تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳

دغدغه سیره شهدا در هیات عماریون

دغدغه سیره شهدا در هیات عماریون
تهران- مدتی است مسئولان برخی از هیات‌های مذهبی علاوه بر برپایی مراسم روضه و سینه‌زنی به کارهای اجتماعی و حتی اقتصادی می‌پردازند که یکی از این هیات‌ها به نام «عماریون»، هم دغدغه عمل‌کردن به سیره شهدا را دارد و هم بورس به راه انداخته است درحالی که خلاف سنگینشان توزیع فلافل به عنوان شام است.

 

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، هیئت عماریون جعفرآباد که از سال ۹۶ در مناطقی از شهرهای بسطام، ده‌ملا، میامی، طرود، کالپوش، شاهرود و پشت بسطام در استان سمنان فعالیت دارد و دست اندرکاران این هیات تاکنون توانسته ضمن جذب بسیاری از نوجوانان و جوانان این مناطق، به گسترش فرهنگ کتابخوانی، عفاف و حجاب و کارهای عام المنفعه کمک کنند.

سجاد بیاری موسس هیات عماریون از آغاز برنامه های این هیات در سال ۹۶ و فعالیت های صورت گرفته تا کنون سخن گفت که یکی از کارهای انجام شده، افزایش فضای هیئت از ۲۴ متر به ۶۰ متر است. بیاری گفت: هیات در اولین سال به مراسم و روضه خوانی اختصاص نداشت و در کنار آن فعالیت های دیگری همچون برپایی اردوهای جهادی و تشکیل کاروان های زیارتی را داشتیم. اولین اردوی جهادی دو ماه بعد از شکل گیری هیئت برگزار شد و هر اردویی که برگزار می کردیم، دیگران از جمع ما تعجب می کردند. چون هر خادم، اهل یک روستا است و برای آن ها سوال پیش می آید که چگونه به چنین جمعی رسیده ایم.

کاروانی برای زیارت آسان

وی با اشاره به طرح زیارت آسان اظهار داشت: کاروان زیارتی را از همان ابتدای تشکیل هیات در قالب طرحی به نام زیارت آسان شروع کردیم و افراد استقبال کننده از این طرح را با هزینه بسیار اندک در سفری که یک شبانه روز بیشتر طول نمی کشید، به زیارت اماکن مقدس می بردیم، حتی آخرین سفر زیارتی هیات که قبل از آمدن ویروس کرونا بود، با ظرفیت سه اتوبوس راهی کردیم.

این فعال مذهبی، نمایش (اکران) فیلم در حسینیه جعفر آباد را قدم بعدی هیات دانست و گفت: اولین فیلمی که مجوز آن را برای نمایش در حسینیه جعفر آباد گرفتیم، یتیم خانه ایران بود که بلیط آن به قیمت دو هزار تومان فروخته شد و بازخورد خیلی خوبی به همراه داشت و استقبال مردم از تصور همه ما خارج بود.

زندگی به سبک شهدا

بیاری افزود: ما نمی خواستیم فقط یک هیات باشیم و جدا از سینه زنی و روضه خوانی، دغدغه های دیگری همچون سیره شهدا هم داشتیم. هیات در ابتدای کار، با شعار زندگی به سبک شهدا شروع شد و سعی کردیم در همه تابلوهای تبلیغاتی در شهر و روستا به این موضوع را فضاسازی کنیم و اشعاری هم توسط مداحان هیات خوانده می شد، همگی به سبک زندگی شهدا و مسائل انقلاب اختصاص داشت اما اجرای این سبک ها فقط در فضاسازی و نمای بیرونی و فیزیکی هیات ختم نمی شد بلکه از همه مهم تر در اخلاق، رفتار و حتی چگونه بودن خادمان هیات با توجه به سیره شهدا جلوه داشت. تلاش ما بر این بود تا این موارد را در هیات اجرایی کنیم و عماریون را به هیات تراز انقلاب اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری نزدیک کنیم.

وی اضافه کرد: سیره شهدا دغدغه ما بود تا سبک زندگی شهدا در زندگی مردم در جریان باشد. یکی از کارهایی که در این زمینه در هیات انجام دادیم، معرفی کتاب شهدا و برگزاری مسابقه کتاب خوانی بود و هر کاری را که بتوانیم در این زمینه انجام دهیم، کوتاهی نمی کنیم.

این فعال هیاتی، معرفی کتاب های سیره شهدا را یکی دیگر از فعالیت ها برشمرد و گفت: در راستای شناخت سبک زندگی و الگوبرداری از رفتار و منش شهدا توسط نوجوان ها کتاب هایی را معرفی می کنیم و به همین منظور کتابخانه ای در ابتدای ورودی هیات ایجاد کردیم و خادم های هیات هر هفته یک کتاب را برای مطالعه به منزل می برند که با استقبال خوبی روبرو شد.

تولید محصولات فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب

موسس هیات عماریون گفت: در مساله عفاف و حجاب نیز اقداماتی از سوی موسسه سیره شهدا هیات عمار صورت گرفته و محصولی جدید در کشور نیز در حال تولید است. با توجه به راه اندازی موسسه سیره شهدا تصمیم گرفتیم کار را با تربیت راوی شروع کنیم. یعنی راویانی در سطح بالا و به سبک روایت گری حاج حسین یکتا تربیت کنیم و حالا راویانی داریم که می توانند در برنامه ها روایت گری کنند. در بخش عرضه محصولات فرهنگی نیز با توجه به نیاز مجموعه ها، محصول فرهنگی مورد نیاز را تامین می کنیم.

وی با اشاره به اینکه عماریون را نوجوانان دبیرستانی تشکیل داده اند، اظهار داشت: این هیات، روحانی محور است و ضمن شروع کار، طرح شکل گیری و فعالیت عماریون در آینده را با آقای میرباقری که آن زمان روحانی روستا بود، مطرح کردیم که از آن استقبال خوبی کردند و دو سال ابتدای کار را کنار هیات بودند اما در کنار وی از رو حانیون مختلف نیز استفاده کردیم.

هیاتی به دور از تجملات

بیاری گفت: یک نمایشگاه دفاع مقدس به صورت یادمان در منزل پدری که مکان اولیه هیات بود، برپا کردیم و آثار جبهه و جنگ را که دستاورد سفر خادمین نوجوان هیات به راهیان نور بود را در آن به نمایش گذاشتیم، این نوع از فضاسازی به همراه مطالعه سیره شهدا به صورت جدی روی رفتار نوجوانان بسیار تاثیر گذار بود؛ حتی روی ظاهر آن ها به گونه ای که ساده زیستی به حدی رواج پیدا کرد که تاثیرش را در برپایی سفره اطعام جلسات هفتگی هم گذاشت.

وی ادامه داد: این موضوع میان اعضای هیات جا افتاده که شام چهارشنبه های هیات، باید ساده باشد. مثل عدسی، املت و خلاف سنگین ما فلافل بود؛ با این تفاسیر که هر کس برای دورچین غذا مثل سالاد یا ترشی، یک ظرف کوچک از منزل به همراه می آورد و همه به صورت مشترک از این دورچین ها استفاده می کردند و این برای بچه ها لذت بخش بود.

حضور فعالانه خواهران در هیات

مسئول هیات عماریون از برنامه های خانم ها در هیات سخن گفت و افزود: در ابتدا فضا برای حضور خواهران فراهم نبود و به مرور این امکان فراهم شد تا آنان نیز پا به پای برادران همراهی کنند. مثلا چند یادبود برای شهدا برگزار شد که با حضور خانواده های شهدا و مراسم هایی همچون رونمایی کتاب برگزار شد.

وی با بیان اینکه با آمدن کرونا کارهای هیات متوقف نشد و فقط نوع فعالیت ها تغییر کرد، گفت: با توجه به محدودیت های کرونایی دیگر فضای خانه پدری برای برگزاری جلسات هفتگی کوچک و جوابگو جمعیت نبود و با توجه به بیانات مقام معظم رهبری نسبت به مکان هیئت ها که فرمودند پایگاه هیئت مسجد و یا حسینیه است، تصمیم گرفتیم مکان هیئت را از خانه پدری به حسینیه جعفرآباد انتقال دهیم، با هیات امنای حسینیه صحبت کردیم و خوشبختانه با استقبال خوبی رو به رو شد و مکان را کاملا در اختیار ما قرار دادند.

ازدواج آسان به برکت هیات

مسئول شورای عماریون که معتقد است هیات و مطالعه سیره شهدا باعث ازدواج جوانان شده، اظهار داشت: از نوجوان ۱۷ ساله تا جوان ۳۵ ساله به برکت هیات، متاهل شدند و در ۹ ماه ۱۵ هیاتی وارد زندگی مشترک شدند، البته بقیه اعضا نیز در مقدمات ازدواج هستند و امیدوریم تا پایان سال جشنی برای ۳۰ خادم متاهل هیات بگیریم.

هیاتی خودگردان با همت جوانان

بیاری که با جمع آوری کمک های نقدی برای هیات مخالف است، اظهار داشت: من معتقدم هیات باید خودگردان باشد، مثلا در آن اوایل که عماریون پا گرفته بود، برخی خواستار دریافت کمک های چشمگیری از بعضی افراد بودند اما من در جواب می گفتم اگر توانایی نداریم، اجباری در برگزاری هیات نداریم و نباید برای اجرای آن پیش کسی دست دراز کنیم. این لحن صحبت من باعث شد تا اعضای هیات به صورت خودگردان پول تهیه کنند.

وی که دوره افتادن اعضا برای جمع آوری کمک به هیات را کاری در شان امام حسین(ع) نمی داند، گفت: این مساله برای عزاداران جالب بود. البته بعد از گذشت چند ماه به اصرار اعضای هیات یک صندوق مقابل در ورودی گذاشتیم تا هر کسی تمایل دارد کمک کند.

تاسیس فروشگاه پوشاک اسلامی

موسس این هیات، شکل گیری فروشگاه پوشاک اسلامی را همت اعضای هیات دانست و گفت: سرمایه گذاران اولیه، اعضای هیات هستند که در ابتدا همگی دست به دست هم دادند و هر کس سهم خود را گذاشت تا این کار شکل بگیرد. در ابتدا جنس ها را به صورت چکی خریداری می کردیم و بعد که به سودآوری رسیدیم، تعداد افراد در سرمایه گذاری فروشگاه و تعداد سهام داران افزایش یافت و به مرور، کار وسعت پیدا کرد و بازسازی شد و چند شعبه هم ایجاد کردیم.

بیاری به تاسیس فروشگاه مواد غذایی روستای جعفرآباد نیز اشاره کرد و گفت: این فروشگاه با توجه به تجربه ای که از فروشگاه قبلی داشتیم، از طریق سهام، تامین اعتبار شد و اگرچه در ابتدا، کار را با سه کیسه عدس شروع کردیم ولی بعد از گذشت چند ماه هم اکنون دارای یک فروشگاه بزرگ مواد غذایی هستیم که غرفه هایی همچون قصابی، لبنیات محلی، میوه، مواد غذایی و خرد کردن سبزی هستیم.

کمک به شیعیان در خارج از مرزها

این فعال فرهنگی گفت: یکی دیگر از کار های این هیات، برگزاری مجموعه اردو های جهادی است. عماریون تا به امروز سفر به شهرهایی مختلفی همچون آبادان، کرمانشاه، آق قلا و روستا های محروم میامی، خانوارهای محروم منطقه جعفرآباد و یکی از مراکز شیعه نشین شمال عراق را در کارنامه اروهای جهادی خود به ثبت رسانده است.

سنت حسنه صندوق قرض الحسنه در هیات

بیاری، یکی دیگر از برنامه های اقتصادی هیات را صندوق قرض الحسنه دانست و گفت: دو سال پیش صندوق قرض الحسنه هیات تاسیس شد و هر سهام را برای صندوق یک میلیون تومان تعریف کردیم. هدف از اجرای این طرح اقتصادی در ابتدا خودکفا شدن اعضای هیات و در نهایت خودگردان شدن هیات است، چرا که اگر اعضا خودکفا شوند به همین ترتیب هیات هم خودکفا خواهد شد.

وی از فعالیت های اقتصادی در هیات نیز یاد کرد و گفت: هر سهم هیات، یک میلیون تومان تعریف شده و سهام داران هیات در تمام فروشگاه های آن سهیم هستند که هیات تا کنون ۵۰ سهام دار دارد. فروش و سود حاصل از فروشگاه ها توسط حسابدار هیات محاسبه می شود و پنج درصد از سود حاصل از فروش برای اردو های جهادی، دو درصد به نیازمندان، دو درصد برای توسعه مجموعه و ۱۱ درصد به هیئت اختصاص داده می شود و ۸۰ درصد باقی مانده را بین سهام داران تقسیم می کنیم.

موسس هیات عماریون به اشتغل برخی اعضا به دنبال کارهای اقتصادی اشاره کرد و گفت: میزان سرمایه در فروشگاه مواد غذایی حدود ۵۰۰ میلیون تومان است و همه سودهای فروشگاه ها در یک حساب تجمیع و بعد تقسیم می شود. یعنی اگر فروشگاه پوشاک به دلایلی نا خواسته تعطیل شود، تنها بخشی که سوددهی دارد مواد غذایی است و برای عدالت در سوددهی، سهام داران را در همه جا سهیم کردیم.

بیاری با بیان اینکه با ایجاد طرح های مختلف توانستیم اعضایی را که توانایی خرید یک سهم را هم نداشتند صاحب ده سهم کنیم، خاطر نشان کرد: هیئت سود های ماهانه سهام داران را به حساب خودشان واریز می کند و در حال حاضر صندوق نزدیک به ۲۰۰ عضو با موجودی ۵۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون تومان دارد و سرمایه صندوق نیز نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان است. تا کنون صندوق به ۱۰۰ نفر از اعضا وام داده است با این تفاوت که سهام داران برای دریافت وام از صندوق هیات نیاز به ضمانت ضامن نخواهند داشت.

این گزارش با همکاری خانم محدثه شجاعی، خبرنگار تنظیم شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.