تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۱

یکی از مقاصد نوظهور و پدیده گردشگری کشور استان ایلام است + گزارش تصویری

یکی از مقاصد نوظهور و پدیده گردشگری کشور استان ایلام است  + گزارش تصویری
نگاه اقتصاد
فرزاد شریفی؛ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام  در نشست خبری با اصحاب رسانه استان، ضمن گرامیداشت هفته شهداء و فرا رسیدن ماه مبارک رمضان گفت: تقارن عید نوروز و ماه مهمانی خدا اتفاق مبارکی است که باید آن را به فال نیک گرفت.
شریفی در ادامه با اشاره به  همکاری ارزشمند اصحاب  رسانه در حوزه گردشگری گفت: اگر امروز استان ایلام به عنوان استان نوظهور در گردشگری معرفی شده است، مرهون زحمات شبانه‌روزی اصحاب رسانه  و همکاران فعال در  میراث‌ فرهنگی  و گردشگری استان  است که جای تقدیر و تشکر دارد.
وی افزود:  هدف از ایجاد این نشست خبری در قالب ستاد اجرایی خدمات سفر، استفاده از ظرفیت رسانه ها جهت اطلاع رسانی  ظرفیت‌هایی است که در استان ایلام در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  وجود دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام یادآور شد:  رسانه ها یکی از محورهای  توسعه  ی استان  هستند از اینرو پیشرفت استان در گرو بها  دادن به رسانه هاست.
وی افزود: در مجموعه رسانه استان، نیروهای ارزشی،  خوش‌فکر  و  توانمند  در حال تلاش هستند، که  قطعاً در ایجاد تحول و نشاط در این منطقه  نقش سازنده خواهند داشت.
وی یادآور شد:  ایجاد خدمات ماندگار در استان ایلام، یکی از مهمترین اهداف ماست و استان ایلام به عنوان  استان  نوظهور  در گردشگری،  نشان از  جایگاه، اهمیت، هم افزایی  و تشریک مساعی  تمامی دستگاه های اجرایی  و رسانه‌ها و مطبوعات  و نیز  رسانه ملی دارد که  زبان  گویای مردم هستند.
شریفی به فعالیت‌های  ستاد  اجرایی  خدمات سفر اشاره کرد و بیان  داشت: در این ستاد  ۴ جلسه برگزار گردید که دو جلسه در استانداری با مدیریت دکتر بهرام نیا؛ استاندار  ایلام و معاونین ایشان و دو جلسه نیز  هم در وزارت میراث‌فرهنگی  برگزار  شد. همچنین ۲۷دستگاه اجرایی عضو ستاد خدمات سفر  استان ایلام  می‌باشند، در واقع این عزیزان  نوروز  بانان بی نوروزی هستند که شبانه روز  در حال فعالیت هستند.
 به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام در سال گذشته  بیش‌ از  ۳ میلیون گردشگر وارد استان ایلام شدند که  پیش بینی  می شود در سال جدید  به این میزان افزوده شود.
 وی، تعداد اماکنی  که زیر مجموعه میراث‌فرهنگی  هستند  را شامل؛ ۲۶۴ واحد اقامتی پذیرایی شامل؛ هتل ها، بومگردیها، مراکز اقامتی، رستورانها، مجتمع های خدماتی بهداشتی دانست که در ایام نوروز در در حال انجام وظیفه هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام تصریح کرد: ۲۶۴ مرکز اقامتی با ظرفیت پذیرش پنج هزار و ۳۳۱ نفر، به صورت شبانه روزی در نقاط مختلف استان برای تعطیلات نوروز آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران است و  شروع فعالیت ستاد خدمات سفر از ۲۸ اسفند خواهد بود و  برنامه‌های  نوروزگاه  تا ۹ فروردین ۱۴۰۳ خواهد بود.
وی گفت: در  حوزه معاونت  گردشگری نزدیک ۴۵ روز است دبیر خانه  فعال گردیده و  به عنوان دبیر ستاد اجرایی  خدمات سفر  در حال انجام وظیفه هستند، برنامه ریزی برای تشکیل  جلسات  با محوریت  ۲۷ دستگاه اجرایی در قالب ۱۲ کمیته انجام شده و  تشکیل تیم های نظارتی  مشترک با دستگاه هایی که عضو ستاد اجرایی  خدمات سفر هستند تشکیل شده  که نظارت  و تشدید نظارت ها در ایام نوروز انجام خواهد.
شریفی خاطر نشان ساخت: رستورانها، هتل‌ها و مجتمع‌های  بین راهی با هماهنگی  با اداره  اماکن  استان  برای خدمات دهی به مسافران آماده هستند.
وی پاک سازی محوطه های تاریخی، طبیعی و گردشگری، تهیه و چاپ اقلام تبلیغاتی، بروشورها را از جمله دیگر اقدامات این سازمان نام برد‌.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام با بیان اینکه، نرم افزار ایلام بلد راهنمای گردشگران  و مسافران نوروزی  است، افزود:  تمام اطلاعاتی که  می تواند راهنمای سفر  یک گردشگر یا یک مسافر نوروزی، باشد،  در این نرم افزار طراحی شده که با هماهنگی  اداره مخابرات  استان ایلام گردشگران  در حین ورود به استان پیامکی حاوی  لینک نرم افزار بلد برای مسافران ارسال می  شود.
شریفی تأکید کرد:  با نصب  نرم افزار بلد جاذبه های تاریخی، گردشگری  و مجتمع های بین راهی، مراکز سوخت، سایر قسمت هایی که مربوط به حوزه گردشگری  و خدمات دهی به مسافران نوروزی  است، نمایش داده می شود‌.
 این مسئول خاطر نشان ساخت: سامانه ۰۹۶۲۹ را در تمامی  مراکز استان نصب شده و این سامانه مربوط به ثبت اعتراضات یا مشکلات مسافران در طول سفر است که همکاران ما در این حوزه  در کمترین زمان ممکن مشکلات را رصد  و پی گیری می کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام به رشد ۶۴ درصدی  گردشگری خارجی در سال جاری اشاره کرد و افزود: در سال ۱۴۰۲،  ۸ هزارو پانصد و ۲۲ نفر در اماکن  اقامتی گردشگران خارجی بودند و در سال ۱۴۰۱، ۴ هزارو ششصدو ۹۹ نفر بودند که این آمار حاکی از  رشد  گردشگران خارجی نسبت به سال ۱۴۰۱، داشته و عمده این گردشگران از کشور های عراق، پاکستان، گرجستان، سوئد،  کویت و چین  بوده اند.
شریفی؛  ظرفیت‌های بومگردی استان ایلام را شامل؛ ۱۰۰ بومگردی فعال دانست و اضافه کرد:  بومگردی  نقش مهمی به عنوان محرک ایجاد اشتعال  و اقتصاد در استان ایلام  داشته و نیز  ظرفیت هتل ها تا کنون  ۸۵ درصد است و مراکز بومگردی ۴۰ درصد دارای ظرفیت هستند.
وی گریزی  به حوزه های گردشگری، میراث‌فرهنگی  و صنایع‌دستی داشت و ادامه داد:  پرداخت تحصیلات از محل  تبصره  ۱۸ مبلغ ۴۰ میلیارد  تومان  در حوزه گردشگری برای  اجرای ۲۳ پروژه زیر ساخت گردشگری  به مبلغ ۱۹میلیارد هفتصد میلیون تومان از محل دور اول   مسئولیت های اجتماعی  و نیز  پرداخت تحصیلات برای  ۱۹ طرح گردشگری از محل تحصیلات اشتغال  روستایی مبلغ  ۱۰ میلیارد  بوده است‌.
وی خاطر نشان ساخت: یکی از حوزه های فعال و پر تلاش حوزه میراث‌فرهنگی، است که  این عزیزان حافظان  اصلی از مجموعه های تاریخی هستند،  تعداد ۱۵ مورد کاوش باستان‌ شناسی،  انجام   کاوش های اضطراری  و گمانه  زنی ها را جهت تعیین عرصه و حریم مجدد،  عملیات  های نجات بخشی در برخی از نقاط استان به تعداد دو مورد، نجات بخشی کنارگذر  ایوان بعد از ۱۴ سال از محل اعتبارات استانی  به مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان،  بازنگری شهر تاریخی سیمره بود که با تلاش میراث‌فرهنگی،  تعیین عرصه و حریم مجدد شد و  در اردیبهشت یا خردادماه  به صورت نهایی ابلاغ خواهد شد و نیز  قلعه  والی از محل مسئولیت  اجتماعی، مبلغ ۲ میلیارد  تومان، برای مرمت حیاط پایین، از جمله اقدامات در حوزه میراث فرهنگی عنوان کرد،
وی تأکید کرد: تنها موزه باستان شناسی استان ایلام در شهرستان دره شهر قرار دارد، بنابراین از محل اعتبارات  ملی و استانی نمای موزه باستان شناسی دره شهر را به مبلغ ۴ میلیارد  انجام شد و نیز  واگذاری  دو بنای تاریخی در میرغلام هاشمی در شهرستان دره شهر و قلعه  کنجانچم  در شهرستان مهران از محل صندوق  حفظ و احیا به بخش خصوصی واگذار  شده و نیز واگذاری قلعه والی کهره در هلیلان و اشرف العشایر دره‌شهر نیز در دستور کار قرار دارد.
وی بیان کرد:  چاپ نخستین کتاب مردم شناسی  به عنوان گنجینه های ماندگار  شامل آداب، رسوم فرهنگ، سنتی که در استان ایلام  و آثار ناملموس  ثبت شدند، مرمت ۲۷ اثر تاریخی، در دو طول دو سال با اعتبارات  ملی، استانی هم صورت گرفته و  در ایام اربعین مراسم چمر که در فهرست آثار ملی هم ثبت شده برگزار شد و  هم مورد استقبال وزیر کشور و هم مردم و مسئولین  قرار گرفت.
شریفی؛ خاطر نشان ساخت: در دو سال گذشته، ۳۸ اثر در فهرست آثار ملی ثبت شدند، مجموعه  کل آثار ثبت شده در فهرست  آثار  ملی ۹۰۶ آثار تاریخی، طبیعی، ملموس و ناملموس  بود که آثار طبیعی شامل درختان کهنسال قجر،  مجموعه درختان مورت ملکشاهی، درختان کنار دهلران و تنگه آبی زینگان بود که در فهرست آثار ملی ثبت شدند.
 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام بیان کرد: دستگیری ۶۲ مورد حفار غیرمجاز، کشف ۱۰۶ مورد اشیای تاریخی قاچاق، ضبط ۲۵ دستگاه فلزیاب و ۲ مورد حکم ورود به منزل حفاران غیرمجاز و قاچاقیان آثار تاریخی از جمله اقدامات انجام شده در راستای حفظ و صیانت از آثار تاریخی و میراث فرهنگی استان بوده است.
شریفی در پایان افزود: در استان ایلام بیش از ۲۰ هزار نفر  در ۳۳ رشته صنایع دستی فعال هستند و ۱۵۰ کارگاه فعال در استان ایلام وجود دارد  و نیز  برای اولین بار در خارج از کشور و  در شهرهای حلبچه،  کربلا و بغداد نمایشگاه صنایع‌دستی  و فرصت های گردشگری  استان ایلام را در آنجا برگزار شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.