تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۳

سخنگوی صنعت برق عنوان‌کرد:

برخورداری از قبض با تعرفه کمتر، منوط به رعایت الگوی مصرف

برخورداری از قبض با تعرفه کمتر، منوط به رعایت الگوی مصرف
تهران- سخنگوی صنعت برق گفت: انتظار می‌رود مشترکان به الگوی مصرف در زمستان که ۲۰۰ کیلووات‌ ساعت است توجه و چنانچه میزان مصرف را رعایت کنند، تا علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف سوخت نیروگاهی، از قبض‌های با تعرفه کمتر هم برخوردار مشوند.

 

به گزارش وزارت نیرو، «مصطفی رجبی مشهدی» درباره وضعیت مصرف با توجه‌ به کاهش دمای هوا افزود: کاهش دما و استمرار برودت هوا در کشور موجب افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری شده است و برای تحویل گاز بیشتر به نیروگاه‌ها برای تولید برق، ضرورت دارد مردم همچنان در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند.

وی ادامه‌داد: برای جلوگیری از افت سوخت مایع نیروگاهی و تأمین سوخت همه نیروگاه‌ها برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام شده که در آن مجبور به تعدیل روشنایی بزرگراه‌ها و مدیریت مصرف بخش‌های مختلف از جمله صنعت و کشاورزی شدیم و علاوه‌برآن نیازمند همکاری هم‌وطنان با صرفه‌جویی در مصرف گاز و برق هستیم که موجب کمک به صنعت برق برای تأمین برق پایدار خواهد شد.

مدیرعامل مدیریت شبکه برق ایران درباره چگونگی صرفه‌جویی مردم، گفت: تنظیم دمای محیط کار یا منزل روی ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد تأثیرگذار بوده و اگر وسایل برقی اضافی نظیر روشنایی مازاد را کمتر استفاده کنند، بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

۷۵ درصد مشترکان زیر الگو برق مصرف می‌کنند

رجبی مشهدی اضافه‌کرد: با توجه به الگوهای مصرفی تعریف شده، در کشور حدود ۷۵ درصد مشترکان زیر الگوی مصرف هستند و مصرف‌شان کمتر از معیارها و الگوهای تعریف شده است. در واقع فقط ۲۵ درصد از مشترکان بیش از الگو مصرف می‌کنند و از این تعداد حدود ۲ تا سه درصد مشترکان به دلیل مصرف نادرست انرژی، مصرف برق‌شان بیش از دوبرابر الگوی مصرف بوده که باید در شیوه مصرف خود تجدیدنظر کنند.

وی خاطرنشان‌کرد: اگرچه ممکن است این تعداد تمکن مالی برای پرداخت قبض انرژی خود را داشته باشند، اما در این شرایط و محدودیت‌های جدی تأمین انرژی، مصرف بیشتر به معنای اختلال در برق‌رسانی به سایر مشترکان است.

سخنگوی صنعت برق درباره میزان تأثیر نظام تعرفه‌گذاری بر کاهش مصرف مشترکان، افزود: تصویب تعرفه پلکانی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در قانون بودجه موجب شد مشترکانی که بیش از دو برابر الگوی تعیین شده مصرف می‌کنند، تعرفه قبض‌هایشان به‌صورت تصاعدی افزایش پیدا کند و منجر به کاهش مصرف این مشترکان و حتی موجب رسیدن میزان مصرف تعدادی از آنها به زیر هم الگو شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران درباره قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق، گفت: در قانون مانع‌زدایی بندهایی در دو محور پیش‌بینی‌شده است؛ یکی اینکه بتواند ناترازی تولید و مصرف را کمتر کنند که در آن پیش‌بینی‌شده، نیروگاه‌ها در بخش‌های مختلف با منابع مربوطه توسعه پیدا کنند که بخشی از آن به عهده صنایع انرژی بر کشور گذاشته شده که بیش از ۱۰ هزار مگاوات فعالیت‌هایش شروع شده توسط این صنایع نیروگاه‌هایی در کشور در دست احداث است. ب

وی ادامه‌داد: خش دوم هم درباره بهینه‌سازی مصرف پیش‌بینی‌شده است که بتوانند با کاهش مصرف به ازبین‌بردن ناترازی که گفته شد کمک کنند.

این مقام مسوول تاکید کرد: به طور قطع تعرفه‌های پلکانی برق هم هدف‌گذاری برای کسانی است که بیش از الگوی تعیین شده برق مصرف می‌کنند و از یارانه بیشتری برخوردارند که امیدواریم این دسته از مشترکان با مصرف بهینه مصرفشان را کاهش دهند و به زیر الگوی مصرف برسند./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.