تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳

ایلام کمترین شیوع کم خونی کودکان را در میان استان های کشور دارد

ایلام کمترین شیوع کم خونی کودکان را در میان استان های کشور دارد
ایلام - رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: کمترین میزان شیوع کم خونی در میان استان های مختلف کشور مربوط به استان ایلام است.

دکتر جاسم محمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: کم خونی به صورت غلظت هموگلوبین کمتر از ۱۱g/di تعریف می شود.

وی افزود: بررسی کم خونی در کودکان در پایش صورت گرفته نشان می دهد که سیستان و بلوچستان با ۳۱،۶ درصد بیشترین و ایلام با ۱۸،۵ درصد کمترین شیوع کم خونی را در میان استان های مختلف کشور دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: همچنین بیشترین شیوع کم خونی فقر آهن (کمبود توام هموگلوبین و فریتین) نیز در سیستان و بلوچستان و کمترین شیوع نیز متعلق به استان ایلام است.

دکتر محمدی همچنین وضعیت مصرف ویتامین D را در کودکان کشور و استان نامطلوب توصیف کرد و گفت: بطور میانگین ۸۰ درصد کودکان با کمبود این ویتامین مواجه هستند که استان خراسان جنوبی با ۸۸،۸ درصد بالاترین و هرمزگان با ۵۹،۸ درصد کمترین شیوع را دارد و ایلام نیز با ۸۲،۱ درصد جزو استان های با کمبود بالای این ویتامین قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: ویتامین D گروهی از ویتامین‌های محلول در چربی هستند که باعث افزایش میزان جذب کلسیم، فسفات و منیزیم در روده شده و از این طریق، بر رشد و استحکام استخوان‌ها کمک می‌کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام اضافه کرد: افرادیکه به صورت طبیعی در محیط سرشار از آفتاب زندگی می‌کنند، میزان ویتامین دی طبیعی خونشان بین ۴۰ تا ۷۰ (ng/ml) است،

دکتر محمدی گفت: دریافت ویتامین دی کافی از راه رژیم غذایی برای افراد دشوار است، برای پیشگیری از کمبود این ویتامین باید مصرف مکمل ویتامین دی در نظر گرفته شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.