تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۷

کوههای مانشت و قلارنگ میزبان گوزن های زرد ایرانی + گزارش تصویری

کوههای مانشت و قلارنگ میزبان گوزن های زرد ایرانی  + گزارش تصویری
نگاه اقتصاد
به همت سازمان محیط زیست استان ایلام تور خبری و بازدید اصحاب رسانه از سایت تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی به مناسبت هفته محیط زیست و در قالب راویان پیشرفت برگزار شد.
هدف از برگزاری این تور رسانه‌ای آشنایی خبرنگاران با مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان به ویژه سایت گوزن زرد ایرانی «مانشت و قلارنگ» که مساختش حدود ۳۰ هکتار است و به عنوان یکی از مناطق بکر و منحصر به فرد برای پرورش این گونه زیباست.
در این تور که در عصرگاه روز دوشنبه (۲۲ خرداد ماه ۱۴۰۳) برگزار شد، خبرنگاران رسانه‌های ارتباط جمعی از نزدیک با فعالیت محیط بانان سختکوش و حافظان زیست بوم استان ایلام آشنا شدند.
از همان ابتدا ی سخنان علیرضا محمدی مدیرکل محیط زیست استان ایلام، گوزن ها هم کم کم پیدایشان شد، این غزالان زیبا از کوه پایین آمدند و در محل نزدیک به نشست خبری مشغول چرا شدند، صحنه ای بی نهایت زیبا از طبیعت استانمان در معرض دید قرار گرفت، گوزن ها همراه با گوساله هایشان امید را به دل کوه های قلارنگ و مانشت برگردانده بودند، دیدن گله گوزن های زرد ایرانی، در کوههای قلارنگ و مانشت حاصل زحمات و تلاش های فراوان مجموعه محیط زیست استان ایلام است که زحمات این عزیزان در میان خانواده گوزن ها و امنیتی که در این سایت برای آنها برقرار است، قابل مشاهده بود.
***
علیرضا محمدی؛ مدیرکل محیط زیست استان ایلام در ابتدای سخنان خود ضمن خیر مقدم به اصحاب رسانه، افزود: تمام مجموعه محیط زیست استان ایلام، محیط بان هستند و با تمام وجودشان پاسداشت محیط زیست هستند.
وی اضافه کرد: منطقه پرورش گوزن زرد ایرانی ۳۰ هکتار است، گونه ای که نسل آن در حال انقراض است و محیط زیست استان ایلام برای جلوگیری از انقراض گوزن زرد در حال حاضر، سایت گوزن‌های زرد ایرانی مانشت و قلارنگ ایلام در سال ۸۶ با انتقال ۶ راس گوزن بالغ از جزیره «اشک» دریاچه ارومیه فعالیت خود را آغاز کرد و هم‌اکنون تعداد گوزن‌های بالغ سایت مانشت و قلارنگ ۳۲ راس شامل ۲۲ گوزن ماده و ۱۰ گوزن نر و شش راس گوزن نابالغ که متولد سال ۱۴۰۳ هستند.
مدیرکل محیط زیست استان ایلام ادامه داد: سایت گوزن زرد ایرانی مانشت و قلارنگ ایلام موفق ترین سایت کشور است و در سال گذشته این سایت ۲۴ رأس گوزن زرد به اهواز و اردبیل، در جهت حفظ این گونه ارزشمند و حفظ نسل آن در استان‌های دیگر کشور، انتقال داد.
این مسئول خاطر نشان ساخت: در سال‌های گذشته به دلیل خشکسالی‌هایی پی در پی، گونه های مختلفی از جانواران در خطر انقراض قرار گرفتند و گوزن زرد ایرانی هم مسلماً بیشتر در معرض خطر قرار گرفت به دلیل اینکه زیست این گونه بسیار به طبیعت زاگرس وابسته بوده و خوشبختانه در این دو سال اخیر بارندگی‌های فراوان باعث شد که گوزن زرد در معرض خطر کمتری قرار بگیرد.
علیرضا محمدی ادامه داد: با وجود تمام سختیها و مخاطراتی که در حوزه محیط زیست وجود دارد، ما به تمام تلاش خود برای حفظ تمام گونه های جانوری و جلوگیری از خطر انقراض، ادامه می دهیم و در این راه از هیچ کوششی فروگذار نیستیم.
محمدی در ادامه با اشاره به اقدمات محیط زیست در حوزه اعتبارات، افزود: رشد اعتبارات عمرانی این اداره کل در سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۲۰ میلیارد ریال نسبت به اعتبارات ۱۴۰۱ به میزان ۶۴۰ میلیارد ریال ۹۷ درصد افزایش رشد داشته و در بخش اعتبارات ملی از سازمان مرکزی از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ مبلغ ۱۱۰ میلیارد ریال تخصیص یافت.
مدیر گل محیط زیست استان ایلام اضافه کرد: برای اولین بار و در دولت سیزدهم ۱۷ دستگاه موتورسیکلت و ۲ دستگاه خودرو خریداری شد و نیز از سوی سازمان نیز یک دستگاه تویوتای هایلوکس برای اولین بار به استان تحویل داده شد.
محمدی در ادامه سخنان خود با اشاره به این امر مهم که قانون هوای پاک محیط زیست را مکلف می کند که به هر صنعتی که آلودگی دارد، اخطار دهد، افزود: سازمان محیط زیست به هر صنعتی که آلودگی دارد، اخطار می دهد و آن صنعت موظف است که در ظرف مدت یک ماه رفع آلودگی کند و عدم رفع آلودگی منجر به اقدام قضایی می شود.
مدیرکل محیط زیست استان ایلام افزود: استان ایلام از استان‌های پیشرو در حوزه پیگیری مسائل زیست محیطی است و با وجود تعداد کم محیط بانان و گستردگی منطقه و تعداد زیاد شکارچیان، محیط زیست استان ایلام موفق تر عمل کرده و این مهم جز با همراهی مردم و اصحاب رسانه میسر نبود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان ایلام یادآور شد: استان ایلام با ۴ منطقه حفاظت شده مانشت و قلارنگ، کبیرکوه، دینارکوه و کولگ و ۲ اثر طبیعی ملی تنگه رازیانه و غار خفاش و چشمه آب گرم در دهلران و نیز منطقه حفاظت شده کولک، یکی از بهترین مناطق پرورش کَل، بُز، قوچ و میش که ۵۸ هزار هکتار مساحت دارد و خوشبختانه در سرشماری که در سال گذشته انجام شد، ۱۵ درصد افزایش رشد گونه داشتیم.
محمدی بیان کرد: وجود شکارچیان در طبیعت اصلی ترین دغدغه ماست و با وجود تلاش شبانه روزی محیط بانان در سال ۴۰۲، از متخلفان ۸۷ قبضه سلاح مجاز شامل ۶۳ قبضه ساچمه زنی، ۱۹ قبضه بادی، ۵ قبضه گلوله زنی و ۱۱ قبضه سلاح غیرمجاز شامل هشت قبضه ساچمه زنی، ۳ قبضه گلوله زنی(سیمینوف) و سایر ادوات شکار و صید کشف و ضبط شد.
این مسئول در پایان خاطر نشان ساخت: وسعت منطقه حفظت شده کبیره کوه به ۴۰ هزار هکتار رسیده که قبلاً ۲۰ هزار هکتار بود و نیز برای جلوگیری از دسترسی شکارچیان به مناطق حفاظت شده، خندق هایی حفر شد، که کمتر این مناطق مورد تعرض قرار بگیرد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.