تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۵

امام جمعه ایلام بر سرمایه‌گذاری در زیربخش‌ها و صنایع تبدیلی حوزه کشاورزی تاکید کرد

امام جمعه ایلام بر سرمایه‌گذاری در زیربخش‌ها و صنایع تبدیلی حوزه کشاورزی تاکید کرد
نگاه اقتصاد
ایلام- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام با بیان اینکه بخش عمده تولید محصولات خوراکی، فرآورده های فرآوری شده، صادرات، اشتغال زایی و کسب درآمد در زیربخش‌های حوزه کشاورزی انجام می‌شود، گفت: سرمایه‌گذاری برای توسعه این بخش در استان ضروری است.
حجت الاسلام”اله نورکریمی تبار” روز سه شنبه در دیدار با رئیس سازمان و جمعی از کارکنان و دستگاه‌های تابعه سازمان جهاد کشاورزی، اظهار کرد: نقش جهاد کشاورزی در تامین مایحتاج مصرفی بازار بی‌بدیل و انکارناپذیر است.
وی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی متمایز از دیگر دستگاه‌های اجرایی است، گفت: در نامگذاری جهاد کشاورزی، پیشوند واژه ارزشمند و مقدس “جهاد” با پیشه کشاورزی، به این سازمان جایگاه خاص و ارزشمندی را بخشیده است.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام یادآور شد: در ماه‌های اخیر بازار مرغ استان به یک آرامش نسبی دست یافته و باید بازار تامین و قیمت گوشت قرمز نیز همانند مرغ مدیریت شود.
وی با اشاره به مرغوبیت و کیفیت گوشت قرمز استان ایلام در مقایسه با دیگر نقاط کشور، تاکید کرد: مسئولان این حوزه شرایط لازم را برای صدور فراورده‌های دامی و گوشت این تولیدی در استان، متناسب با ذائقه بازارهای منطقه و جهانی را فراهم کنند.
حجت الاسلام کریمی‌تبار با تاکید با تاکید بر اینکه باید از عرضه یا صادرات گوشت و دام نامرغوب دیگر مناطق کشور به نام ایلام جلوگیری شود، افزود: مشارکت مردم و بخش خصوصی در حوزه تولید از مهم‌ترین دغدغه‌ها و منویات رهبر معظم انقلاب است که سازمان جهاد کشاورزی و دستگاه‌های تابعه باتوجه به مسئولیت ذاتی خود در پیشبرد و تحقق این منویات نقش اساسی و مستقیم دارند.
وی یادآور شد: جهاد کشاورزی ارتباط مستقیم و غیرمستقیم تنگاتنگی با طیف گسترده‌ای از مردم جامعه به عنوان تولیدکننده یا مصرف کننده دارد و عملکرد این سازمان برای جامعه از اهمیت به سزایی برخوردار است.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام از مدیران سازمان جهادکشاورزی استان خواست با حذف واسطه‌ها و دلالان، بخش خصوصی و سرمایه گذاران را برای ورود به زیربخش‌ها و صنایع تبدیلی کشاورزی ترغیب کند.
پیش بینی برداشت ۴۰۰ هزار تن گندم در ایلام
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ایلام نیز در این دیدار، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین معضلات استان رفع مشکل عرضه گوشت مرغ در بازار استان بود که اکنون به یک ثبات نسبی رسیده و با تمهیدات و سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی در طول پنج ماه گذشته بازار مرغ استان متعادل شده است.
“حشمت عزیزان” افزود: هم اکنون طبق سهمیه تعیین شده وزارت جهاد کشاورزی، ماهانه ۲ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در استان انجام می‌شود در حالی‌که ظرفیت تولید مرغ استان در ماه تا هفت میلیون قطعه نیز امکان افزایش دارد.
وی ادامه داد: یکی از دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی، صادرات مرغ به کشور عراق است که طی هفته‌های اخیر در سه مرحله ۵۰ تن مرغ و ۴۳ تن جگر مرغ به بازارهای عراق صادر شد.
عزیزان بیان کرد: یکی دیگر از ابلاغیه‌های تکلیفی وزارتخانه، احیای ۲۰ درصد از واحدهای راکد استان با هدف مدیریت، تامین و ثبات در قیمت گوشت قرمز است تا مشکلات این حوزه نیز مرتفع شود.
وی در زمینه برداشت گندم در این استان، توضیح داد: با وجود تنش‌های آبی پاییزه و زمستانه و باران های سیلابی بهاری که به ۱۰ هزار هکتار از اراضی استان خسارت وارد کرد، تا این لحظه ۲۹۰ هزار تن گندم در استان از کشاورزان خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد افزایش داشته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با اشاره به اینکه امسال پیش بینی می‌شود که حدود ۴۰۰ هزاز تن گندم در استان برداشت شود، گفت: از میزان نیز انتظار می رود که ۳۴۰ هزار تن به صورت تضمینی خریداری شود که نسبت به پارسال ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت.
به گفته وی رتبه استان ایلام در تولید بذر رتبه ششم و در تولید گندم رتبه ۱۴ کشور را دارد و به ۱۰ استان دیگر نیز بذر گندم را صادر می کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در مورد دانه روغنی کلزا هم گفت: ایلام با تولید ۲۲ هزار تن کلزا بعد از گلستان و خوزستان رتبه سوم کشور و برای اولین بار از نظر بهره وری و تولید در هکتار نیز مقام نخست کشور را در سال زراعی جاری کسب کرده است.
عزیزان راه‌اندازی ایستگاه‌های پمپاژ آب را از مهم ترین اولویت‌ها و برنامه‌های سازمان جهاد کشارزی برشمرد و یادآور شد: افزون بر ۱۲ هزار هکتار از اراضی دیم استان در صورت تکمیل و راه‌اندازی این ایستگاه‌های پمپاژ به آبی تبدیل خواهند شد.
وی اظهار کرد: باتوجه به اینکه تکمیل این ایستگاه های پمپاژ آب به منابع مالی زیادی نیاز دارد، برای تکمیل این طرح ها از سرمایه گذاران بخش خصوصی، تعاونی ها و طرح های ملی استفاده می‌شود و فاز نخست ایستگاه‌های پمپاژ روستاهای “پیامن” هلیلان و “برتش” دهلران در مراحل نهایی تکمیل قرار دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام به موضوع توسعه گلخانه ها اشاره و اضافه کرد: گلخانه‌ها دارای مزایایی چون کاهش مصرف آب و افزایش تولید محصول هستند و که در مقایسه با اراضی کشاورزی ۱۰ برابر افزایش تولید محصول دارند.
وی افزود: استان ایلام در حوزه توسعه گلخانه‌ها پیشرفت چندانی نداشته و مجموع مساحت گلخانه‌های فعال استان ۱۵ هکتار است اما برنامه سازمان برای توسعه گلخانه‌ها در سال جاری ۱۸۰ هکتار است که احداث مجتمع گلخانه مهران با ۱۰۰ هکتار وسعت و با تامین آب از محل سامانه گرمسیری یکی از این طرح‌ها است.
عزیزان احیای طرح‌های راکد کشاورزی را از دیگر برنامه های مهم سازمان عنوان کرد و یادآور شد: در استان ۳۳۰ واحد تولیدی راکد بخش کشاورزی شناسایی شده که باید این واحدهای تولیدی راکد به چرخه فعالیت بازگردند و سازمان جهاد کشاورزی تلاش خود را برای بازگرداندن حداکثری این واحدها بر اساس منابع مالی موجود سازمان به کار گرفته است.
به گزارش ایرنا، ۲۱ تا ۲۷ خردادماه به نام هفته کشاورزی نامگذاری شده است.
“امنیت غذایی، جهش تولید، مشارکت مردم” شعار امسال هفته جهاد کشاورزی است./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.