تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۳

بررسی ۴۰ شاخصه حکمرانی اخلاقی در مکتب رئیسی؛ 

«رئیسی» سربازی که هدفش جلب رضایت فرمانده بود

«رئیسی» سربازی که هدفش جلب رضایت فرمانده بود
نگاه اقتصاد
تهران- پژوهشگر مذهبی از آیت الله رئیسی سید شهیدان خدمت به عنوان سربازی یاد کرد که نگاهش به فرمانده و هدفش، جلب رضایت ولی‌فقیه بود.
حجت الاسلام محمدباقر ولدان از مکتب رئیسی با ۴۰ شاخصه به عنوان ویژگی‌های یک حکمران اخلاقی یاد کرد و به خبرنگار معارف ایرنا گفت: یکی از ویژگی های شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی ولایتمداری او بود. او یک کارگزار و سیاستمدار ولایی تمام عیار بود و این الگو باید در جامعه اسلامی امتداد یابد.
وی به نقل از علی فکری معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: آیت‌الله رئیسی در آخرین دیدارش تاکید کرده بود «ما با دولت‌های دیگر فرق داریم ما دولت سرباز هستیم، سرباز چشمش به فرمانده و جلب رضایت اوست. اقدامات خود را با این معیار بسنجید تا به کار و تلاش خود برکت دهید».
ولدان با استناد به آیه ۲۸ سوره حدید گفت: خدا در قرآن بر ولایتمداری تام تاکید می‌کند و برای اهتمام به این امر ثواب مضاعفی تعیین کرده است. جامعه اسلامی، جامعه ولایت و امامت است و در راس آن امام و رهبر وجود دارد. ولایت و سرپرستی در جامعه اسلامی، تجلی ولایت خداوند است که بر طبق ضوابطی، مسئول اداره امور مردم می باشد.
نویسنده کتاب حکمت ولایی ادامه داد: بر همین اساس محیط زندگی و جامعه می‌بایستی با ولایت الهی حرکت کند و ولایت، یک پدیده سیاسی و اجتماعی و تأثیرگذار در زندگی است که با کار و تلاش، پیوستگی و پیوند با مردم حاصل می شود و خصوصیتی است که مردم در حیات دینی خود در سایه آن زندگی می کنند و چه بسا مسائل زندگی و سرنوشت ساز وابسته به همین نکته است.
وی افزود: در حقیقت اصل امامت و اطاعت از امام، نقطه ثبات در حکومت اسلامی و یگانه محور وحدت است و عامل مهمی در ایجاد امنیت بوده و فقدان آن موجب ناامنی و هرج ‌و مرج است. در این نظام الهی، ولی، حاکم و سرپرست جامعه‏ اسلامی است و این ولایت متفاوت با سرپرستی و حکومت در جوامع دیگر است.
این استاد حوزه اضافه کرد: در اسلام، سرپرستی جامعه، متعلق به خدای متعال است. خداوند این ولایت و حاکمیت را در زمان حضور معصوم، از طریق پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم (ع) و در زمان غیبت از طریق ولی فقیه اعمال می کند. برخلاف حکومت اسلامی، در حکومت های غیراسلامی، رابطه‏ مردم با آنها، رابطه ترس، رعب و خوف است و مردم از آنها احساس امنیت نمی کنند. در جوامع غربی، مردم به دلیل عدم تکیه‏ روحی به یک نقطه مطمئن دچار سردرگمی شده اند.
ولدان افزود: در زمان غیبت، علمای اسلام روی مساله‏ ولایت فقیه عادل تکیه می‏ کنند؛ زیرا اگر ولایت فقیه از جامعه‏ اسلامی سلب شود و به همان شیوه‏ های غربی عمل شود، معنای جامعه‏ اسلامی از بین خواهد رفت. در انقلاب اسلامی ایران، ملت ایران با رهبری ولی فقیه، یک نظام اسلامی و یک جزیره‏ امن‏ الهی در وسط اقیانوس متلاطم مادّیگری و کفر و طغیان به وجود آوردند و در مقابل تهدیدها ایستادند. مردم ایران با رهبری ولی فقیه توانستند در مقابل دشمنان بایستند و لذا دشمنان انقلاب اسلامی از رهبری انقلاب‏، کینه‏ عمیق دارند.
وی با استناد به حدیث سلسله الذهب گفت: تحقق امنیت در پرتو ولایت اسلامی فقط شامل این دنیا نمی شود؛ بلکه وجود امامان معصوم به عنوان رهبران جامعه اسلامی، باعث امنیت در آخرت هم می شود. امام رضا (ع) فرمود کلمه «لا إله إلا اللَّه»، حصار خداوند متعال است و هرکس در حصار خداوند وارد شود، از آسیبِ عذاب من، محفوظ خواهد ماند و شرط ایمن ماندن از عذاب الهی در قیامت، پذیرش ولایت امامان معصوم است.
این استاد حوزه افزود: اولین ویژگی و شاخصه فرماندهان دفاع مقدس نیز ولایتمداری در اطاعت از رهبری امام خمینی (ره) بود که باعث می شد با صدور هر فرمانی از طرف ایشان آن را به منصه ظهور برسانند. فرماندهان جنگ عمل به دستورات امام و جامه عمل پوشاندن به فرمان های ایشان را وظیفه شرعی خود می دانستند که پایان دادن به غائله پاوه و شکست حصر آبادن نمونه هایی از ولایتمداری فرماندهان جنگ است.
شهید رئیسی یک مجاهد تمام عیار بود
ولدان همچنین از شهید آیت الله رئیسی به عنوان یک سیاستمدار مجاهد یاد کرد و با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب که از رئیسی به عنوان عالم مجاهد یاد کرده بودند، اظهار داشت: انسان مسئول، از تن‌آسایی به دور و اهل جهاد و تلاش و مبارزه با کژی‌ها و ناراستی‌هاست که در آیه ۷۳ سوره توبه نیز بر آن تاکید شده است. اهمیتِ داشتن روحیه جهادی به حدی است که در آیه ۱۵ سوره حجرات به عنوان یکی از ویژگی‌های اهل ایمان ذکر شده است.
وی افزود: در جامعه اسلامی باید روحیه جهادی حاکم باشد و افراد جامعه با هدف گیری آرمان های اسلامی و انقلابی و همت بلند برای رسیدن به آنها تلاش کنند و بدون اینکه به رشد کم و ناقص قانع شوند، با روحیه جهادی، به دنبال اهداف اسلامی و انقلابی حرکت کنند و مشکلات را مرتفع کنند.
نویسنده کتاب نظریه حکومت تربیت محور افزود: تحقق عینی شاخص های انقلابی‌گری، نیازمند روحیه جهادی و تلاش های خستگی‌ناپذیر است. تحول با بی حالی و سستی تناسب ندارد. لذا برای پیشبرد امور مهم تحولی نیز، حرکت جهادگونه لازم است و برداشتن گام های بلند و مستمر در این جهت ضروری است. نخستین عرصه کار و تلاش مجاهدانه عرصه علمی و فکری است که این امر در حوزه و دانشگاه صورت می‌پذیرد.
وی اضافه کرد: در عرصه اقتصادی نیز با کار جهادی و اقتصاد مقاومتی می‌توان استقلال اقتصادی را تامین کرد، در عرصه نظامی و امنیتی نیز با تلاش جهادگونه می‌توان خودکفایی نظامی امنیتی را تجربه کرده و به استقلال نظامی امنیتی دست یافت.
ولدان ادامه داد: بزرگترین افتخار انقلاب اسلامی، احیاء روحیه جهادی بوده است و همین فرهنگ جهادی و روحیه‌ جهادی است که اصل جهاد را زنده نگه می دارد. البته آن فرهنگ جهادی‌ که انقلاب اسلامی از آن سخن می‌گوید، بر پایه‌ عقلانیت، دوری از افراط و تفریط و همراه با معنویت در ذیل هدایت قرآن و اهل بیت (ع) تحقق می یابد و این روحیه جهادی و تلاش جهادی توام با عقلانیت و معنویت یکی از ویژگی های بارز شهید آیت الله رئیسی بود./ایرنا
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.