تاریخ انتشار : جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰:۱۳

هزار روز خدمت رسانی دولت سیزدهم؛

ابرپروژه نهضت ملی مسکن؛ گامی اساسی در جهت کاهش مشکلات مردم

ابرپروژه نهضت ملی مسکن؛ گامی اساسی در جهت کاهش مشکلات مردم
نگاه اقتصاد

تهران- یکی از اصلی‌ترین شعارهای دولت سیزدهم در آغازین روزهای روی کار آمدن، وعده ساخت چهار میلیون مسکن در قالب ابرپروژه نهضت ملی مسکن بود. طرحی که تاکنون ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد آن وارد فرآیند ساخت شده و ضمن رونق ساخت و ساز در کشور، گامی اساسی در جهت کاهش مشکلات مردم در این بخش خواهد بود.

به گزارش ایرنا، به علت نگاه نادرستی که در ادوار گذشته به‌ویژه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به بخش مسکن وجود داشت، تولید مسکن در کشور به‌شدت کاهش یافت، به‌طوری‌که آثار منفی آن همچنان در زندگی مردم به‌ویژه مستاجران محسوس است.

وقفه هشت تا ۹ ساله در تولید مسکن (تا پیش از این دولت، به طور میانگین سالی ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار واحد مسکن ساخته می‌شد) سبب شد تا کشور با یک عقب ماندگی در تولید و انباشت تقاضای مسکن مواجه شود.

آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور شهید همواره در سخنرانی‌های خود مسکن را از ضرورت‌های زندگی امروز مردم به‌ویژه جوانان برمی‌شمرد که در دولت سیزدهم با اولویت دنبال می‌شود و با روش‌های مختلف اعم از تحویل زمین رایگان و ارائه تسهیلات، همراه جوانان است تا این نیاز مهم مردم برطرف شود.

وی، نهضت ملی مسکن را ابَرپروژه دولت سیزدهم برای رفع نیاز مردم توصیف می‌کرد که علاوه بر وزارت راه و شهرسازی، سایر دستگاه‌های مرتبط نیز برای تحقق آن باید تلاش ‌کنند.

برپایه آمارها، بخش مسکن کشور از رشد منفی ۱۳.۵ درصد در سال ۹۹ به رشد ۴.۸ درصد مثبت در سال ۱۴۰۲ رسید و این میزان رشد نشان می‌دهد که عملیات ساخت و ساز ها به خوبی پیش می‌رود.

رکورد صدور پروانه برای بافت های فرسوده کشور تا پیش از دولت سیزدهم رقم ۸۹ هزار مورد ثبت شده بود که سال گذشته به بیش از ۹۲ هزار مورد رسید.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، اکنون در کل کشور ساخت وساز مسکن نهضت ملی در سطح ۱۰۰ هزار هکتار زمین در حال انجام است که در تابستان امسال به ۱۲۰ هزار هکتار می رسد.

در روزهای اخیر «محمد مخبر» سرپرست ریاست جمهوری در مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در ساخت مسکن، بیان‌داشت: تاکنون برای ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد زمین داده شده یا کار ساخت آنها آغاز شده است، مسکن مهر هم روبه اتمام است؛ به‌طور حتم اگر آیت الله رئیسی می بود تا پایان چهار سال دولت سیزدهم ، ساخت چهار میلیون مسکن عملیاتی می شد.

بر اساس اعلام «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی، تاکنون از چهار میلیون واحد مسکونی در تعهد دولت، بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی وارد فرآیند ساخت شده است که بیش از ۵۵۰ هزار واحد نیز در دولت سیزدهم تکمیل و تحویل متقاضیان شد.

وی بیان‌داشت: همچنین در این دولت از ۲۵۰ هزار واحد مسکونی مهر باقی‌مانده، بیش از ۱۳۷ هزار واحد مسکونی تکمیل و تحویل شده است و روند تکمیل واحدها ادامه دارد.

 

اجرای طرح نهضت ملی مسکن

به گزارش ایرنا برپایه آخرین آمارهای منتشره وزارت راه و شهرسازی از ابتدای دولت سیزدهم تا سوم خرداد ماه ۱۴۰۳، تعداد ۲ میلیون و ۶۰۳ هزار و ۳۰۸ واحد مسکونی وارد فرآیند ساخت شده است که جزئیات آن در شیوه‌های مختلف ساخت به شرح زیر است:

– واگذاری زمین اجاره ۹۹ ساله در شهرها (پالایش شده): ۳۰۵ هزار و ۲۴۶ فقره

– واگذاری زمین طرح جوانی جمعیت (شهرها): ۷۵ هزار و ۶۵۸ فقره

– مشمولان قوانین حمایتی (قانون ایثارگران): ۲۷ هزار و ۶۳۲ فقره

– واحدهای حمایتی تعریف شده موثر به صورت انبوه‌سازی (اراضی اجاره ۹۹ ساله): ۶۸۰ هزار و ۳۳۸ واحد

– انبوه سازی در شهرهای جدید (فاز ۳): ۴۰ هزار واحد

– واحدهای در حال ساخت مسکن ملی نیروهای مسلح: ۲۲۹ هزار و ۱۴۶ واحد

– واحدهای در حال ساخت مسکن سازمانی نیروهای مسلح: ۲۵ هزار واحد

– واحدهای در حال ساخت در بافت‌های فرسوده شهری: ۲۷۷ هزار و ۶۰۵ واحد

– تعداد قرارداد منعقد شده خودمالکان شهری: ۲۰۳ هزار و ۲۷۶ واحد

– مسکن روستایی: ۵۲۹ هزار و ۷۴۲ واحد

– مسکن مهر تکمیل شده: ۱۳۱ هزار و ۲۹۱ واحد.

 

 

 

#

#

#پایگاه_خبری_تحلیلی_پویاخبر

#پایگاه_خبری_تحلیلی_نگاه_اقتصاد

#پایگاه_خبری_تحلیلی_ندای_زاگرس

#پایگاه_خبری_تحلیلی_ماناسپهر

#پایگاه_خبری_تحلیلی_پویاروز

#گروه_رسانه_ای_ندای_زاگرس

#گروه_رسانه_ای_ پویاخبر

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.