تاریخ انتشار : یکشنبه ۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۸

فضای مجازی راهی به انتخاب آگاهانه * مجتبی تابش

فضای مجازی راهی به انتخاب آگاهانه   * مجتبی تابش
نگاه اقتصاد - کم کم به جمعه سرنوشت ساز انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری نزدیک می شویم.

در این دوازده انتخابات مجلس شورای اسلامی استان ایلام به واسطه تعصب به نظام اسلامی ، انقلابی بودن ، پایبندی به خون شهدا و همچنین ارزش قائل بودن برای انتخاب صحیح یکی از پیشتازان مشارکت در کشور بوده است.

از پیامدهای انتخاب صحیح و با مشارکت بالا انتخاب افرادی اصلح و کارآمد در استان بود که در مجلس شورای اسلامی درخشیدند و محرومیت های بجا مانده از دوره های پیشین را فریاد زدند.

ایلامی که متاسفانه پسوند محروم را یدک می کشید و باور کرده بودیم که باید در محرومیت بمانیم اما امروزه خوشبختانه به واسطه تلاشهای این عزیزان از لفظ محروم عبور کرده ایم‌ و باور داریم که ایلام می تواند روزی پسوند صنعتی و اقتصادی را یدک بکشد.

زمینه مشارکت سالم و حضور حداکثری تبلیغ ، تشویق و معرفی یکسان و برابر کاندیداها به عموم مردم است . استفاده از ابزارهای در دسترس شامل رسانه های جمعی ،صوتی ، تصویری ،چاپی و الکترونیک می باشد.

صدا و سیما بواسطه بهره مندی از امکانات رادیو و تلویزیون با اجرای برنامه های متنوع مناظره و برنامه های مختلف انجام گرفته نقشی پر رنگ در تبلیغات و ایجاد بستر لازم برای مشارکت حداکثری را به خود اختصاص داده است.

رسانه های چاپی مانند روزنامه ها و هفته نامه ها بواسطه تخصصی بودن نگارشها به انجام تحلیل ها و گزارشها گوناگونی پرداخته اند که متاسفانه به دلایلی چون در دسترس نبودن همگانی و هزینه بر بودن از مخاطبین خاص بهره مند هستند و از اقبال تبلیغات مختصرتری بهره مند بودند.

از طرفی باید گفت: درگذشته به واسطه آشنا بودن مردم قبایل گوناگون با یکدیگر در استان شاهد رسم ، حضور بر در خانه ها و معرفی و تقاضای رای بودیم اما در این روزها و بواسطه تنوع یافتن تبلیغات این روش تبلیغی کمرنگتر شده است، همچنین قبلا چاپ پوستر به تعداد زیاد و چسباندن بر در و دیوار مردم نمای بدی به شهر می داد که خوشبختانه این رسم نیز تا حدودی به واسطه فضای مجازی برچیده شده است.

در این دوره نقش فضای مجازی و خصوصاً فضای مجازی اعم از پلتوفرم های داخلی و خارجی (ایتا، بله، تلگرام، واتساپ، اینستاگرام و.‌‌‌..) نقش پر رنگ و غیر قابل انکاری را در بحث تبلیغات بر عهده دارند.

مضاف بر اینکه پلتفرم های خارجی به واسطه تنوع امکانات و حجم کثیر مخاطبین با وجود محدودیت و ممنوعیت فیلترشکن ، به کمک انتخابات حداکثری ، تبلیغات و معرفی نامزدها آمده اند.

از اینرو در این روزها شاهد تشکیل گروه های متعدد در بستر فضای مجازی هستیم که اکثر جمعیت استان را تحت پوشش تبلیغات انتخابات مجلس قرار داده است و این نقش تبلیغاتی پر رنگ و غیر انکار است. وجود فضای مجازی باعث کاهش نیاز به چاپ پوستر و همچنین تشکیل جلسات خانه به خانه که به نوعی همگان را با چالش هایی در انتخاب آزادانه مواجه می کرد شده است.

امید است در جهت رضایت متقاضیان استفاده از فضای مجازی و ایجاد رقابت میان سازندگان پلتفرم های عمومی دسترسی عموم به این برنامه ها نیز آسانتر شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.