تاریخ انتشار : شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۴

برگزاری نخستین کارگاه آموزشی مبانی نمایشنامه نویسی (نویسای نقش) در ایلام ✍️شهریار غلامپور

برگزاری نخستین کارگاه آموزشی مبانی نمایشنامه نویسی (نویسای نقش) در ایلام    ✍️شهریار غلامپور
نگاه اقتصاد
نخستین کارگاه آموزشی مبانی نمایشنامه نویسی (نویسای نقش) با حضور «استاد اصغر خلیلی» از اساتید برجسته و صاحب نام هنرهای نمایشی کشور با مشارکت و استقبال قریب به ۳۰ نفر از هنرمندان حوزه نمایش در استان ایلام برگزار شد. 
در راستای تربیت و پرورش نسل جوان مستعد و شناسایی استعدادهای هنری و اعتلای هنر نمایشنامه نویسی در گستره ی ایران اسلامی و ایجاد فضایی متناسب با استعدادها و خلاقیت هنرمندان هنرهای نمایشی سراسر کشور، همچنین تشویق و حمایت از نویسندگان این حوزه به ویژه جوانان، و نیز گسترش و توسعه ادبیات نمایشی و پیوند بیشتر تئاتر با اقشار مختلف جامعه، به همت اداره کل هنرهای نمایشی انجمن هنرهای نمایشی استان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام « نخستین کارگاه آموزشی مبانی نمایشنامه نویسی (نویسای نقش) از ۱۴ تا ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۲، با حضور «استاد اصغر خلیلی» از اساتید برجسته و صاحب نام هنرهای نمایشی کشور با مشارکت و استقبال قریب به ۳۰ نفر از هنرمندان حوزه نمایش در استان ایلام برگزار شد.
تئاتر به مثابه یکی از مؤلفه های اندیشه ورزی و آرمان های بشری با ریشه ای ژرف در آئین ها و مذاهب، همواره در ارتقای فرهنگ و تمدن جهانی بشر نقش بسزایی داشته و گسترش و تعالی ادبیات نمایشی و نمایشنامه نویسی نیز در هر سرزمینی موجب ثبات اجتماعی و ترویج فضائل اخلاقی آن جامعه است. تئاتر به مدد ارتباط زنده و مستقیم و هم نفسی با تماشاگر، همواره در همگامی با تغییر نگرش مردم نسبت به زندگی و القای نگرش مثبت به پدیده ها و ایجاد زمینه های معنوی و ترویج فرهنگ ایرانی و نشاط اسلامی مؤثر بوده و از این رهگذر در کاهش آسیب های اجتماعی، ایجاد شور و نشاط در جامعه و بروز آثار و اندیشه های نوف تأثیرات شگرفی در توسعه فرهنگی اجتماعی جوامع داشته است. 
وجود تنوع قومیتی، فرهنگی و زبانی در کشور و حضور پرشمار هنرمندان تئاتر و حمایت و پشتیبانی نهادهایی چون حوزه هنری، امور مساجد، بسیج هنرمندان، انجمن هنرهای نمایشی و…. جملگی نشانگر زمینه مساعد برای کشف و پرورش استعدادهای بالقوه و جوان کشور است و این امر می تواند در افزایش سطح کیفی و کمی نمایشنامه نویسی مؤثر باشد.
طرح آموزش نمایشنامه نویسی (نویسای نقش) به دنبال کشف استعدادها و تربیت نسل جوان نمایشنامه نویس بوده، که در راستای منویات مقام معظم رهبری و اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برای تولید آثار نمایشی متناسب با فرهنگ غنی ایرانی اسلامی قدم  برمی دارد. از آنجا که نمایشنامه رُکن اصلی تئاتر محسوب می شود این طرح می تواند مسیر تازه ای برای نیل به چشم انداز گام دوم انقلاب باشد.
اهداف کلانی از جمله کادرسازی و تربیت نسلی مستعد، مؤمن، انقلابی و توانمند؛ کشف استعدادهای خلاق، گمنام و درخشان؛ اعتلای ادبیات نمایشی به منظور تولید آثار نمایشی ایرانی اسلامی؛ توسعه و تثبیت تئاتر ملی؛  بهره مندی از نظرات جدید جهانی در عرصه نمایشنامه نویسی و… در برگزاری این کارگاه های نمایشنامه نویسی دنبال می شود.
شیوه اجرای این دوره آموزشی به دو صورت حضوری و مجازی برگزار شد و در پایان دوره آموزش، نمایشنامه های تألیفی هنرجویان، در صورت تأیید شورای علمی ستاد برگزاری، در یک جلد کتاب چاپ و به صورت PDF از طریق ایمیل و قرار گرفتن در سایتی که متعاقباً توسط اداره کل هنرهای نمایشی اعلام می¬شود و در اختیار هنرجویان سراسر کشور قرار خواهد گرفت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 5 در انتظار بررسی : 5 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.