تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲

نقش رسانه ها در افزایش آگاهی عمومی

نقش رسانه ها در افزایش آگاهی عمومی
نگاه اقتصاد ✍️ شهریار غلامپور - در دنیای معاصر رسانه ها به عنوان ابزار اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی نقش و کارکرد‌های بسیار مهمی در زندگی افراد ایفا می نمایند به طوریکه ارتباطات اجتماعی افراد یک جامعه را تحت تاثیر قرار می دهند.

 

امروزه کارکردها و نقش رسانه‌ها در راستای اهداف، رسالت ها و ماموریت های مختلفی تعریف می شود، با دقت نظر در اهمیت جایگاه و کارکردهای رسانه ها در زندگی روزمره بشر، به خوبی می توان میزان اهمیت و نقش‌ آفرینی آنها را در عرصه های مختلف زندگی معاصر بشری مشاهده نمود.

در کشورهای پیشرفته‌ی دنیا، در عصر نوین، شاهد استقرار و ایجاد سیستم های اطلاعاتی و ارتباطی هستیم که روز به روز بر سرعت و گستردگی تبادل اطلاعات و ارتباطات افزوده می‌شود، فرآیندی که باعث بوجود آمدن و ایجاد زیر ساخت های مهم و اساسی بر اساس فناوری های اطلاعاتی در جوامع پیشرفته‌ی امروزی گردیده است.

با ظهور رسانه‌های نوین ارتباطی و الکترونیکی از جمله «کامپیوتر، لپ تاپ، گوشی‌های پیشرفته تلفن همراه، تبلت و…» و نیز افزایش سرعت و پهنای باندهای اینترنت و راه‌های گسترده ارتباطی در حوزه پیام رسان شبکه های اجتماعی همانند «فیسبوک، توییتر، تلگرام، واتساپ، اینستاگرام و…» علاوه بر تسریع و سهولت در دسترسی اطلاعاتی و ارتباطی روز دنیا در کمترین زمان ممکن، عادات ارتباطی و زندگی روزمره انسان را نیز دستخوش تغییرات گسترده کرده است و در سایه این تغییرات، هویت و موقعیت‌های اجتماعی بشر نیز دچار تغییرات ملموس و محسوس گردیده است، به نحوی که در این خصوص نمی توان عادات یک نسل را با نسل‌های قبل مقایسه نماییم.

رسانه‌ها نقش کلیدی و مهمی در فرآیند توسعه کشورها دارند هنگامی که داده ها و اطلاعات به نحو موثر و تاثیرگذار در میان افراد جامعه جریان دارد طبیعتا آن جامعه از برتری و رفاه بیشتری برخوردار است جوامعی که از دانایی و آگاهی لازم برخوردار هستند در آینده طلیعه‌دار فرهنگ، ایده‌ها و نظریه های خود می باشند چرا که با دسترسی و دستیابی به آگاهی و اطلاعات و نیز رسانه هایی که این روند را تسهیل و آسان می نمایند به نحو مطلوب و مناسبی می تواند جایگاه خود را بر سایر جوامع بشری تثبیت کنند و چه بسا این موقعیت به نفع اینگونه جوامع تمام می‌شود.

به اعتقاد محققان و پژوهشگران، جهان آینده از آنِ کشورها و جوامعی است که با آگاهی و دانایی و خِرد بیشتر سطح زندگی، معلومات و اطلاعات شهروندان خود را ارتقا می بخشند.

پس؛ با وجود امکانات و ابزارهای نوین ارتباطی و گستردگی عرصه های مختلف در حوزه ارتباطات و اطلاعات، می توان در راستای افزایش سطح سواد رسانه ای و اطلاعات جامعه گام های موثر و تاثیر گذاری برداشت، که این امر تنها نیازمند برنامه ریزی، سیاست گذاری و پرداخت موضوعی توسط نظام های حاکمیتی به این مقوله می باشد.

امید است در جامعه ایران اسلامی نیز شاهد افزایش سطح دانش، آگاهی، اطلاعات و معلومات عمومی آحاد مختلف جامعه باشیم تا بتوانیم گام‌های موثری در راستای توسعه و پیشرفت کشور برداریم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.