تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳

خونین شهر آزاد شد! * فاضل حیدری

خونین شهر آزاد شد!    * فاضل حیدری
نگاه اقتصاد - خونین شهر، شهر خون، شهر استقامت و پایداری، خونین شهر، مام میهن و پاره تن ایران آزاد شد. آی، این خبر در سال ۶۱، شادی و امید را در اردوگاه دوستان و یاس و نا امیدی را در اردوگاه دشمنان به همراه داشت.

 

سوم خردادماه سالروز آزاد سازی خرمشهر یادآور روزهای حماسه و افتخار است. روزهای جنگ تحمیلی روزهای سرنوشت سازی برای ایران است که در قبال ایستادگی و جان فشانی های جوانان ایرانی هیمنه و اقتدار ایران اسلامی در جهان ماندگار شد.

آری، زیبنده تر این است که ثانیه به ثانیه جنگ تحمیلی برای نسل جدید تبیین شود. زیرا نسل جدید با ایستادگی و مقاومت شجاعانه نیاکان خود آشنایی ندارد.

اگر جهاد تبیین جدی گرفته شود از جنگ هشت ساله ایران و عراق درس‌هایی برای بشریت استخراج خواهد شد که تا سال‌های سال بر جوانان و نوجوانان و نسل های آینده بشریت اثرگذار خواهد بود.

سوم خرداد ماه سالروز آزادسازی خرمشهر عزیز و بازخوانی و تحلیل ابعاد مختلف این حادثه تاریخی و به طور کلی ابعاد مختلف دفاع مقدس علاوه بر جذابیت، درس‌آموز است؛ چرا که دفاع از سرزمین و پیروزی در برابر دشمن تا بن دندان مسلح و حامیان جهانی‌اش اتفاقی بزرگ و مهم محسوب می‌شود که تبیین این اتفاق، مهم و ضروری است.

ایمان قوی، توکل برخدا، انگیزه های الهی و پیروی از رهبر انقلاب رمز پیروزی جوانان ایرانی در جنگ نابرابر بود که در هیاهوی سیاسی جناح های سیاسی این ایثارگری های بی بدیل آنگونه که شایسته است بیان و بازگو نشد.

آری، نیروهای مسلح و ارتش کشور به دنبال پیاده‌سازی باورهای اسلام ناب محمدی(ص) برآمدند و امام خمینی (ره) بر روی این موضوع تأکید ویژه داشتند که همین باور در روند باز پس گیری شهرهای اشغال شده و پیروزی در جنگ تحمیلی بسیار مؤثر بود. در کنار این موارد باورهای اعتقادی و مذهبی به عاملی اثرگذار در پیروزی رزمندگان ما در دفاع مقدس تبدیل شده بود. در جنگ تحمیلی افرادی بودند که حتی اعتقاد ظاهری به اسلام نداشتند، اما به‌ دلیل سخنان و باورهای اثرگذار امام خمینی(ره) و کلام نافذ ایشان به اسلام باور قلبی پیدا کردند.

آری، باگذشت سی و یک سال از رخداد آزادسازی خرمشهر، به تازگی مایکل کوریلا، فرمانده سنتکام ایالات متحده آمریکا با اذعان به توان دفاعی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که «ایران بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین زرادخانه موشکی را در خاورمیانه و هزاران موشک بالستیک و کروز دارد که قادر به هدف قرار دادن سراسر خاورمیانه و شرق هستند. حکومت ایران در حال حاضر بزرگ‌ترین قوای پهپادی را در منطقه دارد. پیشرفت توان نظامی ایران در مدت ۴۰ سال گذشته در منطقه بی‌مانند است.

سپاه پاسداران امروز را نمی‌توان از سپاه پاسداران پنج سال پیش تشخیص داد.» آری، به لطف الهی این اعترافات خود گواه چندین مطلب است؛ اول اینکه آمریکایی ها شفاف اعتراف می کنند که توان مقابله با قدرت نظامی ایران اسلامی را ندارند. مطلب دوم این است که این اعتراف نشاندهنده شکست در برابر فرافکنی ها و اتهام زنی ها به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. سوم اینکه این اعتراف یعنی اعلام شکست در برابر حرکت رو به جلوی نظام مقدس جمهوری اسلامی و نداشتن توان متوقف کردن قطار توسعه و پیشرفت ایران اسلامی، دلسوزان نظام میدانند.

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای دامت برکات با آینده نگری بی مثال خود همواره بر لزوم تقویت بنیه نظامی و دفاعی کشور تاکید داشتند و این موضوع را بارها در بیانات ارزشمند خود مطرح کردند و فرمودند: «من مکرّر گفته‌ام راجع به این مذاکرات و [مسائل‌] هسته‌ای و امثال اینها؛ حرف زیاد زده‌ایم و آنچه باید بگوییم، گفته‌ایم لکن همه توجّه داشته باشند – هم مسئولین سیاست خارجی ما، هم مسئولین گوناگون دیگر، هم نخبگان جامعه – یک ملّت اگر نتواند از هویّت خود، از عظمت خود، آن‌چنان که هست، در مقابل بیگانگان دفاع بکند، قطعاً توسری خواهد خورد؛ برو برگرد ندارد. باید قدر شخصیّت و هویّت خود را دانست. دشمن تهدید می کند، همین چندروزه، دو نفر از مقامات رسمی آمریکا تهدید نظامی کردند؛ حالا کار به آن افرادی که مسئولیّتهای خیلی مهم و حسّاسی ندارند، نداریم. من نمی فهمم مذاکره در زیر شبح تهدید چه معنایی دارد؟ ً مذاکره کنیم زیر شبح تهدید! مثل اینکه یک شمشیری بالای سر [ما باشد]. ملّت ایران این‌جوری نیست؛ ملّت ایران مذاکره‌ی زیر سایه‌ی تهدید را برنمی تابد. چرا تهدید می کنند؟ چرا غلط زیادی می کنند؟ می گوید اگر چنین نشود، چنان نشود، ممکن است ما حمله‌ی نظامی به ایران بکنیم؛ اوّلاً که غلط می کنید؛ ثانیاً من در زمان رئیس‌جمهور قبلی آمریکا – آن‌وقت هم تهدید می کردند – گفتم دوران بزن‌ و دررو تمام شده؛ این‌جور نیست که شما بگویید می زنیم و درمی رویم؛ نخیر، پاهایتان گیر خواهد افتاد و ما دنبال می کنیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.