تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۲

قیام ۱۵ خرداد، نهضتی جاودانه در همیشه تاریخ

قیام ۱۵ خرداد، نهضتی جاودانه در همیشه تاریخ
نگاه اقتصاد
خرم آباد – قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ به عنوان حرکتی خودجوش و نهضت گونه نقطه عطفی در تاریخ ملتی مبارز و آزاده است که بلوغ سیاسی مردم در حمایت از امام خمینی (ره) و اعتراض گسترده به دستگیری رهبر نهضت به دلیل انتقاد از لایحه انجمن های ایالتی ولایتی و انقلاب سفید و مخالفت با شاه بر سر نفوذ آمریکا در ایران را نشان و در نهایت سر آغاز نهضت بیداری اسلامی بود.
۱۵ خرداد سال ۴۲ یادآور قیام ‌مردم قم، تهران و ‌ورامین در اعتراض به دستگیری امام راحل توسط رژیم پهلوی و عوامل سفاک آن و شهادت شمار زیادی از مردم انقلابی است ، این حرکت خودجوش و مردمی چنان نهضتی ریشه دار و برخواسته از دل و جان بود که اکنون پس از گذشت سال ها پرچم آزادی خواهی و عدالت طلبی جهان را همچنان در دستان فرزندان غرورآفرین و رشید این ملت نگه داشته است.
قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ حرکت مردمی در شهر قم بود که به سرعت در چندین شهر دیگر کشور تبدیل به قیامی گسترده شد و جانفشانی و حق طلبی مردم این مرز و بوم برای همیشه در تقویم انقلاب اسلامی ماندگار و استواری درخت تنومند انقلاب با مقاومت و مبارزه مردم انقلابی در برابر رژیم شاهنشاهی ثبت و ضبط شد.
این نهضت عظیم در واقع در پی تجمع اعتراضی مردم همزمان با دستگیری امام خمینی (ره) در مدرسه فیضیه، به روز کشتار مردم این شهرها تبدیل شد و اکنون به عنوان نقطه عطفی در تاریخ این انقلاب به ثبت رسیده است ، به دنبال این واقعه بزرگ امام خمینی (ره) به دلیل کشته و مجروح شدن مردم در این تظاهرات این روز را برای همیشه روز عزای عمومی اعلام کرد و به همین منظور در تقویم هم به عنوان یکی از روزهای تاریخی و تعطیل رسمی آمده است.
۱۵ خرداد روز خودشناسی و ظلم ستیزی ملت همیشه بیدار ایران است همچنان که در این روز خونبار مردم ایران جان برکف و کفن پوش به میدان مبارزه و انزجار از ظلم و ستیز به میدان آمدند و استقلال خواهی و استکبار ستیزی خود را در تاریخ همیشه جاودان این سرزمین به ثبت رساندند.
این روز بزرگ، روز انتخاب سربلندی و عزت خواهی ملت ایران بود و اعتراض گسترده مردم در شهرهای تهران، شیراز، اصفهان، مشهد، قم و تبریز به دنبال دستگیری امام خمینی (ره) اگرچه با مواجهه نیروهای نظامی و برخورد با مردم به درگیری خونین و شهید شدن تعداد زیادی از هموطنان شد، اما در نهایت خون شهیدان پایمال نشد و نهال انقلاب اسلامی در سال های پس از این قیام خونین به دست ملت ایران و رهبری بنیانگذار انقلاب اسلامی به ثمر نشست.
جنبش سرنوشت ساز ۱۵ خرداد سال ۴۲ حمایت مردم از رهبر این نهضت بزرگ و اعتراض به دستگیری ایشان در پی افشاگری و پرده برداشتن از چهره رژیم ظالم و تحت سلطه استکبار بود ، چراکه رژیم ستمشاهی در حالیکه پس از افشاگری‌های امام خمینی (ره) در روز عاشورا ، با دستپاچگی و قصاوت مقابل مردم کفن پوش ایستاد و هزاران نوگل این مرز و بوم را به خاک و خون کشاند و صدها نفر در واقعه توسط عوامل ساواک دستگیر و ناپدید شدند.
در آن مقطع زمانی ظلم و بیداد رژیم ستمشاهی به حدی رسیده بود که حضرت امام (ره) نیز خود علیرغم تهدیداتی که شاه کرده بود و قبل از محرم اعلامیه هایی مبنی بر محدود کردن سخنرانی ها داده بودند از جمله اینکه نگویید “اسلام در خطر است” ساعت چهار بعدازظهر عاشورای ۴۲ در ۱۳ خرداد آن سال برای سخنرانی به مدرسه فیضیه رهسپار شد.
ایشان پس از بیان فجایع دلخراش کربلا در مدرسه فیضیه، رژیم پهلوی را دست نشانده اسرائیل و فاجعه فیضیه را به تحریک اسرائیل دانست و بدون در نظر گرفتن محدودیت های رژیم پهلوی برای سخنرانی روحانیون صریحا اعلام فرمودند که اسلام در خطر است و علیه شاه و اسرائیل به ایراد سخنرانی پرداختند.
در پی فرمایشات ایشان در قالب سخنرانی ۱۳ خرداد سال ۱۳۴۲ که پرده از جنایات شاه و اربابان آمریکایی و اسرائیلی برداشتتند، عوامل رژیم شاه خائن سحرگاه ۱۵ خرداد به خانه ایشان هجوم و امام را دستگیر و به زندانی در تهران منتقل کردند.
بلافاصله در همان شب مردم آگاه و انقلابی قم همراه با دیگر اقشار مختلف مردم در تهران و سایر شهرهای بزرگ در پی دستگیری ایشان با شعار “یا مرگ یا خمینی” و “مرگ بر شاه” خواستار آزادی امام (ره) شدند که در این حرکت تعداد زیادی از مردم با ورود نیروهای مسلح زخمی و به شهادت رسیدند و یا زندانی شدند و در تداوم این حرکات قیام خونین ۱۵ خرداد در تاریخ این سرزمین ثبت شد.
قیام ۱۵ خرداد که یک قیام مردمی در مقابله با رفتارهای نابه جا و ظالمانه رژیم ستم شاهی از جمله تصمیماتی در راستای خلاف منافع ملی و مصلحت کشور بود روز به روز این ادعاها را برای مردم روشن و آشکار ساخت.
قیام سرنوشت ساز ۱۵ در نهایت منجر به روشن شدن خط مبارزه ای امیدآفرین شد و این حرکت انقلابی در مسیر هدفمند مردم و تظاهرات و اعتراضات گسترده در طول آن سال‌ها، انقلاب ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ و پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی را به ثمر رساند و ثمره این مبارزات نظام مقدس جمهوری اسلامی است که اکنون پس از گذشت ۴۴ سال همچنان روشنی بخش چراغ راه آزادی خواهان و عدالت جویان جهان است.
پس از قیام خونین ۱۵ خرداد اعتراضات برای مدت زمان طولانی ادامه داشت و سرانجام پس از ۲ ماه بازداشت، امام به منزلی در شمال شهر تهران منتقل گشت که این آزادی نسبی امام نیز برای مردم شور و شعف را به ارمغان آورد.
این قیام تاثیرات زیادی بر ساختار سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایران از جمله متبلور کردن روح خودباوری به ویژه در میان قشر جوان و روشنفکر دانشگاهی بجا گذاشت و زمینه ای را فراهم کرد تا انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ به پیروزی برسد.
اکنون نهال انقلاب اسلامی با جانفشانی ملت همیشه در صحنه ایران اسلامی به درختی تنومند تبدیل شده و خون شهدای این انقلاب به ثمر نشسته تا جایی که سایه سار این انقلاب مقدس و نهضت سرنوشت ساز ۱۵ خرداد مامنی برای مظلومان و آزادی خواهان و حق طلبان جهان شده است.
امام خمینی (ره) درباره قیام ۱۵ خرداد فرمودند: ۱۵ خرداد یک نقطه عطفی است در تاریخ کشور ما که از همان وقت، شروع به فعالیت سیاسی شد و روحانیون از همان زمان خودشان را مجهز کردند. این قیام یک مصیبتی بود برای ملت ما، لکن مبدا جنبش بود. ۱۵ خرداد در عین حالی که مصیبت بود لکن مبارک بود برای ملت که منتهی شد به یک امر بزرگی و آن استقلال کشور و ازادی برای همه مملکت.
وی بیان کرد: ۱۵ خرداد برای اسلام و به اسم اسلام بود و به مبدائیت اسلام و راهنمایی روحانیت. در حقیقت دستاورد این قیام در سال ۱۳۴۲ پیروزی ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ بود. این قیام اسطوره قدرت ستمشاهی را در هم شکست و افسانه‌ها و افسون‌ها را باطل کرد. در واقع اولین و مهمترین فصل خونین مبارزه در عاشورای ۱۵ خرداد رقم خورد. این قیام مبدا نهضت اسلامی ایران است.
نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد نیز قیام ۱۵ خرداد را مبدا انقلاب دینی و مردمی ایران اسلامی برشمرد و گفت: این حرکت به نقطه عطفی در تاریخ معاصر تبدیل شد و پیام پرمفهومی برای همه نسل ها دارد.
حجت الاسلام و المسلمین سیداحمدرضا شاهرخی بیان کرد: پانزدهم خردادماه نقطه عطفی در تاریخ معاصر و سرآغاز نهضت اسلامی ایران است که در این روز تاریخی، حضور گسترده مردم در حمایت از امام خمینی (ره)، روحیه ایثار و شهادت در راه اسلام را زنده و مبارزات مردمی را علیه رژیم منحوس پهلوی پایه گذاری کرد.
وی ادامه داد: نهضت دینی و مردمی ۱۵ خرداد، یک پیام بلند برای تاریخ و برای همه نسل ها داشت و آن اینکه هیچ حکومتی با ظلم و ستم باقی نمی‌ماند و همه نظام‌های سلطه گر، محکوم به شکست و سرنگونی خواهند بود.
امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ مبدا یک تحول عظیم است، تصریح کرد: روز عاشورای حسینی سال ۴۲ امام (ره) از راز افشا نشده ای پرده برداشت، سری نهان را برای مردم آشکار و افشا کرد که اسراییل برای از بین بردن ایران و اسلام برنامه دارد و رژیم پهلوی قصد دارد اسلام، قرآن و ایران را با همکاری این رژیم از بین ببرد.
حجت الاسلام و المسلمین شاهرخی افزود: رژیم پهلوی آن زمان اعلام کرد هیچ یک از روحانیون حق ندارند در دهه محرم، علیه شاه و اسراییل سخنرانی کنند، ولی امام (ره) این راز را فاش و شاه نیز دستور دستگیری ایشان را صادر کرد ، بنابراین مردم به حمایت امام (ره) و احکام اسلامی واکنش نشان دادند.
نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد همچنین گفت: سه عنصر مردم، ولایت و دین در سرنوشت ایران موثر است و هر جا این سه عنصر باشد زورگویان عالم شکست خواهند خورد.
حجت الاسلام و المسلمین شاهرخی افزود: قبل از سال ۴۲ روحانیت و انقلابیون حالت دفاعی داشتند، اما پس از آن شیوه تغییر و روحانیون، دانشگاهیان و اقشار مردم حالت تهاجمی گرفته و بر رژیم پهلوی هجوم بردند که نتیجه آن پیروزی انقلاب در بهمن ۵۷ بود.
وی با اشاره به اینکه استکبار جهانی با پیروزی انقلاب به وحشت افتاد، اظهار داشت: استکبار جهانی دسیسه هایش را ادامه داد و بعد از پیروزی انقلاب جنگ تحمیلی را به راه انداخت، اما در دوران دفاع مقدس نیز سه عنصر دین، ولایت و مردم معجزه کرد و ملت ایران با روحیه ایثار و شهادت بر دشمنان پیروز شد.
وی با بیان اینکه نتیجه صبر، مقاومت و ولایت مداری ملت ایران، استقرار حکومت اسلامی است، افزود: در حکومت اسلامی ایران باید سرمایه اجتماعی مردم محفوظ بماند و احکام اسلامی بر پایه اسلام باشد./ایرنا
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.