تاریخ انتشار : جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۳:۵۲

هزار روز خدمت رسانی دولت سیزدهم؛

راه‌اندازی گشت مشترک ساماندهی مشاوران املاک/ کشف ۲۵۰۰ بنگاه غیرمجاز در تهران

راه‌اندازی گشت مشترک ساماندهی مشاوران املاک/ کشف ۲۵۰۰ بنگاه غیرمجاز در تهران
نگاه اقتصاد

تهران- راه‌اندازی گشت مشترک ساماندهی مشاوران املاک از جمله اقداماتی بود که در دولت سیزدهم کلید خورد. با این اقدام تاکنون فقط در پایتخت ۲ هزار و ۵۰۰ بنگاه غیرمجاز کشف و پلمب شد.

به گزارش ایرنا، در سال‌های گذشته رشد قارچ‌گونه و بی‌ضابطه مشاوران املاک در سرتاسر کشور به آشفته بازار مسکن دامن زد.

بر این اساس، در دولت سیزدهم با توجه به شناختی که از جامعه مشاوران غیرمجاز حاصل شد، کشف این بنگاه‌ها با همکاری وزارت راه و شهرسازی، اتحادیه مشاوران املاک و سایر دستگاه‌های مربوطه یعنی تعزیرات و اماکن و فرمانداری‌ها در دستور کار قرار گرفت.

این اقدام که همچنان با قوت ادامه دارد، تاکنون منجر به کشف ۲ هزار و ۵۰۰ مشاور و بنگاه املاک غیرمجاز در سطح تهران شده است، هرچند نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران معتقد است این رقم با مشاهدات واقعی در سطح تهران در تناقض است و آمار بنگاه‌های غیرمجاز باید بیشتر از این ارقام باشد.

«داود بیگی‌نژاد» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: افرادی که به صورت غیرمجاز یا در واحدهای غیرمجاز و بدون پروانه کسب به این فعالیت اشتغال دارند، با نپرداختن مالیات، حق و حقوق دولت را ضایع می‌کنند.

این مقام صنفی ادامه‌داد: هزینه مالیات این افراد از جیب همکارانی که به صورت قانونی فعالیت می‌کنند پرداخت می‌شود؛ بر این اساس طرح یاد شده و کشف و پلمب واحدهای غیرمجاز ادامه خواهد یافت.

وی معتقد است: ۹۹ درصد تخلفات مشاوران املاک توسط افراد فاقد مجوز انجام می‌شود و جامعه نیز نتوانسته تاکنون این مساله را تمیز دهد که همه کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، دارای پروانه کسب نیستند.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران افزود: همه صحبت ما این است که افرادی که می‌خواهند در حوزه املاک به عنوان مشاور فعالیت کنند، باید چارچوب قانونی آن را رعایت کنند تا در صورت تخلف شناسایی شوند.

وی خاطرنشان‌کرد: مطابق آمارها، دست‌کم ۲ هزار و ۷۰۰ واحد صنفی مشاور املاک بدون پروانه کسب در تهران فعالیت می‌کنند و بر این اساس، حداقل ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر در این شغل، بدون داشتن مجوز فعالند؛ این در حالی است که هزینه‌های اجتماعی، دادن مالیات و پاسخگویی به تخلفات از سوی اعضای مجوزدار انجام می‌شود.

وی گفت: سال‌هاست عنوان کرده‌ایم که افرادی که می‌خواهند در شغل مشاوران املاک به فعالیت بپردازند، باید شناسنامه‌ای برای خود داشته باشند.

به گزارش ایرنا، نزدیک‌به ۱۸۰ هزار بنگاه املاک مجاز در کشور فعالیت دارند که از این تعداد ۱۱ هزار بنگاه مربوط به شهر تهران است.

به گفته مسئولان، مهمترین تخلفی که منجر به پلمب واحدها می‌شود، نداشتن مجوز فعالیت صنفی و تخلفات در گرفتن کمیسیون و حق مشاور املاکی است.

 

 

 

#

#

#پایگاه_خبری_تحلیلی_پویاخبر

#پایگاه_خبری_تحلیلی_نگاه_اقتصاد

#پایگاه_خبری_تحلیلی_ندای_زاگرس

#پایگاه_خبری_تحلیلی_ماناسپهر

#پایگاه_خبری_تحلیلی_پویاروز

#گروه_رسانه_ای_ندای_زاگرس

#گروه_رسانه_ای_ پویاخبر

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.