تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۹

موضع سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص لایحه حجاب و عفاف؛ وجود قانون حجاب ضروری است

موضع سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص لایحه حجاب و عفاف؛ وجود قانون حجاب ضروری است
تهران- معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی درباره موضع این سازمان در خصوص لایحه حجاب و عفاف گفت: وجود قانون ولو به صورت ماده واحده‌ای که به دلیل شرایط امروز از جهت کشف حجاب بسیار جدی‌تر شده و به دلیل مواجهه‌ای که با جایگاه خانواده و زن بروز و ظهور پیدا می‌کند، ضروری است.

 

حجت‌الاسلام رضا عزت‌زمانی روز شنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: جریان سلبریتی‌ها(چهره ها)، تولیدات فرهنگی و نقش‌آفرینی افراد موثر باید در مساله حجاب و عفاف مورد توجه قرار گرفته و به آن پرداخته شود.
وی با اشاره به انتقادهای سازمان تبلیغات اسلامی به لایحه حجاب و عفاف و مکاتبات رئیس سازمان با روسای سه قوه در چند ماه اخیر گفت: رئیس سازمان تبلیغات اسلامی مطالبه و اعلام کرده که اگر قرار است اقدامی در این فضا به صورت عمومی شکل بگیرد، حاضریم در کنار مجموعه مردمی و برای فعالیت‌های فرهنگی همه جانبه بایستیم و کمک کنیم.

مساله حجاب و عفاف نیازمند تصمیم‌گیری در سطح کلان‌تری از سطح ملی است

عزت‌زمانی افزود: این مساله نیازمند تصمیم‌گیری ملی و در سطح کلان نیست بلکه در سطوح بالاتری باید انجام شود که خوشبختانه شکل گرفته است. از قوای سه گانه شروع شده، به دولت آمده و مجلس شورای اسلامی هم اعلام کرده که برای حفاظت از فضای دینی و فرهنگی مردم حاضر است تلاش کند و بایستد. امیدواریم مسایل سیاسی مانع نشود و در تمام قوا شکل بگیرد.

اصلاحات کلیدی نیاز است

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: این مساله اصلاحات کلیدی نیاز دارد و امید است به نحو احسن اصلاح شود و در مدار اجرا قرار گیرد.

حجاب نافی قوانین مصوب گذشته نیست

وی تصریح کرد: قانون حجاب هم نافی قانون‌های دیگر و سابق بر این نیست. برخی انتقادهای تندی داشتند که مثلا قانون حجاب دست پلیس را می‌بندد که این انتقادها مبنایی نداشت. قوانین عمومی در کشور وجود دارد و پلیس باید با هر گونه مظاهر خلاف فرهنگی و اجتماعی برخورد کند. این قانون نافی آن نیست.

عزت‌زمانی گفت: در کلمات و واژه‌ها باید دقت بیشتری شود که پیشنهاد آن هم داده شده است. لایحه حجاب و عفاف باید اصلاح و دقیق‌تر نوشته شود، نقش پلیس قدری واضح‌تر و نقش مردم و ضابطینی مانند بسیج و امثال اینها واقعی‌تر دیده شود.

تلاش ما بر این است که حوزه‌های فرهنگی در لایحه حجاب قدری واضح‌تر دیده شود

وی با تاکید بر ضرورت توجه به حفظ حریم زن و حریم و وحدت اجتماعی گفت: این دلیل نمی‌شود که بخصوص در شرایط موجود، قانونی وجود نداشته باشد. تلاش ما بر این است که حوزه‌های فرهنگی هم در لایحه حجاب قدری واضح‌تر دیده شود. مصوبه ۸۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی که پیشتر تصویب شده، سلسله عناوینی دارد اما بدون نقشه راه است. امیدواریم قانون حجاب و عفاف بتواند بخشی از این نقشه راه‌ها را حل کند.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: امیدواریم شورای عالی انقلاب فرهنگی با در اختیار گرفتن بخشی از این کارها، مساله حجاب و عفاف را با قوت پیگیری کنند. ما هم وظیفه داریم نقش خود را در فضای ایجابی به نحو احسن پیش ببریم.

فضای سلبی و ایجابی باید کنار هم قرار گیرند

وی با اشاره به گزارش‌های متعدد در این چارچوب، آنها را قانع‌کننده و رافع مساله ندانست و گفت: فضای سلبی و ایجابی باید کنار هم قرار گیرند و اگر این گونه نباشد فعالیت‌های ایجابی ما به ثمر چندانی نمی‌رسد.

فعالیت سلبی فقط به معنای مواجهه رود در رو در کف خیابان نیست

عزت‌زمانی اظهار داشت: فعالیت سلبی فقط به این معنا نیست که در کف خیابان اتفاق‌هایی به معنای مواجهه رودر رو بیافتد. بلکه حتما باید به جریان سلبریتی‌ها و تولیدات فرهنگی و نقش‌آفرینی افراد موثر توجه و پرداخته شود.

نقش ویژه‌تر بانوان مبلغ در زیست عفیفانه؛ دستور کار سازمان تبلیغات اسلامی

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایرنا درباره زیست عفیفانه و برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی در این زمینه اظهار داشت: سازمان تبلیغات اسلامی از دو سال و اندی پیش تاکنون در زمینه زیست عفیفانه مجموعه‌ای از اقدامات را شروع کرده و حوزه تبلیغ با تغییر رویکرد خود، نقش ویژه‌تر بانوان مبلغ را در دستور کار قرار داده است.

عزت‌زمانی با بیان این‌که طرح های مختلفی توسط ستاد حجاب و عفاف پیش برده شده، از تشکیل حلقه‌های کنشگر در سطح کشور، ساماندهی مبلغان برای حضور در جمع جوانان و نوجوانان و تبدیل کردن مخاطبان به کنشگرانی در بین بانوان با ایجاد نهضت پیشرفت بانوان در سراسر کشور به عنوان اقدام‌های انجام شده و یا در دست اقدام اشاره کرد.

وی گفت: بخش بانوان اساسا در سازمان تبلیغات وجود نداشت که از سه سال پیش شکل گرفته و تاسیس شده و به صورت جدی این بخش را پیش می‌بریم.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در عین حال تاکید کرد: سند مساله شناسی حجاب و عفاف هم مبتنی بر زیست عفیفانه است، پیش برده می‌شود.

به گزارش ایرنا مصوبه مجموعه تکمیلی اقدامات اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جلسه ۸۲۰ دوازدهم شهریور ۹۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و درباره علت تصویب این مصوبه تکمیلی آمده است: شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۴۱۳ مورخ ۱۳۷۶/۱۱/۱۴، «اصول و مبانی و روش‌های اجرایی گسترش فرهنگ عفاف» و در جلسه ۵۶۶ مورخ ۱۳۸۴/۵/۴، «راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف» را مصوب نمود ولی با توجه به گذشت زمان طولانی از مصوبات پیش گفته، سرعت بالای تغییر و تحولات فرهنگی و اجتماعی، ظهور فناوری های نوین و بروز مسائل نوپدید فرهنگی و اجتماعی، در جهت تکمیل مصوبات پیش گفته، این سند با عنوان «مجموعه تکمیلی» تدوین شد.

در ماده اول، پرورش فضایل اخلاقی و فراگیر شدن عفاف و رعایت حجاب شرعی و قانونی و کاهش بدحجابی به عنوان هدف تصویب این مصوبه ذکر شده و در ماده دوم راهبردها برشمرده شده است که مسئولیت پذیری و پاسخگویی مسئولان دستگاه های اجرایی و سایر دستگاه های حاکمیتی در حوزه عفاف و حجاب یکی از این موارد است.

به فعلیت رساندن ظرفیت های مغفول علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حقوقی برای ارتقای وضعیت عفاف و حجاب و همچنین صیانت از حریم عفت عمومی و گسترش امنیت اخلاقی و مقابله با تهدیدها و جنگ نرم دشمن در حوزه عفاف و حجاب از دیگر راهبردها ذکر شده است.

در ماده سوم نیز وظایف عمومی دستگاه ها مشخص شده که نظارت بر رعایت عفاف و حجاب و ارزش ها و شئونات قانونی کشور در حوزه عملکردی، اصلاح آئین نامه ها، شیوه نامه ها و دستورالعمل های جاری در دستگاه ها در جهت تحکیم فرهنگ عفاف و حجاب و پیشگیری از بروز بدحجابی و همچنین آگاهی دهی نسبت به مزایا و پیامدهای فردی و اجتماعی عفاف و حجاب برای کارکنان و مناسب سازی محیط کار بانوان برای تامین امنیت اخلاقی و آسایش آنان در این راستا برشمرده شده است.

وظایف اختصاصی دستگاه ها در ماده پنجم آمده است و خطاب این وظایف در نهادهای علمی آموزشی شامل وزارت خانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علوم، تحقیقات و فناوری و مراکز آموزش عالی و پژوهشی و وزارت آموزش و پرورش است و دستگاه های تبلیغی فرهگنی شامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان صدا و سیما، سازمان بسیج مستضعفین، سازمان حج و زیارت، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و سازمان اوقاف و امور خیریه است.

دستگاه های اجرایی- پشتیبانی طبق این ماده شامل وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت کشور، سازمان امور اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه، سازمان مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزارت ورزش و جوانان است. برخی نهادها نیز به عنوان دستگاه های خدماتی در این زمینه وظیفه هایی دارند که شهرداری های سراسر کشور، کمیته امداد امام (ره)، سازمان بهزیستی و بنیاد شهید و امور ایثارگران را شامل می شود./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.