تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰

تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ برای تقویت زیرساخت های گردشگری ایلام بکارگیری شود

تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ برای تقویت زیرساخت های گردشگری ایلام بکارگیری شود
ایلام - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: این استان ظرفیت تبدیل به یکی از قطب‌های گردشگری و جذب توریسم را دارد و در این راستا باید با پرداخت تسهیلات از محل تبصره ۱۶ و ۱۸ امکان توسعه زیرساخت‌های گردشگری و اقامتی در استان فراهم شود.

 

شهریار عباسی روز شنبه در آیین تجلیل از خادمان حوزه میراث‌ فرهنگی استان اظهار کرد: متقاضیان با استفاده از این تسهیلات ارزان قیمت دولتی علاوه بر تقویت زیرسخت‌های گردشگری و اقامتی، شرایط برای اشتعال زایی مستقیم و غیرمستقیم برای افراد جویای شغل نیز فراهم می‌شود.

وی افزود: اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در ایام اربعین سال گذشته با برپایی نمایشگاه‌ صنایع‌دستی و سوغات‌محلی در مسیر تردد زائران اربعین گام مثبت و موثری در زمینه معرفی پتناسیل‌های استان در این حوزه برداشت که باید برای اربعین امسال نیز این اقدام منسجم‌تر تکرار شود.

معاون استاندار ایلام یادآور شد: باید با اینگونه حرکت‌ها و برنامه‌ها زمینه حضور حداکثری گردشگران در استان ایلام علاوه بر ایام نوروز در طول سال نیز فراهم شود و صنعت توریسیم در استان روندی صعودی یابد.

عباسی با بیان اینکه میراث‌ فرهنگی و ابنیه‌ تاریخی به یادگار مانده از گذشتگان متعلق به همه اقشار و نسل‌هاست، تاکید کرد: همه افراد، ادارات و گروه‌ها در قبال حفاظت و صیانت از این میراث ارزشمند وظیفه دارند و مسئول هستند.

معاون امور اقتصادی استاندار ایلام ادامه داد: بخش مهمی از میراث‌فرهنگی در واقع آداب، فرهنگ، رسوم و سنن نیاکان است که باید برای نسل‌های آینده ماندگار شوند، چراکه میراث‌ فرهنگی و آثار به جای مانده از گذشته رابط بین ما و نیاکان و گویای تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم است.

وی یادآور شد: میراث‌فرهنگی یک گنجینه ارزشمند برای کشور و بخشی مهم از اسناد گذشتگان برای معرفی به گردشگران سایر کشورهاست که در قالب بازدید از موزه‌ها و آثار تاریخی با پیشینه غنی کشور ما آشنا می‌شوند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام نیز گفت: سال گذشته ۲۲ اثر منقول و غیرمنقول، ملموس و ناملموس استان ثبت ملی شد و هدف گذاری‌ها برای امسال ثبت بیش از ۲۲ اثر دیگر در فهرست آثار ملی است.

فرزاد شریفی اظهار کرد: میراث‌فرهنگی در واقع شناسنامه و هویت ملی به یادگار مانده از نیاکان این سرزمین است.

وی افزود: اقدامات و همکاری موثری در ایلام با توجه به نگاه مثبت مدیریت کلان استان و هم‌افزایی اداراتی چون دستگاه قضا، نیروی انتظامی، محیط‌زیست و منابع‌طبیعی در بحث حفاظت و صیانت از آثار تاریخی و میراث‌ فرهنگی با اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی وجود دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام تاکید کرد: باتوجه به سخت گذر و کوهستانی بودن استان، حفاظت و صیانت از آثار تاریخی با مشارکت نیروی‌انتظامی و با انجام گشت‌های مشترک امکان پذیر است.

شریفی از دادگستری استان برای ایجاد یک شعبه رسیدگی سریع و ویژه به تخلفات میراث‌ فرهنگی از جمله حفاری‌های غیرمجاز، تخریب ابنیه و یا استخراج اشیا تاریخی قدردانی کرد.

وی با بیان اینکه هشت هزار عضو انجمن فعال مردم‌نهاد در استان فعالیت می کنند، یادآور شد: همراهی انجمن‌های مردم‌نهاد حافظ میراث‌فرهنگی که به صورت خودجوش از آثار تاریخی صیانت می‌کنند ، در کنار ادارات همکار با اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارزشمند است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام به تدوین اطلس میراث‌ فرهنگی استان ایلام اشاره و اضافه کرد: یکی از مهمترین اهداف این اداره‌کل افزایش سواد عامه مردم در زمینه حفاظت و اهمیت جایگاه میراث‌ فرهنگی و تغییر نگاه جامعه به صیانت از آثار تاریخی و میراث‌فرهنگی به یادگار مانده از ابا و اجداد این سرزمین است.

شریفی با بیان اینکه در عید نوروز امسال استان ایلام پذیرای بیش از سه میلیون نفر گردشگر بود، بیان کرد: ایلام به یکی از استان‌های نوظهور در زمینه گردشگری در کشور تبدیل شده است.

در این آیین از خادمان حوزه حفاظت از میراث‌فرهنگی و برخی از اعضای انجمن‌های مردم‌نهاد تجلیل و از کتاب گنجینه ماندگار میراث فرهنگی ناملموس استان ایلام رونمایی شد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.