تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۰

بازگویی یک سفر؛ ایلام چشم به راهت بود *سیده‌ زهرا موسوی

بازگویی یک سفر؛ ایلام چشم به راهت بود    *سیده‌ زهرا موسوی
نگاه اقتصاد

ایلام – دوم مهرماه سال ۱۴۰۰ بود که “سیدابراهیم رئیسی” مدتی کوتاه بعد از مراسم تحلیف و دریافت حکم تنفیذ از دستان رهبر معظم انقلاب اسلامی، ایلام را مقصد چهارمین سفر استانی خود قرار داد، سه ماه دیگر سه سال می‌شود، خردادماه، ایلامی‌ها چشم به راه سید محرومان و شهید جمهور بودند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مراسم تحلیف” آیت‌الله رئیسی” ۱۴ مردادماه برگزار شد و اولین سفر استانی رئیس جمهور منتخب به استان ایلام در دوم مهرماه انجام شد، وی به همراه هیأت دولت بعد از سفر به استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی به استان ایلام سفر کرد، سفری در روزهای بیم و امید کرونایی، رئیس جمهور بی توجه به بیماری واگیر کرونا، قدم در راه سفرهای استانی گذاشت، کرونایی که در همان ابتدای دولت سیزدهم تاب مقاومت در برابر عزم خدمت رئیس جمهور شهید را نیاورد و ریشه کن شد.

وی که به حقیقت رئیس جمهور مردمی و سید محرومان بود، در سفر ایلام این شعار را عینیت بخشید و با حضور در استان به همگان اثبات کرد که بررسی وضعیت استان‌های مرزی و محروم برای هیأت دولت سیزدهم از اهمیت وافری برخوردار است.

رئیس دولت “کار و کرامت” در سفر کوتاه یک‌روزه خود به استان ایلام، با حضور در منطقه کارخانه نمک شهر ایلام از نزدیک پای درد دل مردم این محله حاشیه‌نشین نشست و دستور اکید بر رفع مشکلات ساکنان این منطقه محروم را صادر کرد.
وی که از همان ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم به “سید محرومان” نامگیر شد، در یادمان نقطه صفر مرزی” ایثار” در قلاویزان مهران حضور یافت و از نزدیک با زائران این یادمان که از اقصی نقاط کشور بودند به گفت و گو نشست.

ایلام برای اولین بار بود که شاهد حضور یک رئیس جمهور به فاصله نزدیک از مراسم تحلیف بود و رئیسی بلافاصله بعد از تشکیل کابینه، استان‌های مرزنشین محروم را برای سفر انتخاب کرد که چهارمین مقصد وی در فاصله کوتاهی از آغاز به کار دولت سیزدهم استان ایلام را مقصد سفر خود قرار داد و این اقدام بدیع رئیس دولت سیزدهم در اذهان مردم و مسئولان استان خوشایند و خاطره‌انگیز شد.

رئیس جمهور دولت نوپای سیزدهم در حالی به ایلام سفر کرد که استاندار و مسئولان دستگاه‌های اجرایی هنوز منتصب به دولت “تدبیر و امید” بود و هنوز دولت کار و کرامت مسئولان خود را در استان منصوب نکرده بود.

رئیس دولت سیزدهم در سفر استانی خود به ایلام بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام از جمله تونل “کبیرکوه” و بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی “رازی” تاکید کرد و به همت این دولت بیمارستان بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی رازی در ۶۵ هزار مترمربع که یکی از مهم‌ترین طرح سلامت در حوزه درمان استان محسوب می‌شد بعد از ۱۲ سال از کلنگ‌زنی، به بهره برداری رسید.
سرمایه گذاری ۴.۵ میلیارد دلاری در حوزه نفت و گاز، اختصاص بودجه برای سامانه گرمسیری، تکمیل ۹ ایستگاه پمپاژ نیمه کاره و راه‌اندازی پروژه نفتی چنگوله بخشی دیگر از مصوبات سفر رئیس جمهور به ایلام در دور اول سفرهای استانی بود.

۲۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در سفر رئیس جمهور با اولویت توجه به چهار حوزه نفت و گاز، کشاورزی، اربعین و گردشگری به ایلام اختصاص یافت.

تونل “کبیرکوه” با تزریق اعتبار مناسب امروز مراحل پایانی تکمیل را طی می کند و قرار بود که در خردادماه سال جاری با حضور شهید جمهور، خادم ملت و رئیس جمهور شهید “آیت الله سید ابراهیم رئیسی” افتتاح و به بهره‌برداری برسد، چرا که این این تونل آروزی دیرینه مردم دیار آبدانان بود که سال‌ها در بن‌بست محرومیت گیر افتاده و روشنایی تونل کبیرکوه، آرامش دل‌ها و نور چشمان آبدانانی‌ها و جوانان تحصیل‌کرده و زادگاه شهید “داریوش رضای نژاد” بود.
تونل کبیرکوه پروژه‌ای است که در سال ۱۳۸۹ و عملیات حفاری بدنه اصلی تونل کبیرکوه نیز سال ۹۲ برای زدودن بخشی از محرومیت استان ایلام آغاز شد، این تونل در مجموع ۶ هزار و ۳۰۰ متر بوده که شامل یک تونل به طول چهار هزار و ۸۰۰ متر و همچنین هشت تونل کوچک به طول یک هزار و ۵۰۰ متر است.

احداث این تونل شهرهای حوزه جنوب ایلام را ۷۰ کیلومتر به مرکز استان و کشور نزدیکتر و باعث حذف ۳۰۰ پیچ خطرناک و ۲۰ کیلومتر گردنه سخت‌گذر کبیرکوه می‌شود.

سامانه گرمسیری یکی دیگر ابرپروژه‌هایی است که در می تواند چهره استان ایلام را در حوزه کشاورزی، اشتغال و رونق اقتصادی متحول کند، رئیس جمهور شهید در سفر استانی دوم مهرماه ۱۴۰۰ تاکید فراوانی بر راه اندازی این طرح در دیدار با مسئولان ارشد استان داشت، در صورت افتتاح این پروژه، ۱۸ هزار هکتار از اراضی استان مشروب می‌شود.

امروز با تلاش و همت دولتمردان و کارگزاران دولت سیزدهم فاز نخست آن آماده افتتاح بوده که در صورت بهره‌برداری از این فاز، چهار هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی استان مشروب می‌شود.

از مجموع اعتبارات اختصاص یافته (حدود ۱۰۰ هزار میلیارد ریال) برای سامانه‌ی گرمسیری، ۲۹ هزار میلیارد ریال در این دولت هزینه شده و بر اساس وعده پیمانکار فاز دوم سامانه گرمسیری تا شهریورماه ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد.
دیدار با مردم و نخبگان، دیدار از منطقه کارخانه “نمک” در حاشیه شهر ایلام، بازدید از “سد کنجانچم”، حضور در جلسه شورای اداری و نشست خبری با اصحاب رسانه از برنامه های “آیت الله رئیسی” در اولین و آخرین سفر استانی خود به ایلام بود.

برجسته‌ترین نکته سفر “آیت الله رئیسی” دیدار چهره به چهره با مردمی بود که می‌توانستند بدون واسطه و فاصله صحبت‌های خود را به گوش شخص اول اجرایی مملکت برسانند و از وی طلب یاری کنند.

در این ملاقات ساده و صمیمی که در استانداری ایلام برگزار شد، رئیس جمهور پس از آگاهی و شنیدن مشکلات، پیشنهادها و خواسته‌های ملاقات کنندگان، از استاندار ایلام خواستار پیگیری و رفع مشکلات و انجام اقدامات لازم برای به نتیجه رساندن موارد مطروحه شد و حضور ساده و بی‌تکلف “آیت الله ابراهیم رئیسی” برای همیشه در اذهان ساکنان این منطقه و مردم استان به عنوان یک خاطره خوش باقی ماند.

طبق برنامه ریزی‌های انجام گرفته قرار بود که سال جاری رئیس دولت سیزدهم بار دیگر به ایلام سفر کند و در این سفر طرح‌های بزرگی چون “سامانه گرمسیری” و تونل بزرگ “کبیرکوه” را افتتاح کند.
به گزارش ایرنا، بالگرد حامل”آیت الله سید ابراهیم رئیسی” رییس قوه مجریه، “حسین امیرعبدالهیان” وزیر امور خارجه، “آیت الله سید محمدعلی آل هاشم” نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، “مالک رحمتی” استاندار آذربایجان شرقی، سردار” موسوی” فرمانده یگان حفاظت ریاست جمهوری و تعدادی از خدمه کادر پرواز روز یکشنبه هفته جاری پس از افتتاح سد مرزی «قیز قلعه‌سی» در مسیر افتتاح پروژه «ارتقای کیفیت پالایشگاه تبریز» در منطقه ورزقان دچار سانحه سقوط بالگرد شد و تمام سرنشینان این بالگرد در شب ولادت امام رضا (ع) جان به جان آفرین تسلیم کردند.

شهید جمهور شهید خدمت شد، خادمی از جنس مردم، با مردم، در میان مردم و همراه مردم و همین کافی است که دل‌ها و قلب‌های میلیون‌ها ایرانی و مسلمان جهان، در شب شهادتش برای او می‌تپید و امروز در حزن و اندوه برای از دست دادن مردی هستند که عزمش خدمت بود، عملش تکریم مردم و گفتارش صادق.
زندگی خود را مرهون امام رضا(ع) می‌دانست در راه خدمت به مردم به همراه هیئت همراه در سانحه هوایی به شهادت رسید و در روز میلاد امام رضا(ع)، امام رضایی و مهمان سفره ثامن الحجج(ع)شد، مداومت و استقامت رئیس جمهور شهید مردمی در پیگیری مسائل و مشکلات مردم، حضور در میدان و مردمی بودن، کم نظیر و الهام بخش همه مسئولان و متولیان کشور است.

و راه شهید جمهور همچنان ادامه دارد.

سفر دوم مهرماه ۱۴۰۰ رئیس جمهور به ایلام در مجموع ۱۴۵ مصوبه شامل ۳۰۱ پروژه برای مردم این استان به ارمغان داشت که تا کنون ۹۸ درصد پروژه‌های سفر رییس جمهور به استان اجرایی شده‌ و زمزمه‌هایی از سفر قریب الوقوع آیت الله رئیسی و هیئت دولت به ایلام در خردادماه سال جاری به گوش می رسید که بار دیگر مردم ایلام رئیس جمهور مردمی خود را در میان گیرند و از رهاورد سفر ایشان بهره‌مند شوند.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی، خادم‌الرضا(ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نائل آمد.

 

 

#پایگاه_خبری_تحلیلی_پویاخبر

#پایگاه_خبری_تحلیلی_نگاه_اقتصاد

#پایگاه_خبری_تحلیلی_ندای_زاگرس

#پایگاه_خبری_تحلیلی_ماناسپهر

#پایگاه_خبری_تحلیلی_پویاروز

#گروه_رسانه_ای_ندای_زاگرس

#گروه_رسانه_ای_ پویاخبر

#آیت_الله_سید_ابراهیم_رئیسی

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.