تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹

بوشهر چشم‌انتظار گردشگران نوروزی در کرانه‌ خلیج فارس، خوش‎بین به جذب گردشگران بین‌المللی * مونا عیدان

بوشهر چشم‌انتظار گردشگران نوروزی در کرانه‌ خلیج فارس، خوش‎بین به جذب گردشگران بین‌المللی   * مونا عیدان
بوشهر - کرانه‌های آب‌های نیلگون خلیج فارس در استان بوشهر با فرا رسیدن ایام نوروز چشم انتظار ورود گردشگران داخلی و در چشم‌اندازی روشن در سایه دیپلماسی قوی دولت سیزدهم خوش‌بین به جذب گسترده گردشگران بین‌المللی بویژه از کشورهای حوزه خلیج فارس است.

 

بوشهر سرزمین دریا، آفتاب، نخل، هوای دلپذیر بهاری و ساحل سحرانگیز و دیار دلیران و اجنبی‌ ستیزان جنوب با همه زیبایی‌ها و مهمانوازی‌های مردم خونگرمش چشم انتظار گردشگرانی است که بار سفر را به مقصد این استان بسته اند.

هرسال همزمان با ایام نوروز، استان بوشهر به دلیل آب و هوای بهاری میزبان جمعیتی دو برابر جمعیت خود می‌شود و مردم سایر نقاط کشور در ایام نوروز از طبیعت و آب و هوای معتدل و بهاری بوشهر و جاذبه‌های گردشگری این استان بهره‌مند می‌شوند.

استان بوشهر با برخورداری از بیشترین مرز آبی با خلیج فارس به طول ۹۶۷ کیلومتر از نقاط دیدنی و چشم نوازی است که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند؛ ساحل‌های صخره‌ای و ماسه‌ای، هوای دلپذیر، چشمه‌های آب گرم و سرد، نخلستان‌های زیبا و سر به فلک کشیده و جزایر مرجانی تنها بخش کوچکی از جاذبه‌های متعدد و پرشمار استان بوشهر است.

 

امید پررنگ استان بوشهر به جذب گردشگران کشورهای حوزه خلیج فارس

بوشهر که در مقطعی میزبان گردشگران داخلی و اندک شماری گردشگران خارجی بوده حالا بسیار خوش بین است تا در سایه دیپلماسی قوی دولت سیزدهم برای برقراری ارتباط تنگاتنگ با همسایگان در آینده‌ای نه چندان به کانون گردشگران کشورهای حوزه خلیج فارس شود.

دیدن سواحل زیبای خلیج فارس و کشتی‌هایی که بر آب‌های نیلگون آن شناور هستند تا چرخ اقتصاد کشور از حرکت نیفتد و صیادانی که در قایق‌ها و لنج‌ها با انداختن تورها، گرگورها و قلاب‌های ماهی‌گیری که چشم به آب‌های آن دوخته‌اند تا رزق خود را از دریا بگیرند و یا قایق‌ها و جت اسکی‌هایی که با گردش روی آب لحظه‌هایی شاد و تماشایی را برای خود و گردشگران ساحلی می‌آفریینند، در سواحل بندر بوشهر لذت بخش و آرامش دهنده است.

 

آغوش باز بوشهری‌ها برای رسیدن مهمانان نوروزی

تماشای کودکان و نوجوانانی که در ساحل تن به آب می‌زنند و با شور و شوق شنا می‌کنند در کنار قایقرانی، فوتبال و والیبال ساحلی در مجمع ورزش‌های آبی دهکده گردشگری بوشهر صحنه‌هایی است که کمتر کسی می‌تواند خود را از تماشای آنها محروم کند.

بازار سرپوشیده با کوچه‌های تو در توی قدیمی و مسقف بوشهر یکی از چندین بازارهای سنتی ایران است که در محله قدیم دهدشتی یکی از چهار محل قدیم بوشهر واقع شده و قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد و امروز نیز قلب آن به واسطه داد و ستدی که در آن انجام می‌شود می‌تپد.

پس از گذشت چندین سال هنوز هم زیبایی معماری قاجار در تار و پود بافت قدیمی بازار قدیم بوشهر به خوبی احساس می‌شود.

بافت قدیم بوشهر یکی از منحصر به فردترین بافت‌های تاریخی و از نظر مکانی و جغرافیایی در بخش شمالی شبه جزیره بوشهر قرار گرفته و از سه جهت شمال، شرق و غرب به دریا راه دارد. این بافت به عنوان گنجینه تاریخی خلیج فارس به شمار می‌رود که با مرمت بناها، بازسازی گذرهای گردشگری، بهبود فضا و توسعه مبلمان شهری، در مسیر احیا قرار دارد.

وجود عمارت‌های بزرگ و چند طبقه و بناهای تاریخی شامل عمارت حاج رئیس، گلشن، امیریه، کازرونی، دهدشتی و گذرهای تاریخی با نادرترین و زیباترین انواع معماری ساحلی در کنار خلیج فارس جلوه‌ای از هنر معماری بوشهر و جزو مکان‌های دیدنی این شهر ساحلی و گرمسیری به شمار می‌رود.

بوستان شغاب، منطقه تاریخی ریشهر، بازار ماهی فروشان، جزایر شیف، خارگ و خارگو، پارک جنگلی چاهکوتاه، موزه‌های دریا و دریانوردی، مردم شناسی و منطقه‌ای خلیج فارس، آب انبار قوام، گورستان‌های ژنرال‌های انگلیسی و ساحل بندرگاه از جمله دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی شهر بوشهر است.

 

دشتستان سرزمین نخلستان و آبشار

از بوشهر به دشتستان با دشت‌های سرسبز و نخل‌های سربه فلک کشیده سعدآباد، آبپخش و وحدتیه می‌رویم؛ رودخانه‌های جاری دالکی، شاپور و حله، آبشارها و مناطق دیدنی و چشم نواز بوشکان و ارم با آثار باستانی کاخ اردشیر و گور دختر هخامنشی، کاروانسرای مشیرالملک برازجان، کاخ بردک سیاه و چرخاب، شاهزاده ابراهیم و سد شهید رئیسعلی دلواری با دشت‌های سرسبز شبانکاره و طولانی‌ترین جاده نخلستانی آبپخش که به عنوان جاده گردشگری معروف است از مناطقی است که برای گردشگران نوروزی می‌تواند بسیار جذاب و دیدنی باشد.

 

بازار بندر تجاری گناوه در انتظار خوش سلیقه‌ها

گناوه با آن بازارهای شلوغ و مملو از جنس‌های ته لنجی (کالاهای همراه ملوان ) با قیمت‌های مناسب و ارزان که به دلیل میزبانی از مسافرانی که به عشق خرید به این شهرستان سفر می‌کنند و در هیچ بازه زمانی به خصوص در نیمه دوم سال آرام و قرار ندارد از جمله دیگر مقاصد گردشگری بوشهر است.

اما در کنار این بازار شلوغ آنچه توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند ساحل ماسه ای است که هر سال با توجه به برگزاری جشنواره مجسمه‌های شنی میزبان شمار قابل توجهی از مسافران و گردشگران است.

البته گردشگران نباید از روستاهای ساحلی و مناطق نمونه گردشگری میرمهنا و حماد، گشت‌های دریایی به جزایر خارگ و خارگو بعنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان‌های پرطرفدار گناوه و دیلم و بندر ریگ در شمال استان بوشهر که هر سال به خصوص در فصل زمستان و بهار میلیون‌ها گردشگر داخلی این شهرستان را به عنوان مقصد نوروزی خود انتخاب می‌کنند غافل شوند.

 

پارک ملی دریایی دیر مامنی امن برای پرندگان

از سمت جنوب از پارک ملی دریایی دیر – نخیلو بعنوان یکی از مناطق حفاظت شده جنوب استان بوشهر که به بهشت پرندگان و محل تولید مثل پرستوهای دریایی و بعنوان منحصر به فردترین اکوسیستم دریایی و ایستگاه پرنده نگری در شهرستان دیر اشاره کرد.

دیدن فوج فوج پرندگان و پرستوهای دریایی که برفراز ساحل پرواز می‌کنند و در هنگام فرود کل ساحل شنی را از رنگ‌های سیاه و سفید پر و بال‌های خود می‌پوشانند، یا تخم‌گذاری و جوجه آوری لاکپشت‌های دریایی در سواحل پارک ملی دریایی دیر منظره‌های دیدنی است که هر گردشگری را می‌تواند ساعت‌ها محو خود کند.

بندر دیر دارای بزرگترین اسکله صیادی ایران است که غریو غراب‌هایش با صیادانی که با ابزارالات صید، به دنبال یک لقمه نان هلال هر بامدادان به سمت دریا می‌روند و بازگشتی رویایی برای بندرنشینان دارند نیز خالی از لطف نیست؛ آن زمان که ماهی‌های گوناگون صید شده و هر چشمی را به سوی خود جلب می‌کند.

جنگل‌های حرا زیبا و فراموش نشدنی

جنگل حرا (مانگرو) یکی دیگر از زیباترین و خاص‌ترین نقاط طبیعی و توریستی استان بوشهر در جنوب ایران واقع در تالاب نایبند عسلویه، پارک ملی دریایی دیر – نخیلو، و تالاب دیر واقع است که گونه‌های گیاهی آن از آب شور تغذیه می‌کنند و حتی با وجود زیر آب رفتن در هنگام مد آب دریا باز هم زنده می‌مانند وجود برخی گونه‌های جانوری از جمله لاک پشت‌های پشت سبز و پرندگان مهاجر از جمله دیگر دیدنی‌های جنگل‌های حرا به شمار می‌رود.

 

مسجد بردستان بنایی با هزار سال قدمت

مسجد جامع بردستان عمارتی زیبا روی تپه‌ای در شهر بردستان از توابع شهرستان دیر در استان بوشهر است و براساس شواهد موجود در مسجد این بنا مربوط به قرن‌های اولیه اسلامی است؛ اطراف مسجد قبرهایی وجود دارد که روی سنگ‌های آهکی آن‌ها با خط کوفی و عربی نوشته شده است و نشان از ارزش تاریخی این مسجد دارد.

مسجد بردستان عمارت زیبای مستطیل شکل ورودی کوچکی به شبستانی بزرگ که به‌منظور تامین روشنایی و هواگیری، دارای فضاهایی به‌شکل درگاه است و داخل و خارج آن‌ها با گچ‌بری‌های زیبا تزئین شده و بادگیری به سبک جنوب ایران بر فراز این شبستان ساخته شده که هوای درون آن را خنک می‌کند.

 

سیراف ماسوله جنوب

بندر سیراف، سیراب، صیراف و یا بندر طاهری شهری باستانی در فاصله حدود ۲۴۰ کیلومتری جنوب شرقی بوشهر و ۳۸۰ کیلومتری بندر عباس مابین بندر کنگان و عسلویه در راستان بوشهر قرار گرفته و تداعی کننده نمونه‌ای از ماسوله شمال در جنوب است.

سیراف به شکل یک نوار باریک چهار کیلومتری با عرض۷۰۰ متر است که یک طرف آن به کوه و طرف دیگر آن به دریای خلیج‌فارس می‌رسد. می‌گویند فاصله کوه و دریا در بعضی از قسمت‌های شهر حتی کمتر از ۳۰ متر است.

سیراف فقط یک خیابان دارد و بیشتر خانه‌های آن به مانند روستای ماسوله به شکل پلکانی روی کوه ساخته شده با این تفاوت که خانه‌های بندر سیراف بافت خانه‌های ماسوله را ندارند ولی سیراف نسبت به ماسوله خیلی تاریخی‌تر و قدیمی‌تر و به تعبیر برخی تاریخ نویسان قدمت این بندر به درازای خلیج فارس است و به جز این بندر۲۲ مورد از آثار تاریخی موجود در آن نیز ثبت ملی شده‌اند.

قلعه تاریخی نصوری و موزه آن در شهرستان کنگان برای گردشگران علاقمند به جاذبه‌های تاریخی و باستانی همچون گنجینه ای است تا آگاهی‌ها و دانش خود را در مورد یکی از پایانه‌های ساحلی جاده ابریشم افزایش داده و رازهای سربه مهر درآن را یکی پس از دیگری بگشایند.

آرامگاه سیبویه و بازار سیراف از جمله دیگر دیدنی‌های این بندر تاریخی است.

 

عسلویه نمادی از شعار ما می‌توانیم جوانان ایرانی

اما در عسلویه در کنار زیبایی‌های طبیعی نظیر پارک ملی دریایی نایبند با همه زیبایی‌ها، جنگل‌های حرا و آب انبارهای قدیمی، تمدنی از عصر جدید در حوزه اقتصادی بنا شده که مشاهده آن شعار “ما می‌توانیم” را ترجمه کرده و بخشی از توانمندی‌های جوانان، متخصصان، مهندسان، مدیران و کارگران ایرانی را در قالب توریسم صنعتی و اقتصادی را دید.

پارک ملی دریایی نای بند، جنگل‌های حرا و آب انبارهای قدیمی تنها بخشی از مناطق گردشگری شهرستان عسلویه استان بوشهر به شمار می‌رود و کرانه صخره‌‍‍ای “بنود” به عنوان یکی از منحصر به فردترین سواحل خلیج فارس پتانسیل بالایی در بخش گردشگری دارد.

 

عروس نمکی خاورمیانه در بوشهر

یکی از دیدنی‌های طبیعی استان بوشهر کوه نمک با گنبدها و غارهای نمکی شگفت انگیز جاشک واقع در شهرستان‌های دشتی و دیر است که بعنوان یکی از بزرگ‌ترین، فعال‌ترین و زیباترین اثر طبیعی گردشگری در سراسر جهان شناخته می‌شود؛ تاریخ شکل‌گیری آن به ۶۰۰ میلیون سال پیش باز می‌گردد و به عنوان یکی از آثار فسیلی ملی ایران در سال ۱۳۸۶ به ثبت رسیده است.

شکل ظاهری عجیب گنبدهای نمکی موجب شده از قدیم افسانه‌های زیادی در مورد آن در بین مردم منطقه نقل شود؛ برخی می‌گویند این پدیده ناشی از یک نفرین افسانه ای است یا این گنبد محل حکومت و زندگی دیو بوده و وی را از آسیب در امان نگه می داشته است.

زیبایی خیره کننده گنبد نمکی به خاطر نمک خوراکی است که جلوه‌ای خیره کننده به آن بخشیده است.

یخچال‌های نمکی یا نمک چال‌ها، آبشارهای نمکی، غارهای نمکی، نمک‌های رنگین، چشمه‌های نمکی، دره گل کلم و دودکش جن که به دلیل فرسایش به وجود آمده از دیگر زیبایی‌های خیره کننده کوه نمک جاشک به شمار می‌رود.

افزون برآن آتشکده و کلات مند، حاشیه سرسبز رودخانه‌های مند، باغان، جنگل‌های چاه چاهو، عمارت بنگه و شیرینه از آثار تاریخی‌ و طبیعی شهرستان دشتی است که هر سال مورد بازدید گرشگران پر شمار است.

 

موزه شهید رئیسعلی دلواری سندی بر استکبار ستیزی مردمان جنوب

خانه رئیسعلی دلواری خانه ای ساده و تزئینات اندکی شامل گچبری دارد که بازماندگان رئیسعلی دلواری آن را به میراث فرهنگی هدیه کرده‌اند. این مبارزه تنگستانی که نام او هنوز هم پشت انگلیسی ها را به لرزه درمی‌آورد در جنگ جهانی اول و هنگام حمله انگلیسی‌ها به بوشهر، شجاعت و رشادت بسیاری از خود نشان داد و به شهادت رسید.

این خانه در جنوب شرقی شهر دلوار در استان بوشهر قرار دارد و در سال ۱۳۷۶ به ثبت ملی رسیده است.

قلعه زایر خضرخان اهرمی، ساحل بندر دلوار، منطقه گردشگری سرسبز خائیز و کوه‌های پر از چشمه سار بیرمی، آبگرم معدنی اهرم و رودخانه باهوش از دیگر مناطق دیدنی و گردشگری شهرستان تنگستان است که هر سال شمار زیادی توریسم داخلی و خارجی را به تنگستان دیار دلیرمردان و استکبار ستیزان می‌آورد.

 

طبیعت بکر وزیبای جم

جم از مناطق کوهستانی و خوش آب و هوای استان بوشهر است که به دلیل قرارگرفتن در ارتفاعی بالاتر از دیگر نقاط استان نسبت به سطح دریا باعث شده تا در ایام گرم و نیمه گرم سال نیز این منطقه آب و هوایی به مراتب شرایط بهتر و مساعدتر از دیگر نقاط استان بوشهر داشته باشد.

دامنه‌های کوه‌ها و دشت‌های سرسبز مملو از کندوهای عسل آن که از شهد گل‌ها و صدها گونه گیاه دارویی و درخت کُنار تغذیه می‌کنند، شهرستان جم را برای علاقه مندان به طب سنتی جذاب کرده است.

کوه پردیس (پدری)، باغ‌های لیمو و زیتون، باغ‌ها و آبشارهای زیبا، جنگل گلوبردکان ریز (یک جنگل انبوه با رودی به نسبت دائمی که از میان آن می‌گذرد و در شمالی‌ترین قسمت ریز قرار دارد از جمله دیگر دیدنی‌های جم سرسبز است.

البته در کنار جاذبه‌های تاریخی و طبیعی استان بوشهر برپایی نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های مختلف نوروزی از جمله صنایع دستی، کالاهای ته لنجی، نوروزگاه‌ها و جشنواره‌های نمایشی، موسیقی، گشت‌های دریایی و مسابقه‌های ورزشی بومی و محلی، گشت‌های دریایی از جمله دیگر برنامه های تعریف شده در استان بوشهر برای سرگرمی و رفاه گردشگران نوروزی در استان بوشهر برپا شده است.

صنایع دستی‌هایی که مواد اولیه آنها از دریا و نخل است و طعم‌های جادویی غذاهای بوشهری از جمله دیگر جذابیت‌های این استان است که مطالب بیشتر در این خصوص را در این بخش بخوانید:

استان بوشهر با همه قابلیت‌ها و ظرفیت‌های خود با آغوشی باز منتظر حضور مسافران و گردشگران نوروزی از اقصی نقاط کشور است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.