تاریخ انتشار : شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۹:۲۴

پیام وزیربهداشت به مناسبت «روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای»

پیام وزیربهداشت به مناسبت «روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای»
نگاه اقتصاد - دکتر بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت گرامیداشت «روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای» پیامی صادر کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نگاه اقتصاد و به نقل از وبدا، در بخشی از این پیام آمده است: « امسال با تدبیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) سال مهار تورم و رشد تولید نامیده شده و با توجه به این که نیروی کار پیشران تولید است، لازم است در خصوص تامین حق نیروهای کار با ایجاد محیطهای کاری ایمن و بهداشتی که ضامن حفظ و ارتقای سلامت شاغلان به عنوان سرمایه انسانی کشور است، بیش از پیش گام برداریم».

متن کامل پیام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای را با قدردانی و ارج نهادن به زحمات کلیه تلاشگران، دست اندرکاران، بازرسان، پزشکان، کارشناسان و اعضای هیأت علمی بهداشت حرفه ای در عرصه های مختلف خدمت رسانی در حوزه سلامت شاغلان کشور گرامی می داریم.

کار در اسلام ارزش است و‌کارگر جایگاهی بالا و والا دارد؛ به طوری که نبی مکرم اسلام( ص) بر دست کارگر بوسه می زند. پس حفظ و ارتقای ایمنی چنین جایگاهی از تکالیف مهم نظام کار و تولیدبه شمار می آید.

با نظر به این که امسال با تدبیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) سال مهار تورم و‎ رشد تولید نامیده شده و با توجه به این که نیروی کار پیشران تولید بوده و از توانمندیهای جسمی و روانی او برای تولید و دستیابی به پیشرفت اقتصادی استفاده می شود، لازم است در خصوص تأمین حق نیروهای کار با ایجاد محیط های کاری ایمن و بهداشتی که ضامن حفظ و ارتقای سلامت شاغلان به عنوان سرمایه انسانی کشور است، بیش از پیش گام برداریم.

بی شک حرکت به سوی استقرار و بهبود مستمر ایمنی و بهداشت کار در کارگاه ها و کارخانجات کشور، موجبات کاهش حوادث و بیماری های شغلی و صرفه‌جویی در هزینه های اقتصادی مستقیم و غیرمستقیم مرتبط با آنها را فراهم می نماید. علاوه بر این با توجه به آسیب پذیری بالای شاغلان به دلیل مواجهه با عوامل و شرایط مخاطره آمیز در محیط های کاری، کم توجهی به رعایت مسائل ایمنی و بهداشت حرفه ای می تواند به سرعت خود را در شاخص های کلی سلامت کشور نمایان کند و سیمای بار بیماری ها را متأثر سازد. تقریباً نتایج تمامی مطالعات انجام یافته در این خصوص، بیانگر تأثیر مثبت سرمایه گذاری در امر ایمنی و بهداشت حرفه ای و تأمین سلامت شاغلان بر افزایش بهره وری و رشد اقتصادی است و این مسأله، اولویت برنامه های ایمنی و بهداشت حرفه ای را دو چندان می سازد.

شایسته است با عزم ملی در راستای نیل به چشم انداز کار ایمن و سالم برای همه و حفظ و ارتقاء سلامت شاغلان که از اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، تلاش کنیم. برای دستیابی به این مهم لازم است برای بهبود وضعیت ایمنی و بهداشت حرفه ای در کلیه محیط های کاری، جلب مشارکت همه ذینفعان از جمله کارفرمایان و کارگران و ایجاد تفاهم اجتماعی بین آنان، اقدامات پیشگیرانه و کنترلی بهداشت کار و همچنین ترویج فرهنگ ایمنی و بهداشت حرفه ای، سیاستگذاری و برنامه ریزی مؤثر و جامعی داشته باشیم.

امیدوارم در سال جاری با تلاش جمعی و پشتیبانی از اجرای برنامه های بهداشت حرفه ای و ایمنی و تلاشگران این حوزه، شاهد گام های مؤثر برای نهادینه سازی و استقرار محیط کار ایمن و بهداشتی به عنوان یکی از حقوق اصلی نیروی کار باشیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.