تاریخ انتشار : جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۵

رویترز:

چین در کنفرانس صلح اوکراین در سوئیس شرکت نخواهد کرد

چین در کنفرانس صلح اوکراین در سوئیس شرکت نخواهد کرد
نگاه اقتصاد
تهران- خبرگزاری رویترز به نقل از چهار منبع آگاه گزارش داد که چین در کنفرانس صلح اوکراین که ماه آینده میلادی به میزبانی سوئیس برگزار خواهد شد، شرکت نخواهد کرد.
سه تن از این منابع آگاه به رویترز گفتند که پکن دعوت برای شرکت در این کنفرانس را رد کرده زیرا شرایط مشارکت در این کنفرانس از جمله مشارکت روسیه و اوکراین به طور مشترک فراهم نبوده است.
یکی از منابع آگاه اظهار داشت که چین این هفته به دیپلمات‌ها اعلام کرده که کنفرانس باید از سوی هر دو طرف یعنی روسیه و اوکراین به رسمیت شناخته شود، باید مشارکت برابر تمام طرفین وجود داشته باشد و باید گفت‌وگوی عادلانه در مورد تمام پیشنهادها صورت گیرد.
دولت بی طرف سوئیس به دنبال حضور گسترده مقام‌ها از نقاط مختلف جهان برای شرکت در نشست ۱۵ و ۱۶ ژوئن (۲۶ و ۲۷ خرداد) است درحالی که روسیه برای شرکت در این کنفرانس دعوت نشده و اعلام کرده که این نشست بی نتیجه است.
یک سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه اعلام کرد که پکن از برگزاری کنفرانس صلح که از سوی هر دو طرف به رسمیت شناخته شود، حمایت می‌کند.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه اظهار داشت که چین می‌تواند یک کنفرانس صلح را ترتیب دهد که در آن مسکو و کی‌یف بتوانند مشارکت داشته باشند.
اوکراین در ماه ژانویه از شی جین‌پینگ رئیس جمهوری چین دعوت کرد تا در نشست برنامه ریزی شده سران جهان در سوئیس شرکت کند. ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین این هفته از جو بایدن همتای آمریکایی خود خواست تا در این نشست شرکت کند اما واشنگتن هنوز مشخص نکرده که چه مقامی را برای حضور در نشست سوئیس اعزام خواهد کرد./ایرنا
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.