تاریخ انتشار : جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۴

یک هزار کیلومتر آتش بُر در اراضی ملی ایلام ایجاد شده است

یک هزار کیلومتر آتش بُر در اراضی ملی ایلام ایجاد شده است
نگاه اقتصاد

ایلام – مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: امسال یک هزار کیلومتر آتش بُر در مراتع، جنگل‌ها و حدفاصل بین مزارع و باغات با اراضی طبیعی استان به منظور جلوگیری از گسترش آتش سوزی ایجاد شده است.

«یاسم خانمحمدیان» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: ۸۴ نقطه کانون بحرانی و مستعد آتش سوزی به وسعت ۴۵۰ هزار هکتار در سطح اراضی ملی استان ایلام شناسایی شده که گشت و کنترل شبانه روزی در این مناطق و دیگر نقاط ملی استان انجام می شود.

وی افزود: به منظور جلوگیری یا تسریع در مهار آتش سوزی دهیاران استان به عنوان رابط و مسئول روستا در موضوع آتش‌سوزی آموزش دیده‌اند و برخی تجهیزات سبک مهار آتش نظیر دمنده و آبپاش در اختیار آنها قرار دارد.

خانمحمدیان ادامه داد: به عشایر کوچرو مستقر در مناطق ملی هم رایزنی‌ها و آموزش‌های لازم در خصوص آتش سوزی اراضی طبیعی انجام شده است.

وی اضافه کرد: باتوجه به اینکه برخی از اراضی ملی بین استان ایلام و استان های همجوار مشترک است، رایزنی با استان‌های همسایه در خصوص همکاری‌های دوجانبه برای پیشگیری از بروز آتش سوزی، جلوگیری از گسترش آتش در مناطق و سرایت به استان مجاور و تسریع در مهار آتش سوزی رایزنی انجام گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام یادآور شد: وجود رسانه‌های جمعی بهترین و موثرترین ظرفیت برای آگاهی‌بخشی و هشدار به عموم مردم و به ویژه کشاورزان در خصوص جلوگیری از بروز پدیده آتش سوزی است.

وی تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی باید پیش از آغاز فصل برداشت محصولات بهاره، آموزشها و هشدارهای لازم را به کشاورزان جهت عدم آتش زدن پس‌چرای مزارع ارائه و آنان را این امر مکلف کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با بیان اینکه عمده اصلی آتش‌سوزی‌های مراتع و جنگلها از سرایت آتش پس‌چرای مزارع است، گفت: کشاورزان پس از آتش زدن پس‌چرای مزارع، توان مهار و کنترل آن را ندارند و آتش به دیگر مزارع و اراضی ملی همجوار سرایت می کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام افزود: البته برخی آتش‌سوزی‌ها نظیر اراضی ملی ایوان که هفته جاری در چندین نقطه دچار آتش‌سوزی شد به علت اصابت صاعقه بوده است.

خانمحمدیان حضور بالگرد در استان برای تسریع در مهار آتش‌سوزی عرصه‌های ملی این استان را ضروری دانست و توضیح داد: باتوجه به توپوگرافی کوهستانی و خشن استان ایلام، حضور به موقع نیروها جهت تسریع در مهار آتش‌سوزی بسیار ضروری است بنابراین استقرار دائمی بالگرد در استان جهت هلی‌برد نیرو و تجهیزات ضرورت دارد.

وی یادآور شد: استقرار بالگرد در ایلام می تواند یک پایگاه منطقه ای برای مهار آتش سوزی در سایر استان های همجوار و غرب کشور نیز باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام تاکید کرد: عرصه های ملی و طبیعی یک میراث و موهبت همگانی است که خداوند در اختیار افراد قرار داده و همه ما در برابر حفاظت و مواظبت از این انفال گرانبها اما آسیب پذیر الهی مسئول هستیم.

وی از مردم خواست هنگام حضور در دامان طبیعت باتوجه به خشک بودن علفزارها از روشن کردن آتش خودداری کنند و در صورت روشن کردن آتش، حتما قبل از ترک محل از آتش را به طور کامل خاموش کنند چرا که هرگونه سهل انگاری و بی توجهی در این زمینه باعث بروز آتش سوزی در عرصه های طبیعی و ایجاد خسارت های جبران ناپذیر در عرصه های طبیعی می شود.

به گزارش ایرنا، از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۱۵ فقره آتش سوزی در اراضی ملی استان ثبت شده است.

سال گذشته ۹ فقره آتش‌سوزی در اراضی ملی استان وقوع یافت و چندی قبل دادستان استان ایلام نسبت به آتش زدن «پس چرا» مزارع هشدار داده بود.

از گستره ۲ میلیون هکتاری استان‌ ایلام یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن را عرصه‌های طبیعی تشکیل می دهد./ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.