تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۱

در برنامه صف اول مطرح شد؛

جلیلی: رئیس جمهور موفق باید از اتلاف منابع جلوگیری کند/هر دانشگاه یک دولت سایه

جلیلی: رئیس جمهور موفق باید از اتلاف منابع جلوگیری کند/هر دانشگاه یک دولت سایه
نگاه اقتصاد

تهران- «سعید جلیلی» نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با تاکید بر لزوم بهره مندی از ظرفیت دانشگاه ها به عنوان دولت سایه در جهت کمک به دولت، گفت: رئیس جهوری موفق است که بتواند منابع را به بهترین شکل استفاده کند و نگذارد منابع تلف شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «سعید جلیلی» امروز پنجشنبه -۲۴ خرداد- از ۱۷:۳۰ دقیقه به مدت یک ساعت مهمان برنامه «صف اول» شبکه خبر است. وی در این برنامه به بیان برخی برنامه های خود برای چهار سال آینده می‌پردازد.

سعید جلیلی در این برنامه به سوابق خود در وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی اشاره کرد و اظهار داشت: رئیس جمهور باید سلسله مراتب و روند اجرای دستورات را بداند و یکی از مسائلی که به رئیس‌جمهوری خیلی کمک می‌کند این است که بداند روند کاری و دستوری که صادر می‌شود و در پایان به کجا می‌رسد و چه کسانی باید آن را اجرا کنند.

منافع شخصی کنار گذاشته شود

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری یکی از مباحث مهم دولت را تخصیص بهینه منابع دانست و در این باره گفت:  یکی از بحث های مهمی که وجود دارد تخصیص منابع قدرت و مدیریت آن است زمانی که در وزارت خارجه بودم بازرسی باید می کردم می توانستم به سفرهای خارجی زیادی بروم اما سفرهای خارجی هزینه زیاد دارد و زمانبر است.

جلیلی یادآور شد: از سال ۷۱ تا ۷۷ به جز یک مورد، سفر خارجی برای بازرسی نرفتم و در این دوره ۶ ساله با ساز و کارهایی، بیشترین اشراف بر نمایندگی‌های خارجی ایجاد شد.

وی اضافه کرد: زمانی که معاون وزارت خارجه شدم با اشرافی که به مسائل داشتیم با قدرت بیشتر تصمیم می گرفتیم و زمانی که معاونت آمریکا و اروپا بودم با نگاهی که باید تعامل بیشتری باید با دنیا میداشتیم  با استفاده بهینه ارتباطات موثری باید با کشورهای جهان  برقرار می کردیم. در برخی کشورها که امکانات بود ۱۰ تا نیرو در سفارتخانه داشتیم و در برخی کشورهای دیگر نیرو و کارمند برای سفارتخانه نداشتیم. در همان جاهایی که نیروی و کارمندان زیاد داشتیم با انتقال برخی نیروها و کاهش نیروها، به کشورهایی که کارمند نداشتیم مثل آمریکای لاتین، مدیریت می کردیم که این جابجایی ها هزینه زیادی برای کشور به دنبال نداشته باشد. بطور مثال: در آن زمان با ونزوئلا چند میلیارد دلار توافقات داشتیم آنجا ایران را به نام تراکتور می شناسند بخاطر صادرات تراکتور و برخی خودروهای داخلی که هم اشتغال و هم ارزآوری کشور را به دنبال داشت. همچنین چندهزار از پروژه های آنها را ایرانی ها برنده می شدند. ما در جایی سرمایه گذاری کردیم که منافع زیادی برای مردم به دنبال داشت.

وی تصریح کرد: یکی از اصول مهم دولت، تخصیص بهینه منابع قدرت است که به خوبی مدیریت شود و با کمترین هزینه بیشترین فایده کسب شود. هنر این است که با کمترین هزینه بیشترین فایده را برای کشور کسب کنید؛ لازمه این موضوع این است که از منافع شخصی خود بگذرید.

کشور در یک فرصت تاریخی قرار دارد

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری یادآور شد: ما امروز برای این به عرصه انتخابات ریاست جمهوری آمدیم چون کشور ما در یک فرصت تاریخی قرار دارد که فرصت‌های فراوانی در اقتصاد، سیاست، بین‌الملل، منطقه، صنعت و تمدن در اختیارش قرار گرفته است.

جلیلی تأکید کرد: رئیس‌جمهوری امروز باید بتواند این فرصت‌ها را بشناسد و به آن‌ها اشراف داشته باشد و با برنامه از آن‌ها استفاده کند. ما در دولت سایه این ظرفیت‌ها را شناخته‌ایم و برای آنها برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا به خوبی از آن‌ها استفاده شود.

جلیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نسبت شعار و جهت گیری با سوابق چگونه است؟ اظهار داشت: ما باید بگوییم برای چه چیزی در انتخابات شرکت کرده ایم؛ امروز کشور در یک فرصت استثنایی از لحاظ اقتصادی، تاریخی، فرهنگی و تمدنی قرار دارد. رئیس جمهور باید فرصت ها را بشناسد و از آنها استفاده کند. در ۱۰ سال گذشته فرصت ها را بررسی و برای آنها برنامه ریزی کرده ایم.

وی افزود: شعار می تواند چند کلمه باشد. شعار مبنا و سرمشقی برای کارهای چهار سال آینده در دولت قرار می‌گیرد؛ وگرنه می توان ادبیات سازی و لفاظی کرد اما می خواهم در یک جمله بگویم که شعار نیست و عصاره برنامه چهار سال است. اگر امروز در دنیا و کشور فرصت هایی وجود دارد و تحولات جهانی و ظرفیت های داخل  را می بینید، باید از آنها استفاده کنیم. من «یک جهان فرصت یک ایران جهش» را به عنوان شغار انتخاب کردم یعنی اگر یک جهان فرصت در برابر خود داریم، دولت باید برنامه داشته باشد تا یک جهش بزرگ در برابر ملت ایران داشته باشد.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به این پرسش که مهمترین فرصت جمهوری اسلامی را چه می دانید؟ نیز اظهار داشت:  مهمترین فرصت هم همان توانمندی‌های همه مردم ایران است که نسل جوان تحصیلکرده خلاق و باهوشی را در اختیار گذاشته که می‌تواند بسیار نقش‌آفرین باشد و دولت وظیفه دارد که اگر قرار است از فرصت‌ها به بهترین شکل استفاده کند، باید نقش‌آفرینی ملی، منطقه‌ای و جهانی هم داشته باشد و برای خود ملت هم این فرصت را فراهم کند. این برنامه‌ای است که در شعار «یک جهان فرصت یک ایران جهش» خلاصه شده است.

هر ایرانی یک نقش پرشکوه

وی ادامه داد: اگر می گویم فرصت نیروی انسانی است که جاهای مختلف ایفای نقش می کند ادامه بحث ما این است که هر ایرانی یک نقش پرشکوه یعنی اگر می گوییم جهش باید ایجاد شود و از فرصت ها استفاده کنیم، دولت باید نقش آفرین در سطح منطقه و ملی و جهانی داشته باشد و بتواند برای هر یک از شهروندان خود امکان نقش آفرینی را فراهم کند اگر ما می گوییم این شعار ماست برنامه ای است که در این شعار خلاصه شده است.

جلیلی در پاسخ به این پرسش که یکی از مهمترین موضوعاتی که برای پیشبرد امور در کشور نیاز است هماهنگی و انسجام عملکرد در سطح قوا در سطوخ عالی، میانی و همه بدنه قواست با توجه به تجربه ای که دارید آیا به این مقوله توجه کرده اید؟ و آسیب شناسی کرده اید که چه مشکلاتی در بحث قوا در سطوح عالی و میانی وجود دارد؟ به سوابق خود در شورای عالی امنیت ملی اشاره کرد و یادآور شد: در آن‌جا و در دوره‌ای که متاسفانه برخی قوا باهم اصطحکاک‌ داشتند، می‌توانستیم باهمه قوا ارتباط خوبی داشته باشیم. جلسات متعددی که در آنجا برگزار می‌شد شورای عالی امنیت ملی را به نوعی به نقطه‌ای بدل کرده بود که در آن هماهنگی‌ها بیشتر می‌شد و به همراهی سه قوه در درک مشترک از موضوعات ملی می‌رسید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  درباره مقوله امنیت افزود: باید برای آحاد ملت امنیت لازم فراهم شود که نیازمند یک کار تمام بخشی است در سایه همدلی موفقیت بزرگی رقم خورد که انسان های بزرگی مثل شهید سلیمانی وجود داشتند؛ دو کشور همسایه اشغال شده بود با هم افزایی کارها پیش رفت. نخست وزیر ژاپن به من گفت ما بعد از هفتاد سال نتوانستیم به آمریکا بگوییم پایگاه‌های خود را جمع کنند.

وی تاکید کرد: یکی از کارهای بسیار مهم در آن مقطع، موضوع امنیت بود که ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی و روانی دارد و نیازمند پای کار بودن همه نهادها و قواست و آن زمان در این مسیر موفقیت‌های بزرگی رقم خورد. در آن پنج تا شش سال با هماهنگی‌های صورت گرفته طوری عمل کردیم که دو طرف کشور ما هم در عراق و هم در افغانستان تهدیدات احتمالی برطرف شد.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اگر دانشمند ما و ملت‌ما حق دارند پیشرفت کنند و در این مسیر نیازهایی دارند باید از حقوق ملت دفاع کنیم و اجازه ندهیم به حقوق ملت تعرض شود. وقتی عهده‌دار کار شدیم کسانی که پیش از ما بودند در خاطرات خود نوشته‌اند اجازه یک سانتریفیوژ را می‌خواستند ولی به آن‌ها نمی‌دادند اما در زمان ما این میزان به ۱۹ هزار سانتریفیوژ رسید.

جلیلی اضافه کرد: رئیس‌جمهوری اگر از حقوق هسته‌ای دفاع کرده باید از حقوق معیشتی مردم هم دفاع کند و در آنجا نیز ایستادگی داشته باشد.

وی یادآور شد: در سال ۹۲ انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردم؛ اولویت اصلی اصلاح ساختاری اداری کشور بود و زمانی که کاندیدای رقیب در انتخابات پیروز شد به او تبریک گفتم و یادآور شدم باید اولویت خود را اصلاح ماشین دولت قرار دهید چون هزینه ها ی زیادی صرف این ماشین می شود و خروجی آن کافی نیست یعنی باید سازوکارها تغییر کند تا نتیجه لازم و مناسب حاصل شود.

جلیلی تصریح کرد: کارمندان ۳۰ سال بهترین عمر خود را در دولت می گذرانند، باید کاری کنیم که جایی که کار می کنند، پناهگاه آنها باشند. در سال ۹۲ گفتم ساز و کارهای اداری را باید عوض کنیم نه اینکه کارمندان را عوض کنیم.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد:  اینکه ارباب رجوع وقتی  به اداره می رود و کسی جوابش را ندهد، رفتار صحیحی  نیست امروز فناوری‌های ارتباطی و سایبری صورت گرفته ، مردم باید بدانند با گوشی می توان خیلی مناسبات را انجام دهد.

هر دانشگاه یک دولت سایه

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری درباره میزان پذیرش نقد از سوی دولت خود گفت: هیچ بازیگری موفق نمی شود مگر اینکه تماشاگرانی بازی او را ببینند و او را برای رفع ایرادها کمک کنند و یا او را مورد تشویق قرار دهند و این گفتمانی است که در ۱۰ سال گذشته در موضوع دولت سایه دنبال کریدم.

وی ادامه داد: گفتمان دولت سایه این بود که هرکسی باید در حد وسع خود روند جاری را ببیند؛ ممکن است فردی در رسانه یا دیگری در اقتصاد فعال باشد؛ اگر روند خوب است کمک کند و مانند یک تماشاگر تشویق کند؛ در جایی که خطایی وجود دارد، برای تصحیح کمک و در جایی هم که کار ناقص است، برای تکمیل امور کمک کند.

جلیلی تصریح کرد: لازمه موفقیت دولت این است که دولت سایه وجود داشته باشد و امور دولت را دنبال کند. یکی از این امور مربوط به رسانه هااست و در دو سال اخیر هر کجا در دانشگاه  صحبت کردم، یکی از جملات من این است که هر دانشگاه باید یک دولت سایه باشد و در دولت خودم نیز این مهم را دنبال خواهم کرد.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری درباره افرادی که در کابینه او نقش آفرینی خواهند داشت، افزود: امروز اگر در کشور موفقیت‌های بزرگ می‌بینیم این را چه کسی ایجاد کرده است؟ افرادی هستند که خالصانه، متعهدانه و هوشمندانه و با کارآمدی تمام این وضعیت را ایجاد کرده است. یکی از تأکیدات این است از مردم خواهش کردم این افراد را معرفی کنند البته دولت هم باید سازوکاری برای این امر تعریف کند.

جلیلی اظهار داشت: اینجا دیگر نباید فقط به ستاد انتخاباتی خود نگاه کنیم بلکه باید دید فرد شایسته که کار خود را به بهترین شکل انجام می‌دهد چه کسی است تا از او استفاده شود. ما در ۱۰ سال گذشته تلاش کردیم در دفتر خود را به روی افرادی با سلیقه‌های گوناگون اصلاح‌طلب یا اصولگرا باز نگاه داریم و با تعداد زیادی از این افراد ملاقات کردیم. من در دولت قبلی هم اگر اقدام ارزشمندی رخ می‌داد به آن اشاره می‌کردیم.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: این عینک را باید برداریم که دنبال این باشیم تا ببینیم چه کسانی در چه نسبتی با ما قرار می‌گیرند. نوع کارنامه من در هشت سال گذشته نشان می‌دهد رویکرد من برای استفاده از افراد در کابینه به چه سمتی خواهد بود.

وی تاکید کرد: ۱۴۰ سفر به شهرها، روستاها و کارخانه ها داشتم و سعی کردم موفقیت های برخی افراد را برجسته کنم.

جلیلی با تاکید بر کارگروه نظام سلامت در کشور گفت:  نظام سلامت را به شکل خوب و تخصصی اداره نکردیم و باید در این زمینه اقدامات لازم انجام شود.

برنامه با اندیشکده نوشته نمی‌شود

وی با بیان این‌که «برنامه با اندیشکده نوشته نمی‌شود»، اظهار کرد: کسی که رئیس‌جمهور می‌شود باید بر برنامه‌ای که می‌خواهد اجرا کند اشراف کامل داشته باشد و این نیازمند مطالعات قبلی است. تصمیم‌گیری صحیح و به موقع برای پیشرفت کشور مهم است تا جلوی اختلال‌ها در امور گرفته شود. اگر تأخیر در تصمیم‌گیری پیش آید می‌تواند کشور را زمین‌گیر کند.

جلیلی با اشاره به شخصیت رئیس‌جمهور شهید، گفت: رویکرد دولت سایه مورد پذیرش شهید رئیسی بود و به آن توجه داشت و حتی در نامه‌هایی از این رویکرد دولت سایه که عملکرد دولت را مورد بررسی قرار دهد و پیشنهاداتی برای اصلاح امور داشته باشد تشکر می‌کرد.

به گزارش ایرنا، «سعید جلیلی»، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، «محمد باقر قالیباف»، «علیرضا زاکانی»، «مصطفی پورمحمدی» و «مسعود پزشکیان» داوطلبان تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری هستند.

مناظره‌های انتخاباتی، دوشنبه ۲۸ خرداد، پنج‌شنبه ۳۱ خرداد، جمعه ۱ تیر، دوشنبه ۴ تیر و سه شنبه- ۵ تیر- از ساعت ۲۰ تا ۲۴ از صداو سیما پخش می‌شود.

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.