تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵

مردم ایلام خالق حماسه‌های پُرشور و شُعور

مردم ایلام خالق حماسه‌های پُرشور و شُعور
ایلام - پرونده انتخابات ۱۱ اسفندماه مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری استان ایلام با مشارکت گسترده و پُرشور مردم استان بسته شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مردم استان ایلام دیروز از همان دقایق ابتدایی آغاز رأی‌گیری تا پاسی از شب با حضور در شعب اخذ رأی، نامزدهای تائید صلاحیت شده خود را انتخاب کردند.

حضور گسترده مردم در شعب اخذ رأی باعث شد تا انتخابات پس از یایان یافتن مهلت قانونی در ساعت ۱۸ عصر، در سه نوبت و در سه مرحله به مدت ۲ ساعت تمدید شود و این همه‌پرسی تا ساعت ۲۴ دیشب ادامه داشت.

دیروز شعب اخذ رأی پذیرای نوجوانان رأی‌اولی بود که برای نخستین بار بلوغ سیاسی خود را با مشارکت در انتخابات ۱۱ اسفندماه جشن می‌گرفتند.

حضور زنان و مردان کهن‌سال و دوران دیده در کنار جوانان نسل جدید در پای صندوق‌های رأی جلوه‌ای خاص را به انتخابات استان بخشیده بود.

زوج دهلرانی که با رخت زیبای عروسی در انتخابات حضور یافتند و شروع زندگی مشترکشان را با شرکت در این همه‌پرسی همزمان کردند.

پدبزرگ باصفای سیروانی که بیش از ۹۰ نفر از اعضای خانواده و بستگان نزدیکش که واجد شرایط مشارکت در انتخابات بودند را با خود همراه کرده بود.

دختر نوجوان رأی اولی که کیک در دست، وارد شعب اخذ رأی شد تا همزمان جشن تولدش و بلوغ سیاسیش را با هم جشن بگیرد.

جانبازان و معلولانی که با وجود شرایط خاص جسمانی، حضور در پای صندوق‌های رأی را وظیفه شرعی خود می‌دانستند و در این همه پرسی مشارکت داشتند.

اینها تنها گوشه‌هایی از انبوه تصاویر شکار شده توسط رسانه‌های جمعی استان بود که توسط مردم ولایتمدار ایلام سرافراز ثبت شد.

۶۳۳ شعبه اخذ رای به صورت ثابت و سیار برای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در نظر گرفته شده بود که نسبت به انتخابات دور قبل شعب در استان به تعداد ۸۰ شعبه افزایش یافت و در این دوره از انتخابات سه هزار نفر کار نظارت بر انتخابات را در ایلام برعهده داشتند.

۲۲۹ نفر داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان ثبت نام نهایی کردند که در بین آن‌ها تعدادی در مسیر بررسی‌ها، انصراف دادند و تعدادی هم عدم تأیید شدند که در این دوره از انتخابات بنابر به گفته‌ سخنگوی شورای نگهبان بیش‌ از ۷۵ درصد از داوطلبانی که ثبت‌نام کرده بودند تأیید صلاحیت شدند.

در نهایت برای روز جمعه ۱۱ اسفندماه ۵۴ نفر در رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲ حوزه انتخابیه ایلام و دهلران حضور داشتند که ۱۴ نفر مربوط به حوزه دهلران و ۴۰ نفر هم مربوط به حوزه ایلام بود.

در انتخابات مجلس شورای خبرگان رهبری هم سه نامزد حضور داشتند که یک نفر از این نامزدها بومی استان و ۲ نامزد دیگر خارج از استان ایلام بودند که در نهایت موازنه آرا به سود نامزد ایلامی تمام شد.

با پایان شمارش آرا معاون سیاسی و امنیتی استاندار ایلام از مشارکت بیش از ۵۳ درصدی مردم استان در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری خبر داد.

“محمدسبحان حسنی” روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تعداد کل برگه های آرا (تعرفه) مصرف شده در این دوره از انتخابات استان ایلام ۲۵۳ هزار و ۸۱۳ برگ رأی بوده است.

وی افزود: در حوزه انتخابیه شمال استان ایلام شامل شهرستان‌های ایوان، ایلام، ملکشاهی مهران، چرداول، سیروان، چوار و هلیلان ۱۷۰ هزار و ۳۷۰ برگ تعرفه مصرف شد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار ایلام، میزان تعرفه مصرف شده در حوزه جنوب استان ایلام شامل شهرستان‌های دهلران، آبدانان، دره شهر و بدره را ۸۳ هزار و ۴۴۳ برگ اعلام کرد.

حسنی با بیان اینکه استان ایلام رتبه چهارم کشور را از نشر مشارکت در انتخابات کسب کرده است، افزود: بر همین اساس درصد مشارکت مردم استان ایلام در این انتخابات، ۵۳.۳ درصد بود.

طبق اعلام نهایی ستاد انتخابات استان، برای مجلس شورای خبرگان رهبری حجت الاسلام والمسلمین “وعد مرادبیگی” با کسب ۱۱۷ هزار و ۶۶۲ رای ماخوذه و با قاطعیت آرا نسبت به رقبای خود، راهی مجلس شورای خبرگان رهبری شد.

در حوزه انتخابیه ایلام در شمال استان شامل شهرستان‌های ایوان، ایلام، ملکشاهی مهران، چرداول، سیروان، چوار و هلیلان “فریدون همتی” با کسب ۳۴ هزار و ۹۱۴ رای معادل ۲۲.۲۱ درصد کل آرا و “سارا فلاحی” با ۳۴ هزار و ۷۲۱ رای معادل ۲۲.۰۸ درصد کل آرا بیشترین رای مأخوذه را به خود اختصاص دادند.

در حوزه انتخابیه دهلران در جنوب استان شامل شهرستان‌های دهلران، بدره، دره شهر و آبدانان نیز “اسداله چراغی” با کسب ۳۱ هزار و ۵۹۵ رای معادل ۴۰ درصد کل آرای ماخوذه را از آن خود کرد.

باتوجه به حضور پرشور و ۵۳ درصدی مردم استان ایلام در انتخابات ۱۱ اسفندماه نماینده‌ ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه‌ ایلام و استاندار ایلام در پیام مشترکی از حضور پرشور آحاد مختلف مردم در انتخابات دوازدهمین دوره‌ مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره‌ مجلس خبرگان رهبری قدردانی و این حضور را حماسه‌ای ماندگار و به یادماندنی توصیف کردند.

به گزارش ایرنا، ایلام دارای سه کرسی در مجلس شورای اسلامی است که ۲ کرسی آن متعلق به حوزه انتخابیه ایلام در شمال استان و یک کرسی متعلق به حوزه انتخابیه دهلران در جنوب استان و یک کرسی نمایندگی در مجلس شورای خبرگان رهبری است.

بنابر اعلام ستاد انتخابات کشور، ایلام در زمره استان های برتر کشور با بیشترین میزان مشارکت بود و در این دوره نیز چهارمین استان مشارکت کننده کشور در انتخابات ۱۱ اسفندماه بود.

در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی “علی اکبر بسطامی”، “سارا فلاحی” و “بهزاد علیزاده” نمایندگان ایلام در مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین “سید محسن سعیدی گلپایگانی” نماینده مردم ایلام در مجلس شورای خبرگان رهبری بودند.

“سارا فلاحی” به عنوان اولین نماینده استان ایلام است که ۲ دور متوالی برای هشت سال راهی مجلس می شود.

“فریدون همتی” پیش از این در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی نماینده مردم استان ایلام بود و اکنون برای دومین بار در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی راهی بهارستان می‌شود./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.