تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۸

تحقق ماموریت شهید جمهور در آموزش و پرورش/استخدام یک پنجم معلمان و ساخت ۷ هزار مدرسه

تحقق ماموریت شهید جمهور در آموزش و پرورش/استخدام یک پنجم معلمان و ساخت ۷ هزار مدرسه
نگاه اقتصاد

تهران- نظام تعلیم و تربیت به دلیل اهمیت و حساسیت از ابتدای دولت سیزدهم مورد توجه شخص آیت‌الله رئیسی قرار گرفته بود و بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌ها با دستور و تاکید ایشان عملیاتی شد که از مهمترین آنها می‌توان به اختصاص ۲۰۰ هزار ردیف استخدامی یعنی معادل یک پنجم معلمان کشور اشاره کرد.

گروه جامعه ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نهم خرداد سال ۱۴۰۲ به رضامراد صحرایی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش رای اعتماد دادند و وی با کسب ۱۶۷ رای موافق توانست سکاندار بزرگترین دستگاه اجرایی کشور شود.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی شهید خدمت با استناد به اصول ۸۷ و ۱۳۳ قانون اساسی در حکمی که ۱۵ خردادماه سال گذشته صادر کرد ۱۲ ماموریت برای وزیر جدید آموزش و پرورش تعریف کرد که یکی از آنها جذب معلم کارآمد و متعهد از طریق دانشگاه فرهنگیان بود.

به دنبال این ماموریت، اقدامات مهمی در وزارت آموزش و پرورش انجام شد که از جمله آنها می توان به جذب بیش از ۲۰۰ هزار ردیف استخدامی معلم برای بهبود کلاس‌های درس می‌توان اشاره کرد.

عدالت آموزشی و تقویت کیفیت مدارس دولتی از دیگر مواردی بود که رئیس جمهور در سخنان خود بارها بر آن تاکید داشت و با دستور وی ، یک پنجم معلمان کشور در این ۲ سال جذب شدند.

استخدام‌ معلمان در شرایطی صورت گرفت که وزارت آموزش و پرورش در ابتدای دولت سیزدهم به دلیل کاهش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان در سال‌های گذشته، افزایش تعداد معلمان بازنشسته و افزایش جمعیت دانش‌آموزی با کمبود معلم مواجه بود که اوج آن به سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ برمی‌گردد.
این کسری معلم با نگاه ویژه و دستور رئیس جمهور با افزایش ظرفیت ۳۰ هزار نفری در دانشگاه فرهنگیان و همچنین جذب حدود ۵۰ هزار نیروی آموزگار، دبیر و هنرآموز در سال ۱۴۰۲ تاحدودی روند متعادلی را به خود گرفت.

همچنین امسال هم حدود۷۲ هزار معلم در حوزه‌های مختلف آموزگاری، دبیری و هنرآموزی و پرورشی و تربیت بدنی جذب می‌شوند که براین اساس در ۲ سال گذشته معادل ۲۰ درصد کل معلمان کشور در دوره دولت سیزدهم مشغول به فعالیت می‌شوند.
وزیر آموزش و پرورش نیز روز گذشته در آیین گرامیداشت شهدای خدمت در مسجد اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران به بخشی از مهمترین اقدامات آیت الله رئیسی اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور شهید توجه ویژه ای به حوزه آموزش و پرورش داشت و هفت هزار مدرسه در دوره ریاست جمهوری ایشان ساخته شد.

رضامراد صحرایی اظهار داشت: شخص رئیس جمهور کمک ویژه‌ای به تربیت معلم و به ویژه رفع کمبود فضای آموزشی دانشگاه فرهنگیان داشت.

وی افزود: ظرفیت دانشگاه فرهنگیان در دوره آیت الله رئیسی ارتقا پیدا کرد و هیات جذب مرکزی برای این دانشگاه تشکیل و آیین نامه جذب نخبگان بدون کنکور مصوب شد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شهید جمهور حضور ویژه ای در بین دانش آموزان و معلمان داشت، گفت: مسأله جذب معلم و تقویت معاونت پرورشی از دغدغه ای اصلی رئیس جمهور بود و با پیگیری وی طرح تحول معاونت پرورشی و فرهنگی به شورای عالی انقلاب فرهنگی رفت.

صحرایی عنوان کرد: نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با پیگیری آیت الله رئیسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد و عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزش روی میز رئیس جمهور شهید بود.

وی یادآور شد: آیت الله رئیسی رئیس جمهوری بود که از ستاد تا کف مدرسه برای پیگیری امور نظام تعلیم و تربیت حضور پیدا کرد و در ۳۳ ماه تلاش وی، این وزارتخانه ۲۰۰ هزار ردیف استخدامی برای رفع کمبود معلم در مدارس گرفت.

پیش از این معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره آزمون استخدامی آموزگاری که ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ با حضور ۶۳۰ هزار داوطلب برگزار شد در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: حدود ۲۸ هزار و هشت نفر ردیف استخدامی داریم که امید است با توجه به افرادی که برای مصاحبه معرفی شدند، بتوانیم تا تیرماه امسال و پیش از اعلام نتایج آزمون دبیری هنرآموزی و کیفیت بخشی آنها را تعیین تکلیف کنیم.

حمید طریفی حسینی ادامه داد: سال گذشته چالش اساسی پس از کرونا را داشتیم و بسیاری از همکاران به دلیل شرایط کرونایی و همچنین به منظور استفاده از مزایای رتبه‌بندی بازنشستگی را به تاخیر انداخته بودند که پس از مشخص شدن مزایای رتبه‌بندی بازنشسته شدند و برای تامین معلم دچار مشکل شدیم.

وی افزود: امسال در جلسات اتاق فکر نیروی انسانی پیش‌بینی‌هایی انجام دادیم که با جذب‌ این تعداد معلم، بخش زیادی از کمبود نیروی انسانی رفع می‌شود و مشوق‌هایی برای اضافه تدریس همکاران و ادامه فعالیت نیروهای بازنشسته در نظر گرفته‌ایم.

همچنین آزمون دبیری و هنرآموزی ۲۸ اردیبهشت امسال برگزار شد که محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این خصوص اظهار کرد: در آزمون استخدامی امسال حدود ۲۴ هزار ۸۸۹ نفر در دوره متوسطه جذب می‌شوند که برای این تعداد ۳۸۱ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

وی یادآورشد: در وضعیت تحلیل آمار نیروی انسانی امسال، بخش قابل توجه جمعیت استخدامی آموزش و پرورش برای دوره متوسطه در نظر گرفته شده است و رشد قابل توجهی در ۲ سال گذشته در خصوص استخدام دبیر و هنرآموز داشته‌ایم و تعداد هشت هزار نفر برای بخش هنرآموزی جذب خواهد شد.

وی عنوان کرد: براساس الگوی شایستگی که پیش‌بینی شده برای انتخاب افراد شایسته‌تر و مطلوب‌تر، شایستگی تخصصی و حرفه‌ای برای دبیرستان و هنرستان را مد نظر خواهیم داشت.

 

برگزاری آزمون‌های دبیری و هنرآموزی برای تامین معلم در آینده

براساس اعلام مسئولان وزارت آموزش و پرورش، پیک جمعیت دانش‌آموزی در مقطع ابتدایی تقریبا از دو سه سال آینده شیب نزولی پیدا می‌کند و این جمعیت به دوره متوسطه منتقل می‌شود که معاونت آموزش متوسطه از اکنون برای این موضوع تدبیر می‌کند و آزمون‌های استخدامی دبیری و هنرآموزی به منظور پیش‌بینی جمعیت دوره متوسطه و تامین معلم برای این دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

آمارها نشان می دهد که تا پایان برنامه هفتم توسعه روند جمعیت دانش آموزی در دوره متوسطه افزایشی است و باید از نظر فضا و تجهیزات و نیروی انسانی پیش‌بینی های لازم انجام شود.

در این راستا محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به خبرنگار ایرنا اعلام کرد: در ۲ سال گذشته یکی از موضوعات اساسی، رویکرد مبتنی بر آمایش منطقه‌ای بوده که بر این اساس وضعیت دانش‌آموزان تا پایان برنامه هفتم پیشرفت و حتی تا ۱۰ سال آینده تحلیل شده است، در واقع آمار جمعیت دانش آموزان دوره ابتدایی و نرخ موالید طی پنج سال گذشته را از سازمان ثبت‌احوال دریافت و برنامه ریزی را متناسب با این اطلاعات انجام داده‌ایم.

وی افزود: بیشتر برنامه‌ریزی‌ها برای دوره دوم متوسطه است که در آنجا تنوع شاخه و رشته وجود دارد که نیازمند برنامه‌ریزی بیشتری هستیم. اما در دوره ابتدایی و متوسطه اول وضعیت درسی ثابت است و همه دانش آموزان یک برنامه درسی را در هر پایه در آموزش عمومی می‌گذرانند.

با استناد به آمار و برنامه هایی که با دستور رئیس جمهور طی سال های گذشته انجام شد، مشخص می شود که عزم دولت سیزدهم و شهید جمهور بر رفع مشکلات و چالش های پیش روی وزارت آموزش و پرورش بوده است و تاکنون اقدامات موثری صورت گرفته که به طور قطع این مسیر پس از آیت الله رئیسی نیز ادامه پیدا خواهد کرد چراکه بسیاری از طرح ها و اهداف ترسیم و محقق شده زنجیروار به هم متصل بوده و روی ریل قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌الرضا(ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» به سمت تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد و با همراهان خود همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا(ع) به مقام رفیع شهادت نائل آمد؛ حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به حرکت و قیام مردم در تشییع این شهدا در تبریز، قم، تهران، شهرری، بیرجند، مشهد، مراغه، زنجان و نجف‌آباد گفتند: این تشییع باشکوه نشان داد که ملت ایران زنده است.

 

 

 

#
#
#پایگاه_خبری_تحلیلی_پویاخبر
#پایگاه_خبری_تحلیلی_نگاه_اقتصاد
#پایگاه_خبری_تحلیلی_ندای_زاگرس
#پایگاه_خبری_تحلیلی_ماناسپهر
#پایگاه_خبری_تحلیلی_پویاروز
#گروه_رسانه_ای_ندای_زاگرس
#گروه_رسانه_ای_ پویاخبر

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.