تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۷

دوئل پایانی انتخابات ریاست جمهوری/ چه کسی برنده میدان است؟

دوئل پایانی انتخابات ریاست جمهوری/ چه کسی برنده میدان است؟
نگاه اقتصاد

قزوین – کمتر از ۲۴ ساعت دیگر برای برگزاری دور دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با ۲ نامزد انتخاباتی (مسعود پزشکیان و سعید جلیلی) همزمان با سراسر کشور، در قزوین باقی نمانده و حضور پرشکوه مردم به زودی سرنوشت کرسی ریاست قوه مجریه را تعیین خواهد کرد.

این روزها در هر کوی و برزن و جمعی که می نشینی موضوع انتخاب نامزد اصلح برای کرسی ریاست جمهوری به بحث اصلی و داغ جامعه تبدیل شده است و حالا در این چند ساعت باقی مانده به برگزاری انتخابات، بسیاری از افراد انتخاب خود را کرده اند اما هنوز هم خیلی‌ها در این رابطه مردد بوده و هنوز تصمیمی نگرفته‌اند.

فرآیند برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران به دلیل شهادت آیت الله رییسی که در یک سانحه هوایی و پیش از اتمام دوره چهارساله به وقوع پیوست، زودهنگام برگزار شد.

پس از تایید صلاحیت ۶ تن از داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌ جمهوری از سوی شورای نگهبان، در ۲۰ خرداد ماه گذشته، رقابت بین مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف به عنوان نامزدهای واجد شرایط این دوره از انتخابات آغاز شد و در ادامه و پس از انصراف قاضی زاده هاشمی و زاکانی از صحنه رقابت، انتخابات میان چهار نامزد باقی مانده در هشتم تیر ماه جاری برگزار شد.

با اعلام نتایج رسمی انتخابات در نهم تیرماه، انتخابات به دور دوم کشیده شد که این مساله در قانون اساسی هم مطرح شده است و در اصل ۱۱۷ قانون اساسی آمده که رییس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود، ولی هرگاه در دور نخست هیچ‌ یک از نامزدها چنین اکثریتی به دست نیاورد، برای بار دوم رای گرفته می‌شود و در دور دوم، تنها ۲ نامزدی که در دور نخست آرای بیشتری داشته‌اند، شرکت می‌کنند اما اگر بعضی از نامزدهای دارنده آرای بیشتر، از شرکت در انتخابات منصرف شوند، از میان بقیه، ۲ داوطلبی که در دور نخست بیش از دیگران رای داشته‌اند برای انتخاب مجدد معرفی می‌شوند که طبق این اصل، رییس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود.

این دومین مرتبه در تاریخ جمهوری اسلامی است که انتخابات ریاست جمهوری ۲ مرحله ای می شود و این اتفاق برای نخستین مرتبه و در نهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۸۴ رخ داد که در مرحله اول آن مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی با ۲۱ درصد آرا و محمود احمدی نژاد با ۱۹.۵ درصد آرا به مرحله دوم راه یافته و در نهایت نیز و در مرحله دوم آن دوره از انتخابات، محمود احمدی نژاد پیروز انتخابات شد.

حال و در چهاردهمین دوره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مسعود پزشکیان و سعید جلیلی با راهیابی به دور دوم و در یک رقابت پرشور و نفس گیر و با آرای نزدیک به هم با تمرکز بر جزییات و بیان برنامه های پا به عرصه رقابت گذاشته اند تا به عنوان نهمین رییس جمهور ایران وضعیت جامعه را بهبود بخشند.

بدون شک برگزاری مناظره های تلویزیونی نقش پررنگی در افزایش میزان مشارکت مردم در شور انتخاباتی و شناخت بیشتر آنها از نامزدهای انتخاباتی داشته و امروز جوانان و نسل دهه هشتادی ها پرشورتر از همیشه در میدان حضور یافته اند و به دنبال روزنه ای برای بهتر شدن وضع کشور هستند.

ستادهای انتخاباتی با برنامه های متنوع خود تمام تلاش خود را برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات به کار برده اند و طی یک هفته گذشته طرفداران نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با برگزاری همایش های بزرگ و دعوت از رجل سیاسی و افراد صاحب نام در سطح استان قزوین، سعی کردند تا آرای مردم را به سمت کاندیدای مورد حمایت خود سوق دهند.

حضور سعید جلیلی به عنوان یکی از نامزدهای انتخاباتی،سیدمحمدعلی باخدا، علی باقری، حشمت الله فلاحت پیشه، عبده تبریزی و پیروز حناچی از جمله چهره های شاخصی بودند که طی روزهای گذشته و در دور دوم انتخابات با حضور در این استان به ایراد سخنرانی و دیدار با مردم پرداختند و در عین حال نیز مورد استقبال شهروندان قزوینی قرار گرفتند.

شهرهای و روستاهای این استان این روزها رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفته و شهروندان نیز در این بین نظرات مختلفی در خصوص انتخابات دارند و معتقدند این دوره از انتخابات بسیار حساس است و باید با حضور پرشور خود صحنه سیاسی کشور را خالی نکنند، چرا که در این مقطع از تاریخ ایران رییس جمهور باید با رای بالای مردم انتخاب شود تا ایران در عرصه های بین المللی قدرت چانه زنی بهتری داشته باشد.

مسوولان استانی و مجموعه مدیریتی قزوین نیز تمام تلاش خود را برای هر چه بهتر مهیا کردن امکانات و زیرساخت های برگزاری باشکوه انتخابات ریاست جمهوری به کار بسته اند و در این راستا یک هزار و ۸۹ شعبه اخذ رای را در سطح ۶ شهرستان استان برای جمع آوری آرا انتخاباتی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری آماده کرده اند.

همچنین تمهیداتی نیز برای رای گیری در خوابگاه های دانشجویی، پادگان های نظامی، زندان ها و بیمارستان ها با استقرار شعب اخذ رای سیار اندیشیده شده و این صندوق‌ در برخی مجتمع‌های بین راهی برای مسافران نیز مستقر می شود تا مشارکت حداکثری را در این دوره از انتخابات شاهد باشیم.

۸۳۰ شعبه ثابت و ۲۵۹ شعبه سیار برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در استان قزوین پیش بینی شده که شامل ۷۰۰ شعبه شهری و ۳۸۹ شعبه روستایی است، این شعب راس ساعت هشت صبح روز جمعه /۱۵ تیرماه/ با تمدیدات مدیریت عالی استان آماده خدمت گذاری به مردم هستند./ایرنا

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.