تاریخ انتشار : جمعه ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲

شایسته تقدیر جایزه جلال:

چرا بخش رمان و داستان کوتاه جایزه جلال برگزیده نداشت؟

چرا بخش رمان و داستان کوتاه جایزه جلال برگزیده نداشت؟
تهران- شایسته تقدیر بخش داستان بلند و رمان پانزدهمین دوره جایزه جلال با طرح این سوال که چرا بخش رمان و داستان کوتاه برگزیده نداشت؟ گفت: توضیح درباره چرایی انتخاب‌ها مهم است و این مساله می‌تواند راهگشا باشد، اما اینکه نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده که بخش‌هایی برای چند سال برگزیده ندارند، جای سوال دارد.

حسینعلی جعفری با طرح این سوال که چرا جایزه جلال در بسیاری از بخش‌ها برگزیده نداشت، به خبرنگار کتاب ایرنا گفت: در این دوره فقط بخش مستندنگاری برگزیده داشت. سال‌های پیش هم بخش رمان و داستان کوتاه برگزیده نداشت. این برای من قابل هضم نیست. همچنین مساله دیگر این است که به ما دلیل این انتخاب بیان نمی‌شود.

وی با بیان مثالی درباره ضرورت توضیح در خصوص چرایی برگزیده نداشتن بخش‌هایی از جایزه جلال بیان کرد: یک داستان کوتاهم در سال ۸۶ در جشنواره یوسف برگزیده شد، به من دلیل این انتخاب را گفته بودند و همچنین دلیل انتخاب فرد دوم را هم اعلام کردند. توضیح درباره چرایی انتخاب‌ها برای نویسندگان و افرادی که جایزه را دنبال می‌کنند، مهم است و این مساله می‌تواند راهگشا باشد، اما اینکه نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده که بخش‌هایی برای چند سال برگزیده ندارند، جای سوال دارد.

نویسنده کتاب «صور» ادامه داد: اگر داوران در بخش رمان و داستان کوتاه برگزیده معرفی کنند، این جایزه مشتاقان بیشتری پیداخواهد کرد، اما اعلام نکردن برگزیده برای چندین بخش در طول چند سال محافظه‌کارانه است و برای مخاطبان جای سوال ایجاد می‌کند.

کتاب صور در جایزه جهانی فلسطین، رتبه دوم را دریافت کرد

شایسته تقدیر بخش داستان بلند و رمان پانزدهمین دوره جایزه جلال با تاکید بر لزوم آسیب‌شناسی در آثار و روند جایزه جلال بیان کرد: شاید سطح رمان‌ها به اندازه‌ای نیست که اول شود یا داوری‌ها مشکل دارد، شاید جایزه نگاه دیگری دارد. در هر صورت باید پیدا شود که مشکل کجا است.

اگر داوران در بخش رمان و داستان کوتاه برگزیده معرفی کنند، این جایزه مشتاقان بیشتری پیداخواهد کرد

جعفری درباره دیگر جوایزی که کتاب «صور» دریافت کرده‌است، گفت: این کتاب در آبان ۱۴۰۱ در بیروت در جایزه جهانی فلسطین دوم شده بود. «صور» به عربی ترجمه نشده‌است. در این جایزه از ۱۸ کشور شرکت کرده بودند و داوران ایرانی و غیرایرانی در آن حضور داشتند.

جامعه نسبت به جایزه جلال شناخت دارد

وی اظهار کرد: جامعه نسبت به جایزه جلال شناخت دارد و در این دوره مخاطبان زیادی در اختتامیه شرکت کردند. البته انتظار بود پیوست رسانه‌ای و پوشش بهتری داشت. خیلی‌ها این جایزه را مردم می‌شناسند و اگر پیوست رسانه قوی داشته باشد و در اختتامیه خاتمه پیدا نکند می‌تواند موجب ترویج کتابخوانی شود.

این نویسنده که از مجموعه آثار این دوره جایزه جلال فقط کتاب «سیاگالش» نوشته‌ ابراهیم اکبری دیزگاه را خوانده‌است، توضیح داد: درباره این رمان نقدی در یکی از رسانه‌ها منتشر کردم. رمان قابل توجه و خوبی بود و برای همین تعجب نکردم که در میان چهار رمان برگزیده انتخاب شد. رمان‌های دیگر را نخواندم و نمی‌توانم نظر بدهم./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.