تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۳

امام جمعه ایلام:

توسعه نباید زمینه‌ساز ایجاد مخاطره برای زیست‌بوم طبیعی باشد

توسعه نباید زمینه‌ساز ایجاد مخاطره برای زیست‌بوم طبیعی باشد
نگاه اقتصاد
ایلام – نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام با تاکید بر حفظ محیط زیست همگام اجرای طرح‌های توسعه‌ای، گفت: نباید اجازه داد که زیست‌بوم طبیعی گونه‌های جانوری و گیاهی توسط افراد ناآگاه یا طماع به مخاطره افتاده و دستخوش تغییر شود.
حجت الاسلام والمسلمین “اله نور کریمی‌تبار” روز چهارشنبه در دیدار با مدیرکل و جمعی از کارکنان محیط زیست استان ایلام، اظهار کرد: محیطبانی و حفاظت از طبیعت یک مسئولیت خطیر و نیازمند اشراف اطلاعاتی دقیق و سرعت عمل بالا است.
وی افزود: قوانین مربوط به محیطبانان برای محافظت از این قشر در برابر شکارچیان متخلف، باید قاطع و حمایت کننده باشد.
حجت الاسلام کریمی‌تبار یادآور شد: به فرموده قرآن کریم محیط زیست برای ادامه حیات انسان خلق شده و انسان نیز موظف به آبادانی و حراست از طبیعت است و تخریب محیط زیست جانوری و گیاهی امری نکوهیده و مورد نکوهش است.
وی با اشاره به اینکه آسیب‌های مربوط به محیط زیست استان باید رصد و پیگیری شود، بیان کرد: طبیعت متلعق به همه نسل‌ها است و تمام موجودات زنده گیاهی و جانوری در آن حق حیات و امنیت دارند.
امام جمعه ایلام با بیان اینکه استان ایلام دارای طبیعتی بکر و زیبا است که پتانسیل معرفی و جذب گروه‌های گردشگری طبیعت گردی را دارد، ابراز کرد: حوزه گردشگری طبیعی استان باید در سطح ملی و منطقه‌ای معرفی و تقویت شود.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام با اشاره به ضرورت توسعه در زمینه‌های مختلف، اضافه کرد: طبیعت باید به گونه‌ای که محیط زیست آسیب نبیند مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.
وی نسبت به پساب‌های صنعتی که به رودخانه‌های پایین دست سرازیر می‌شود انتقاد کرد و یادآور شد: ورود این پساب‌ها موجب آلودگی روان آب‌ها و سفره‌های زیرزمینی می‌شود و چرخه حیات آبزیان و پرنده‌ها و جاندارانی که از این آبزیان تغدیه می‌کنند و حتی آب شرب مردم و آب مورد نیاز کشاورزان را آلوده می‌کند.
حجت الاسلام کریمی‌تبار تصریح کرد: محیطبانان و مجموعه محیط زیست با توجه به رسالت خطیر خود و مسئولیت‌هایی که بر عهده دارند، نقش مهم و مستقیمی در تامین سلامت جامعه برعهده دارند.
اعتبارات حوزه محیط زیست ایلام ۲۰۰ درصد در دولت سیزدهم رشد داشته است
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام نیز در این دیدار با بیان اینکه حفاظت از طبیعت وظیفه‌ای همگانی و عمومی است، گفت: حفظ و حراست از محیط زیست مستلزم آموزش و فرهنگ‌سازی در بین عامه مردم است و همه دستگاه‌ها نیز موظف به همکاری در راستای صیانت از محیط زیست هستند.
” علیرضا محمدی” افزود: محیط زیست مخالف توسعه نیست بلکه از اجرای طرح‌های دارای پیوست زیست محیطی حمایت می‌کند و همه پروژه‌ها اعم از عمرانی و صنعتی باید دارای پیوست همسو با محیط زیست داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه منایع زیستی محدود است که باید برای نسل های آتی هم حفظ شود، ابراز کرد: هفت درصد از مناطق طبیعی استان تحت مدیریت محیط زیست قرار دارد که لازم است این اراضی به ۱۰ درصد افزایش یابد و در این راستا طرح‌هایی برای برخی مناطق استان به سازمان مرکزی ارائه شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام یادآور شد: محیط زیست دارای مسئولیت‌های متعددی است که حفاظت از گونه‌های جانوری و زیستگاه‌ها، مدیریت پسماند و پساب، اجرای قوانین مربوط به هوای پاک، زمین پاک و نظارت بر واحدهای آلاینده بخشی از وظایف این دستگاه نظارتی است.
محمدی با اشاره به تشکیل ۱۴ خانه محیط زیست در استان، یادآور شد: در این خانه‌ها افراد فعال در حوزه محیط زیست، چالش‌ها و راهکارهای این حوزه را بیان، رصد و پیگیری می‌کنند.
وی با اشاره به خلع ید ۱۹ هکتار از اراضی تحت مدیریت محیط زیست، بیان کرد: در دولت سیزدهم ۵۰۰ پرونده به محاکم قضایی برای رسیدگی ارجاع شد که با همکاری دستگاه قضا، ۹۹ درصد این پرونده‌ها به سود محیط زیست مختومه شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام یادآور شد: میزان اعتبارات اداره کل حفاظت محیط زیست استان از ۵۰ میلیارد ریال دولت گذشته به ۱۸۰ میلیارد ریال در دولت سیزدهم و با ۲۰۰ درصد رشد رسید که البته این اعتبارات نیازمند افزایش است.
محمدی افزود: سامانه جامع محیط زیست طراحی شده که بر این اساس متقاضیان طرح‌های تولیدی و خدماتی، به جای مراجعه حضوری، درخواست مجوز فعالیت‌های مرتبط با محیط زیست را در قالب این سامانه ثبت می‌کنند.
وی بازدید پنج هزار نفر دانش آموز و سایر اقشار از موزه تاریخ طبیعی، کاشت ۱۰۵ هکتار نهال برای جلوگیری از ریزگردها، تجهیز دهیاران به وسایل مهار آتش‌سوزی و پاکسازی ۶ هزار و ۸۵۰ هکتار از اراضی نحت پوشش از آفت لورانتوس را از دیگر اقدامات این اداره کل بیان کرد.
به گزارش ایرنا، در این نشست لباس محیطبانی و کارت افتخاری همیار محیط زیست از سوی مدیرکل حفاظت محیط زیست به نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام اهداء شد.
۱۵ تا ۲۲ خرداد ماه هفته محیط زیست نامگذاری شده است.
“سهم من در تداوم حیات” شعار امسال این هفته است./ایرنا
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.