که مقرر شد فعال شود.

محرابیان افزود: راه اندازی این مدرسه اتفاق فرهنگی خوبی در روابط دو کشور خواهد بود.

وی از تعیین ۱۰ اولویت درباره بهداشت و درمان در کمیته مربوط خبر داد و خاطرنشان‌کرد: توافق‌های بسیار خوبی در زمینه دارو و درمان حاصل شد.

رئیس کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی ایران و تاجیکستان ادامه‌داد: در بخش غذا و دارو هم توافق های خوبی حاصل شد که امید است زودتر اجرایی شوند.

محرابیان، سومین کمیته فعال را حمل و نقل و کشاورزی و ارتباطات و فناوری عنوان کرد که در آن بین استان خراسان رضوی و تاجیکستان توافق های خوبی به انجام رسید.

وی خاطرنشان‌کرد: امروز حمل و نقل ریلی از طریق ترکمنستان در جریان قرار دارد و این مسیر باز شده و تجار کالاهای خود را به می توانند به تاجیکستان برسانند.

وزیر نیرو گفت: توافق‌های خوبی هم در بخش نفت و فرآورده‌های نفتی حاصل شد و در بخش دانش‌بنیان ها برای موضوع صادرات نیز توافق شد.

وی افزود: کمیته انرژی، آب و محیط زیست هم توافق هایی داشتند و وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان به‌منظور ساخت نیروگاه از گروه مپنای ایران دیدار کرد.

محربیان با اشاره به تجربه ساخت نیروگاه سنگ توده در تاجیکستان، اظهار داشت: این نیروگاه عملکرد خوبی دارد و با ظرفیت کامل درحال فعالیت است و برق را هم به تاجیکستان و هم کشورهای اطراف می دهد.

رئیس ایرانی کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و تاجیکستان گفت: در حال حاضر حجم روابط ایران و تاجیکستان سه برابر شده و امید است این روند صعودی ادامه داشته باشد.

محرابیان در باره اقدام‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای توسعه همکاری در حوزه نیروگاه سازی افزود: در این زمینه بعد از نیروگاه سنگ توده ۲ یکی از نیروگاه‌های بزرگ برق‌آبی در منطقه ساخته می‌شود که نیروگاه راغون است و جزو بزرگ‌ترین نیروگاه‌هایی برق‌آبی منطقه به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: امروز شرکت‌های جمهوری اسلامی ایران بخش قابل توجهی از ساخت این نیروگاه را در تاجیکستان برعهده دارند.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: مسئولان تاجیکستان هم در سفر گذشته و این سفر ابراز تمایل کردند که شرکت‌های ایرانی نسبت به ساخت سریع‌تر این نیروگاه که جزو نیروگاه‌های ممتاز به حساب می‌آید اقدام کنند.

محرابیان افزود: کشور تاجیکستان با توجه به روابطی که در حوزه‌های مختلف با جمهوری اسلامی ایران دارد به ویژه در حوزه‌های فنی و مهندسی نسبت به این موضوع تاکید ویژه‌ای می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که این ظرفیت وجود دارد تا بتوانیم در بخش‌های فنی و مهندسی در این کشور اقدام‌های ویژه‌ای انجام دهیم افزود: از همه شرکت‌های فعال دعوت می‌کنیم برای حضور در کشور تاجیکستان به منظور مبادلات کالا و خدمات به ویژه صادرات خدمات فنی و مهندسی حضور به عمل آورند این مساله می‌تواند بازار خوبی را برای آنها از نظر اقتصادی فراهم کند.

محرابیان در باره این‌که چه میزان ظرفیت برای حضور شرکت‌های ایرانی در کشور تاجیکستان وجود دارد؟ گفت: ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران بسیار بالا است ما بیش از ۲۰۰۰ شرکت فعال در حوزه انرژی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی داریم.

وی خاطرنشان کرد: روز گذشته سندیکای صنعت برق با مسئولان تاجیکستان ملاقات داشتند و توافق‌های خوبی حاصل شد این شرکت‌ها می‌توانند از بازار تاجیکستان و منطقه بهترین بهره را ببرند.

وزیر نیرو گفت: همه فعالیت‌هایی که در خارج از کشور انجام می‌شود با توجیه اقتصادی و فنی همراه است. طبیعتاً شرکت‌ها زمانی که مسیر را باز می‌کنند مطالعات لازم در این زمینه نیز صورت می‌گیرد.

محرابیان با اشاره به بازار تاجیکستان گفت: هرچند که رقبای متعددی در این بازار وجود دارد؛ اما ظرفیت همکاری بین دو کشور ایران و تاجیکستان برقرار است که می‌تواند مزیت‌هایی را برای شرکت‌های ایرانی فراهم کند.

وی در باره مذاکرات صورت گرفته در حوزه نفت و فرآورده‌های نفتی نیز خاطرنشان کرد: در این بخش مذاکراتی انجام شده و در ادامه سفر آقای وزیر جلسه‌ای را در وزارت نفت ایران خواهند داشت که ادامه مذاکرات دنبال می‌شود.

وزیر نیرو در باره مذاکرات انجام شده در حوزه آب نیز ادامه داد: در حوزه آب بحث‌های فنی را دنبال کردیم موضوع ساخت نیروگاه‌های برق‌آبی مطرح شده و مذاکراتی در زمینه تبادلات تجربیات فنی در دستور کار قرار دارد.

محرابیان گفت: البته هیات‌های دو طرف از سابق این مذاکرات را داشتند و از این به بعد ادامه خواهد داشت./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.