تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۵

وزیر نیرو اعلام کرد؛ اجرای طرح اختصاص پاداش به صرفه‌جویی برق از امشب/ برق صنایع تأمین می‌شود

وزیر نیرو اعلام کرد؛ اجرای طرح اختصاص پاداش به صرفه‌جویی برق از امشب/ برق صنایع تأمین می‌شود
تهران- وزیر نیرو با بیان اینکه امسال پیش‌بینی لازم برای تامین برق صنایع انجام شده است، گفت: طرح پاداش سراسری صرفه‌جویی در مصرف برق از ساعت ۲۴ امشب اجرایی می‌شود و همه متشرکان می‌توانند از پاداش بهره‌مند شوند.

«علی‌اکبر محرابیان» امروز در گفت‌وگو با بخش خبری ساعت ۱۴ سیما، با بیان اینکه ۹۰ درصد واحدهای صنعتی و صنفی، صنعتی هیچ‌گونه محدودیتی در دریافت برق نخواهند داشت، اظهار داشت: عمدتاً واحدهای کوچک صنعتی مثل کارخانه‌های چوب و کارگاه‌های خیاطی و کارگاه‌های صنعتی بدون محدودیت، برق دریافت می‌کنند.

وزیر نیرو در مورد محدودیت برق در شهرک‌های صنعتی نیز خاطرنشان کرد: تنها موردی که از این شهرک‌ها خواسته‌ایم این است که تعطیلات جمعه را به طول هفته تغییر دهند و روزها پنجشنبه و جمعه تولید داشته باشند و حتی می‌توانند شبانه‌روز در روز جمعه تولید کنند.

وی گفت: فقط یک روز در هفته برنامه زمان‌بندی به این شهرک‌ها داده‌ایم آن هم از ظهر تا شب یعنی یک نصف روز بابت تعطیلات را در نظر بگیرند. اینها در ایام دیگر می‌توانند تولید کنند و حتی می‌توانند برنامه‌های تولید خود را افزایش دهند.

محرابیان از اجرای طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی در مصرف برق از ساعت ۲۴ امشب خبر داد و گفت: هر مشترک با صرفه‌جویی بیشتر امکان بهره‌مندی بیشتری از ظرفیت‌های این طرح خواهد داشت؛ حتی در صرفه‌جویی‌های قابل‌توجه این رقم می‌تواند از مبلغ یارانه پرداختی نیز بیشتر شود، به‌طوری‌که این پاداش از یک تا یک و نیم میلیون تومان به مشترکان تعلق می‌گیرد.

وزیر نیرو در باره اقلیم‌های مختلف و میزان پاداش در هر اقلیم گفت: اقلیم‌های گرمسیر امکان کاهش مصرف بیشتری دارند و امکان دریافت مبالغ قابل‌توجهی هم است، مثلاً اگر در مناطق گرمسیر یک کولرگازی خاموش شود تا ماهانه یک میلیون تومان می‌توانند پاداش بگیرند.

وی اضافه کرد: اگر این تعداد دو کولر شود بالای یک و نیم‌میلیون تومان در ماه پاداش دریافت خواهند کرد.

محرابیان تاکید کرد: در اغلب منازل در مناطق گرمسیری دو، سه و چهار کولرگازی هم‌زمان روشن است و کافی است کولر اتاق‌هایی که دائم استفاده نمی‌کنند را خاموش شوند و از این پاداش بهره مند شوند.

وزیر نیرو گفت: البته این صرفه‌جویی ناظر بر کاهش کولر نیست؛ بلکه با روش‌های مختلف مانند با خاموش‌کردن لامپ‌های اضافی، خاموش‌کردن وسایل برقی و پمپ‌ها که مصارف زیادی دارند، می‌توانند از پاداش بهره‌مند شوند.

وی در باره مبلغ هزینه دریافتی از مشترکان بابت برق، ادامه داد: مشترکان زیر الگو به طور متوسط هر مشترک برای هر کیلوات ساعت ۱۰۰ تومان برای قبض پرداخت می‌کند، البته در برخی از مناطق این مبلغ تا ۶۰ تومان هم می‌رسد؛ زیرا نرخ‌ها به‌صورت پلکانی است.

محرابیان بیان کرد: اگر مصارف مشترکان بالاتر از الگوی مصرف باشد، باید طبق قانون هزینه برق را بدون یارانه دریافت کنیم. محاسبه برق بدون یارانه هم پلکانی است، یعنی در پله اول یارانه را قطع نکرده‌ایم ولی در پله‌های مختلف این نرخ‌ها ممکن است تا ۵۰۰ و ۷۰۰ تومان برای هر کیلوات ساعت باشد.

وی گفت: پاداش صرفه‌جویی چند برابر قیمت خرید برق است و اگر نسبت به مصرف زیر الگو در نظر بگیریم، ۲۰ برابر پول برق پاداش می‌گیرند و اگر نسبت به متوسط دریافت از خانوار محاسبه شود بالای ۱۸ برابر نرخ متوسط برق برای مصارف زیر الگو و بالای الگو خواهد بود.

وی با اشاره به‌قرار گرفتن در آستانه ورود به فصل گرم سال، افزود: براین‌اساس مصارف برق به‌شدت افزایش‌یافته و نسبت به ایام عادی سال حدود ۱۵ هزار مگاوات با افزایش تقاضا روبرو هستیم و روزبه‌روز به این عدد افزوده می‌شود.

وزیر نیرو ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که از ساعت ۲۴ امشب ۳۱ میلیون مشترک برق بتوانند از مزایای این طرح استفاده کنند، به‌عبارت‌دیگر در سال گذشته مشترکانی که مصارف آن‌ها زیر الگوی مصرف بود به‌ازای هر کیلووات‌ساعت مبلغ ۵۰۰ تومان حائز دریافت پاداش صرفه‌جویی می‌شدند، اما در سال جاری همه مشترکان برق بابت کاهش و صرفه‌جویی مصرف تا هر کیلووات ۲۰۰۰ تومان از مزایای این طرح بهره‌مند می‌شود.

وی با بیان اینکه هیچ‌گونه محدودیتی برای بهره‌مندی مشترکان از این پاداش وجود ندارد، گفت: هر مشترک با صرفه‌جویی بیشتر امکان بهره‌مندی بیشتری از ظرفیت‌های این طرح خواهد داشت، حتی در صرفه‌جویی‌های قابل‌توجه این رقم می‌تواند از مبلغ یارانه پرداختی نیز بیشتر شود؛ به‌طوری‌که این پاداش بعضاً از یک تا یک ونیم میلیون تومان به مشترکان تعلق می‌گیرد.

صرفه‌جویی به معنای عدم مصرف نیست

محرابیان با تأکید بر اینکه صرفه‌جویی به معنای عدم مصرف نیست، افزود: ممکن است در طول ۲۴ ساعت شبانه‌روز، چهار ساعت بسیار گرم باشد و نیاز به استفاده از کولر داشته باشند؛ البته این موضوع در مناطق مختلف و اقلیم به اقلیم متفاوت است، ضمن اینکه در بسیاری از مواقع با دور کند کولر نیز می‌توانیم دمای آسایش که معادل ۲۴ یا ۲۵ درجه است را دریافت کنیم. تفاوت دور کند با دور تند در کولرهای آبی ماهانه بالغ بر ۱۵۰ هزار تومان است.

وزیر نیرو در پاسخ به این سؤال که آیا مشترکان می‌توانند قبض رایگان دریافت کنند، افزود: مشترکان نه‌تنها می‌توانند مشمول قبض رایگان شوند، بلکه این امکان را خواهند داشت که با کاهش مصرف، مبالغ قابل‌توجهی را از وزارت نیرو بستانکار شوند.

وی یادآور شد: در سال گذشته ۴۲ درصد مشترکان مشمول پاداش صرفه‌جویی شدند و قبض حدود ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک رایگان یا بستانکار شد. امسال با رقم ۲۰۰۰ تومان به‌ازای هر کیلووات‌ساعت صرفه‌جویی برق برای همه مشترکان، می‌توان تابستانی را رقم زد که نه‌تنها قبض همه مشترکان رایگان شود؛ بلکه هزاران میلیارد تومان نیز از وزارت نیرو بستانکار شوند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.