تاریخ انتشار : جمعه ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۹:۱۶

حکایت چشمه هایی در بدره ی ایلام که دروغ می گویند *حشمت اله کرمی نژاد

حکایت چشمه هایی در  بدره ی ایلام  که دروغ می گویند  *حشمت اله کرمی نژاد
«کیه نی دروزنه» نام چشمه ای زیبا و طبیعی در شهرستان بدره استان ایلام است که در دامنه های کبیرکوه و در میان انبوه جنگلهای بلوط این ناحیه از زاگرس واقع شده است.

«کیه نی دروزنه» در حدفاصل شهرهای ایلام و بدره با فاصله چند کیلومتر از جاده اصلی در نزدیکی های روستای تاریخی گنجه از توابع شهرستان بدره است که عمدتاً در فصل های بهار و زمستان جاری و خروشان است.

در منطقه گنجه شهرستان بدره البته چند چشمه طبیعی همیشه جاری دیگر نیز وجود داشته که بخاطر همین چشمه ها باغات زیادی توسط اهالی منطقه از گذشته تاکنون وجود داشته است.

«کیه نی دروزنه» کمی پایین تر از یک تپه سرسبز و با فاصله چند متری از چند درخت بلوط کهنسال ناگهان از دل خاک به سمت دره های پایین دست خروشیده است، اما اینکه چرا این چشمه به نام کیه نی دروزنه( چشمه ی دروغ گو ) نامگذاری شده است روایات گوناگون وجود دارد.

سیف اله از اهالی بومی منطقه در این باره می گوید: «کیه نی دروزنه» در فصلهای پربارش سال در زمستان و بهار در این منطقه جاری بوده و البته عمده ترین زمان جاری بودن این چشمه ها از اوایل اسفند تا پایان اردیبهشت ماه است.

وی ادامه می دهد به لحاظ اینکه این چشمه ها به ناگهان و متأثر از بارش باران ناگهان از زمین جوشیده شده و پس از مدتی فعالیت و خروشندگی ، به ناگهان خشک و محو می شوند آنها را «کیه نی دروزنه» نامگذاری کرده اند یعنی در واقع نمی توان روی این چشمه ها حساب کرد و زمان مشخصی را برای جاری بودن آنها در نظر گرفت.

به گفته سیف اله گاها مشاهده می شود این چشمه ها با آب دهی فراوان تا چند ماه و هفته در حال فعالیت بوده و به این خاطر مشاهده شده است که دامدارها بخاطر فعالیت این چشمه ها اطرافشان اطراق کرده اما به طور ناگهانی و بدون دلیل خاصی از طبیعت منطقه محو می شوند و در واقع چون بارها مردم عشایر منطقه را غافلگیر کرده اند به آنها چشمه های دروغگو می گویند.

«کیه نی دروزنه» یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان بدره

نوع فعالیت «کیه نی دروزنه» ، منحصر به فرد بودن نام این چشمه ها و البته واقع شدن آن در دامنه های سرسبز و بسیار زیبای کبیرکوه و در یک منطقه بکر و اغواء کننده طبیعی باعث شده است که هر ساله در فصل بهار گردشگران زیادی به این منطقه بیایند و از زیبایی های آن لذت ببرند.

این منطقه و چشمه ها همچنین یکی از مقصد های مهم گروههای کوهنوردی و گردشگری در استان ایلام و دیگر استانهای همجوار بوده که معمولا در فصل بهار به این منطقه می آیند.

قیطاسی از اعضای هیئت کوهنوردی شهرستان ایلام که در تمام استانهای کشور برنامه کوه نوردی داشته و قله های معروف ایران را درنوردیده است و به همراه یک گروه کوهنوردی پنجاه و چند نفره به این منطقه آمده است در باره چشمه ی « کیه نی دروزنه» می گوید: واقع شدن این چشمه در یکی از زیباترین مناطق طبیعی استان ایلام از مواردی است که باعث جذب گردشگران زیاد در این نقطه ی طبیعی شده است.

وی که برای چندمین بار به کنار این چشمه ی افسانه ای آمده است در ادامه می گوید: جنگلهای انبوه و سرسبز دامنه های کبیرکوه، مواجه شدن با خروش ناگهانی یک چشمه در نقطه ای منحصر به فرد، عبور از کنار روستای تاریخی گنجه و تجربه ی چند ساعت کوهنوردی در یک طبیعت بسیار زیبا و بکر همه باعث شده که این منطقه همواره برای گردشگران زیبا و منحصر به فرد باشد با تجربه ها و خاطراتی فراموش نشدنی.

به گفته ی بومیان منطقه جوشش ناگهانی در فصلهای زمستان و بهار و باز هم غیب شدن ناگهانی این چشمه در زمانی نامشخص و غیرقابل پیش بینی از دلایلی است که پیشینیان نام کردی و زیبای «کیه نی دروزنه» را برای این کنی انتخاب کرده اند.

از آنجایی که اغلب چشمه ها ، سراب آنها معمولا در یک سطح نسبتاً هموار و کم شیب واقع است که نشان از وجود یک سفره ی زیر زمینی بزرگ دارد، جوشش این چشمه در یک زمین غیر مسطح و دیواره ای با شیب تند اتفاق افتاده که به نظر می رسد سفره ی زیر زمینی آن بخاطر شیب تند منطقه در زمان کمی پر و سپس با توقف بارندگی های بهاری به سرعت در روی زمین تخلیه و با خشکیدن ناگهانی آن دروغگو بودن «کیه نی دروزنه» برای همگان برملا و این چشمه هویت چشمه ی دائمی بودن خود را از دست بدهد.

صرف نظر از علت نامیده شدن این چشمه به این نام ، کسانی که برای گردش به این دامنه ی زیبای کبیرکوه در شهرستان بدره می آیند با دیدن زیبایی های بی شمار خلقت در این ناحیه از زاگرس زیبا ، سفری خاطره انگیز را تجربه خواهند کرد./خبرگزاری کردپرس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.