تاریخ انتشار : جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۲

در برنامه با مردم؛

زاکانی: تهیه مسکن نباید برای کسی رویا باشد/راه رئیسی را تکمیل می‌کنیم

زاکانی: تهیه مسکن نباید برای کسی رویا باشد/راه رئیسی را تکمیل می‌کنیم
نگاه اقتصاد

تهران- علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه تهیه مسکن نباید برای کسی رویا باشد، گفت: راه آیت الله رئیسی را باید تکمیل کرد و ابعاد تحول و پیشرفت را بر مبنای دانش توسعه داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، برنامه با مردم با حضور علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه به مدت نیم ساعت از شبکه یک سیما پخش شد.

علیرضا زاکانی در این برنامه که دومین برنامه تلویزیونی وی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری است، برنامه های خود را تشریح کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت شهید رئیسی و همراهان ایشان با اشاره به فرمایش حضرت علی (ع) که فرمودند خداوند رحمت کند کسی که جایگاه خودش را بشناسد، گفت: در آستانه تجلی مجدد مردمسالاری دینی در پای صندوق های رای هستیم و کشور در شرایط خاصی قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه دولت شهید رئیسی یک مختصاتی داشت که حفظ آن ضروری است، اضافه کرد: بعد از اصلاح قانون اساسی تا زمان دولت شهید رئیسی شرایط متوازنی نداشتیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: دولت سیزدهم که شروع شد شهید رئیسی با اخلاص و علمی که داشت مسیری را دنبال کرد که در آن نسبت دولت با اساس نظام، رهبری، مردم و سایر قوا، دوستان و دشمنان انقلاب در خارج کشور کاملا مشخص و شفاف بود.

زاکانی ادامه داد: او خادمی و نوکری را انتخاب کرد و در مسیر ساختن ایرانی آباد و پیشرفته از هیچ چیزی دریغ نکرد. در هر استانی که سفر می رفت محروم ترین نقطه را انتخاب می کرد و از نزدیک حال و روز مردم را می دید.

 

نشستن در اتاق ها و اداره کشور شیوه سال های قبل است

وی بیان داشت: نشستن در اتاق‌ها و اداره کشور شیوه‌ای است که حاصل سال های قبل است و نتیجه آن معلوم است. وقتی مسئولان جدای از مردم زندگی کنند، در خلاء تصمیم گیری می کنند و واقعیت های تلخ و شیرین را متوجه نیستند. ولی شهید رئیسی یکی از مردم و نسبتش با سایر قوا دوستی بود. کسی از او اختلاف ندید. در آخرین جلسه دولت هم به صراحت اعلام کرد که امکان ندارد کسی از من ایجاد دوگانگی در جامعه ببیند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: شهید رئیسی سختی می کشید؛ اما آن را سمت انسجام سوق می داد.

 

حفظ جهت گیری شهید رئیسی در پای صندوق های رای حفظ شود

زاکانی ادامه داد: دوستان مردم ایران مثل مردم غزه می دانستند که می توانند به او اعتماد کنند. حضور بی نظیر سران کشورهای خارجی و اظهار محبت آنها در داخل و سراسر جهان نشانگر جایگاه ویژه این شهید سعید و جهت گیری های درست او بود که البته پای صندوق های رای باید این جهت گیری حفظ شود.

وی با بیان اینکه دولتی که شهید رئیسی تحویل گرفت با دولتی که تحویل آیندگان داد، دو چیز است، گفت: اگر بگویم این سه سال او برتر از هشت سال قبل است، حرف نادرستی نزده ام. شرایط آن ایام را به یاد بیاوریم. وضع ذخایر ما بهبود یافته است. باید این راه را تکمیل کرد. ابعاد پیشرفت و تحول را باید بر مبنای دانش و علم به گونه ای توسعه داد که ظرفیت‌ها در مسیر رشد و آبادانی ایران عزیز قرار بگیرد و گره از مشکلات مردم باز شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر این که هر نامزدی باید به نکاتی که بیان می‌کند و وعده‌ها و برنامه‌هایش دقت داشته باشد، گفت: این برنامه‌ها باید با گذشته‌اش سازگار باشد. نامزد انتخابات باید شرایط کشور و فرصت های بی‌نظیر و چالش‌های اساسی اش را بشناسد. در معیشت مردم گره هایی وجود دارد. نامزد انتخابات چگونه می خواهد به سمت آبادانی و پیشرفت در ابعاد مختلف برود؟ او نباید شعار بدهد و باید بگوید منابع را از کجا و با چه اولویت هایی می خواهد تامین کند.

 

با تعارف و لبخند و خجالت نمی شود کشور را اداره کرد

زاکانی تاکید کرد: نامزد ریاست جمهوری باید بگوید که با اژدهای هفت سر فساد چه می‌تواند بکند؟ با خان‌ها و خان‌چه ها که اقتصاد در سایه را شکل داده اند می خواهد چه کند. با تعارف و لبخند و خجالت نمی‌شود کشور را اداره کرد.

وی با یادآوری فرموده‌ای از مقام معظم رهبری که در اردیبهشت ۸۰ گفتند اگر کسی با فساد برخورد کند زمزمه و نعره ها بلند می شود، ادامه داد: ما باید بر محور مردم یک راه فعال و تلاش مضاعفی را نسبت به گذشته در حفظ دستاوردهای دولت آقای رئیسی پیش بگیریم. این که مردم عزیز تا پای صندوق رای بیایند، کافی نیست. بعد از آن مردم باید در بعد فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی محور تحولات کشور شوند.

 

فرهنگ اولویت قطعی است و اقتصاد فوریت دارد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که فرهنگ برای ما اولویت قطعی است و اقتصاد فوریت دارد، گفت: این دو با یکدیگر هم‌سنخ هستند. برای حل مشکلات اقتصادی رشد دانش که از وجوه فرهنگی است، این امکان را می‌دهد که در کنار کار و سرمایه تا ۷۰ درصد رشد را در اقتصاد خودمان تجربه کنیم. همچنین یکی از تجارب ما این است که برای شکستن دیوان سالاری کشور با رجوع به قانون اساسی حکومت ملی و محلی شکل دهیم. می توانیم شوراها و شهرداری ها را در ادامه دولت ملی و پارلمان ملی در نظر بگیریم.

 

بایدها و نبایدهای یک رئیس جمهور

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه به بایدها و نبایدهای یک رئیس جمهور اشاره کرد و اظهار داشت: شعار دادن کافی نیست کشور فرصت‌های بی‌نظیر و در کنار آن چالش های اساسی دارد، رئیس جمهور آینده باید اعلام کند چگونه می‌خواهد گره‌های معیشتی را باز کند و به سمت پیشرفت در ابعاد مختلف برود باید صریح صحبت کند و حرفی هم که می زند نباید در مقام شعار باشد. باید بگوید از کجا می خواهد منابع را به دست آورد. شرایط کشور باید به سمتی برود که مردم بتوانند گام به گام پیشرفت کشور را ببینند.

زاکانی تصریح کرد: در حوزه دیون بانکی کار بزرگی انجام دادیم، وقتی آمدیم ادعای بانک ها این بود که ۱۷۰ همت از ما طلبکارند. بدهی ها از ۲۰ سال گذشته مانده بود. ما مسئولیت اقدامات همه کارهای قبل را که برای خدمت به مردم هزینه شده بود، بر عهده گرفتیم.

وی خاطرنشان کرد: سال ۴۰۲ از ۱۷۰ همت، ۸۹ همت آن کاهش پیدا کرد. ۸۱ همت که قطعی شد بیش از دو پنجم آن پرداخت شد و ۵۰ تا ۱۰۰ درصد آن را برای حمل و نقل عمومی تسهیلات گرفتیم اگر حمل و نقل عمومی حل شود، مشکل ترافیک و آلودگی هوا حل می شود.

 

دره فرحزاد با همت دولت سیزدهم و شهرداری از لوث معتادان متجاهر پاکسازی شد

زاکانی این را هم گفت: اینجا که برنامه را ضبط می کنیم(فرحزاد) یک روزی ۹۰۰ معتاد متجاهر بودند که دهه ها نمی توانستند آنها را از اینجا خارج کنند و مردم پنجره ها را پوشانده بودند تا منظره را نبینند.

وی ادامه داد: با همت دولت شهید رئیسی و شهرداری امروز اینجا یک نقطه زیبا و تفرجگاه خوب برای مردم و آن تهدید تبدیل به فرصت شد.

به گفته زاکانی، موضوع مسکن یک موضوع حیاتی که مردم را تحت فشار قرار می دهد؛ یک فکری در دولت قبلی بود که شهر گران اداره شود که مردم از تهران بروند تا ترافیک حل شود، این رویه بود اما مردم از تهران نرفتند بلکه به حاشیه شهر رانده شدند و از طرفی کل کشور که خود را با تهران تنظیم می کرد هم  گران شد.

 

خرج ۵۵ درصد هزینه سبد خانوار برای مسکن، ظلم است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: این ظلم است که ۵۵ درصد هزینه در سبد خانواده برای مسکن خرج شود و هنوز قرارداد اجاره امسال را نبسته پدر خانواده برای سال بعد تن و بدنش بلرزد.

وی این را هم‌ گفت که در ابتدای مدیریت شهری ششم بانک ها مدعی طلب ۱۷۰ همتی از شهرداری بودند وفقط سال ۱۴۰۱ فقط ۱۰ هزار میلیارد دادیم که ما را قفل نکنند البته ما مسئولیت همه چیز و دیون گذشته را پذیرفته ایم؛ پول برای مترو گرفته شده اما پرداخت نشده بود و امروز آن را به ۸۱ همت کاهش دادیم و بیش از ۵۰ درصد آن ، برای توسعه حمل و نقل عمومی دوباره تسهیلات گرفتیم.

زاکانی ادامه داد: البته می توانستیم بگوییم مسئول آلودگی هوا فقط ما نیستیم چراکه ۲۳ دستگاه در این بخش مسئول هستند اما ما در این ۳۳ ماه همیشه پاسخگو بودیم و هستیم.

وی به بخش مسکن هم اشاره کرد و گفت: ناظر بر مسکن چهار میلیون وعده داده شده بود گزارشی در محضر آیت الله رئیسی دادیم که می توانیم با پلاک های ناپایدار و بافت های فرسوده آن را تامین کنیم؛ نمی شود از زلزله فرار کرد اما می توان کاری کرد که جان مردم به خطر نیفتد و در این خصوص دولت باید تدبیر کند، که راه حل این بود که باید نوسازی انجام شود.

 

با اعطای تسهیلات ، مردم مشکل مسکن را حل می کنند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: معتقد بودم و هستم که با دادن تسهیلات مشکل مسکن را خود مردم حل می کنند.
زاکانی با بیان اینکه موضوع مسکن‌، موضوع حیاتی کشور است، افزود: با رونق ساخت و ساز عمده نقدینگی سرگردان کشور به سمت مسکن می رود و یکی از وجوه شعار امسال هم اتفاقا همین است، مشکل اشتغال حل می شود و بعد از عرایض بنده آیت الله رئیسی دستورات لازم در این زمینه را صادر کردند.

وی اضافه کرد: در این راستا سراغ فرهنگ، آموزش پرورش، فرهنگیان، بهداشت، حوزه امنیت و متن جامعه رفتیم و این یک نگاه چند تهدید را تبدیل به فرصت کرد و این ظرفیت ها در کشور وجود دارد و در نهایت باید به سمت معیشت مردم برویم.

 

دولت ۱۱ میلیارد سوبسید به نهاده ها داد

وی با بیان اینکه دولت ۱۱ میلیارد دلار برای نهاده ها و ۲.۶ میلیارد دلار برای دارو سوبسید داد اما سیستم یک نقص هایی دارد و با جنبه های فسادگونه و معایب روبرو است؛ گفت: دولت یک میلیون تن برنج از داخل خرید و یک میلیون تن هم از خارج وارد کرد که ۶۰ درصد آن را خود شرکت های دولتی وارد کردند.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: نوع برنج یکی است اما چرا برنج دولتی حدود ۲ برابر گران تر در بازار آزاد فروخته می شود و اینجا دلال ها و واسطه ها استفاده می کنند.

زاکانی گفت: همین موضوع را ما با وزارت جهاد توافق کردیم که مدیریت شهری با کمک دولت مسئول توزیع این اقلام شود و نمی شود دولت محلی و ملی در یک راستا نباشند که دولت ملی به عنوان دولت چالاک و موثر و نظارت کننده در جای خود قرار بگیرد و از طرف دیگر دولت های محلی شکل بگیرند و این تجربه ای بود که در همه حوزه ها با آیت الله رئیسی داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز شما نگاه کنید آنچه که در میادین ما توزیع می شود بین ۳۰ تا ۷۰ درصد نسبت به بیرون قیمت آن ارزان‌تر است چرا باید گوشتی که می‌تواند با نصف قیمت موجود در بازار عرضه شود این گوشت با قیمت سرسام‌آوری می‌آید که مصرف آن برای افراد تبدیل به یک خاطره در گذشته شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: چرا باید حبوبات، روغن، شکر و دیگر کالاهای اساسی هم طوری قرار بگیرد که این واسطه‌ها تعیین کنند که با چه قیمتی دست مردم برسد. مردم شب می‌خوابند صبح بلند می‌شوند شرایط جدیدی را می‌بینند.

زاکانی بیان کرد: ما شب عید تجربه بسیار خوبی داشتیم. خدمت آقای رئیسی عرض کردم که ما شب عیدمان را با ثبات می‌کنیم. از قبل رفتیم و به صورت قراردادی خرید کردیم، ۵ هزار تن را نگه داشتیم شب عید بهترین و باکیفیت‌ترین میوه را ارزان‌تر از عید ۱۴۰۲ به مردم دادیم. البته تورم پایین آمد اما قیمت حتما باید نسبت به سال قبل بالاتر می‌رفت اما ما قیمت را نسبت به سال قبل هم پایین‌تر آوردیم.

وی اضافه کرد: در حوزه مسکن کارهای بزرگی می‌توان انجام داد در حوزه معیشت هم می‌توان گره از زندگی مردم باز کرد، این موجب مسرت و شادی نیست که یک عده بگویند ما گران می‌کنیم و با این گران کردن کسانی سر گرسنه بر زمین بگذارند و خجالت‌زده زن و فرزند خودشان شوند، این بی‌هنری است.

 

کشور نیازمند پوست اندازی و یک تحول بزرگ است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: کشور ما نیازمند یک پوست اندازی است و نیازمند یک تحول بزرگ است باید به آن سمت حرکت کرد البته مشکلات متعددی وجود دارد اما می‌توان این مشکلات را پشت سر گذاشت و تبدیل به یک فرصت کرد.

زاکانی بیان داشت: ممکن است کسی بگوید اینها بلندپروازی است خیر اینگونه نیست. زمانی که ما صحبت از برقی‌سازی می‌کردیم یک عده می‌گفتند امکان ندارد، وقتی صحبت از دریافت اعتبار از خارج از کشور می‌کردیم با تسهیلات بسیار خوب برای گره‌گشایی از مشکلات مردم برخی از همین دوستان مسئول به من می‌گفتند یک یورو هم نمی‌توانید این کار را انجام دهید.

وی اظهار کرد: ما به تولید داخل توجه کردیم آنچه نیاز داشتیم را خریداری کردیم اما این کفایت نیاز مردم را نمی‌کرد و در ادامه با اقدامات انجام شده همه این نیازها را تبدیل به فرصت کنیم که این فرصت از یک سو تبدیل به سرمایه‌گذاری خارجی در داخل کشور شود و هم گره از زندگی مردم باز شود و سرمایه‌گذاری خارجی صورت بگیرد.

 

هزار دستگاه خودروی برقی وارد چرخه خدمت قرار گرفت

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: برخی می‌گفتند این کار ممکن نیست زیرا آنها در چهارچوب‌های فکری خودشان فکر می‌کردند اما شد. به تازگی هزار دستگاه خودروی برق وارد پلاک‌گذاری و چرخه خدمت قرار گرفت البته این هزار دستگاه باید تبدیل به ۵۵ هزار دستگاه شود و عمده‌ آن امسال انجام خواهد شد چرا ما نباید مردم ما رفاه و آسایش داشته باشند، هر کجا که ما منافع ملی و مصالح انقلابی‌مان تکیه کردیم و نوکری مردم را پیشه کردیم، موفق شدیم.

زاکانی گفت: دولت باید از رفتن به سمتی که دانش و فناوری پایه اساسی تحولات کشور قرار بگیرد حمایت جدی انجام دهد . ما هیچ راه میانبر دیگری نداریم و راه درستمان احترام به دانشگاه، حوزه و اساتید فضلا و دانشجویان و طلاب است و اساسا دانش و علم در کشور ما باید در رتبه اساسی قرار بگیرد.

 

فساد باید برداشته شود و به دانش تکیه کنیم

این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: باید فساد را به عنوان مانع اصلی از جلوی پا برداشت و به دانش تکیه کرد و هنر و زحمت کارگر و کسی را که در این خصوص تلاش می‌کند را در نظر گرفت ممکن است یک عده بگویند نمی‌شود، ولیکن می‌توان همه این کارها را انجام داد.

زاکانی عنوان کرد: مگر ما نمی‌گوییم امیرکبیر بیش از سه سال در کشور ما تصدی امور را بر عهده داشت اما اسم او تا ابد در تاریخ ما پرافتخار یاد می‌شود زیرا او برای ایران عزیز و آبادانی و برای مردم و دین و دنیای مردم خود را وقف کرد. امروز در کشور ما بسیاری هستند که این مسیر را رفتند و این کشور و این میراث بزرگ را برای ما به جای گذاشتند که از خیل شهیدان، ایثارگران و خدمتگزاران می‌توان تومار بزرگی را نام برد و شهید سعید اخیر ما شهید رئیسی سرآمد شهدای اهل خدمت بود.

وی خطاب به مردم گفت: امکان اینکه کسی خود را وقف خدمت به آبادانی و پیشرفت کشور کند، وجود دارد اما این به اراده شما مردم متکی است. می‌توان کاری کرد که در حوزه سلامت مردم جز درد بیماری، درد دیگری را نکشند و درد بی‌پولی را نکشند، می‌توان در حوزه معیشت دنبال مسیری رفت که مردم خجالت در مقابل صاحبخانه را نداشته باشند، در مقابل همسر و فرزندشان خجالت زده نباشند. می‌توان در حوزه معیشت اقداماتی را انجام داد که کسی سرگرسنه‌ بر بالین نگذارد.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: می‌توان در حوزه موضوعات آسیب‌های اجتماعی کارهایی را انجام داد که نیروی انسانی جامعه و جوانان و نوجوانان ما با نمودها و الگوهای اشتباهی به عنوان معتاد متجاهر و کودک خیابانی سر چهارراه و یا زباله‌گرد مواجه نشوند.

زاکانی اضافه کرد: می‌توان به طبیعت احترام گذاشت و زمینه ایجاد و توسعه فضاهای سبز و درختکاری را فراهم کرد در همین ۳۳ ماهه اخیر، بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ هکتار فضای سبز پیرامون شهر و داخل شهر ایجاد کردیم می‌توان کارهای بزرگ را در زمان کوتاه انجام داد می‌توان گره از زندگی مردم باز کرد.

 

امروز وضع کشور ناامید کننده نیست

وی گفت: امروز وضع ما ناامیدکننده نیست اما می‌توانیم امیدهای بسیار زیادی را برای آینده خلق کنیم و این به همت شما مردم و همت تک تک نوجوانان، جوانان، زنان، دختران و متخصصان و نخبگان و همه کسانی که در شهر یا روستا و یا اقصی نقاط ایران در اقوام مختلف هستند بستگی دارد. اقوام ما مانند گل‌هایی هستند که وقتی در ویترین قرار گرفتند یک بوستان گل را برای ما به نمایش گذاشتند و خیر و برکت برای مردم شریف ایران و مقدمه برای ظهور امام زمان است. ان شاالله به عنوان خادم شما در خدمت خودمان بتوانیم صادقانه مسیر رئیس جمهور شهید را دنبال کنیم.

به گزارش ایرنا، «سعید جلیلی»، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، «محمد باقر قالیباف»، «علیرضا زاکانی»، «مصطفی پورمحمدی» و «مسعود پزشکیان» داوطلبان تایید صلاحیت شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستند.

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور جمعه هشتم تیر ۱۴۰۳ در سراسر کشور و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.