تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۷

چرا دکتر قالیباف گزینه مناسبی است…… !؟   *محمود کرمشاهی

چرا دکتر قالیباف گزینه مناسبی است…… !؟   *محمود کرمشاهی
نگاه اقتصاد

دکتر محمد باقر قالیباف، متولد ۱۳۴۰ در شهر طرقبه، مشهد مقدس، در یک خانواده مذهبی و اصالتاً کرد، پا به عرصه هستی نهاد. ایشان، در دوران دفاع مقدس، به عنوان مرد میدان جنگ در شرایط (خاص) هجوم دشمنان این سرزمین، به عنوان سرباز وطن و ناموس این سرزمین مقدس لباس رزم پوشیده و بخاطر توانمندی خود، مناصب مهمی از جمله فرماندهی تیپ امام رضا(ع)، فرمانده لشگر نصر، فرماندهی لشگر ۲۵ کربلا را طی نمودند.

در دوره پس از جنگ، مسئولیت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، فرماندهی نیروی هوایی سپاه، فرماندهی نیروی انتظامی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین مهمتر در کسوت شهردار تهران، سه دوره به عنوان منتخب شورای شهر تهران بین سال‌های (۱۳۹۹-۱۳۸۴) به عنوان شهردار کلان شهر تهران مدیریت منحصر بفردی داشته اند.

دکتر قالیباف در انتخابات مجلس دوره یازدهم، نماینده تهران و به عنوان ششمین رئیس مجلس برگزیده شد. در دوره دوازدهم انتخابات مجلس (کنونی) مجدد مورد تأیید مردم تهران و وثوق نمایندگان ملت در کسوت رئیس مجلس دوازدهمین دوره انتخاب گردید.

با این مختصرا روزومه میدانی و با داشتن مدرک دکترای جغرافیای سیاسی و تدوین کتب و مقالات متعدد در حوزه علمی و دانشگاهی، در این برهه ورود ایشان به انتخابات ریاست جمهوری، ناشی از دغدغه‌ها و نگرانی شرایط امروز کشور است. نگرانی مهم ایشان از شرایط بطی(کند) پیشرفت در ابعاد مختلف اقتصادی(معیشتی) قاطبه مردم و آینده زندگی فرزندان جامعه است. رهیافت مدیریتی دکتر قالیباف، انتخاب رویکردهای درست (آمایش سرزمینی) در شرایط پیچیده کشور و تغییر رویکرد (اصلاح مسیر) و تکمیل (نقاط قوت) پروسه ساماندهی شرایط کشور است.

از همه مهمتر، در این شرایط خطیر، چه کسی می‌تواند این شرایط بحرانی را به سرانجام برساندن رساند؟ امروزه جدال‌های سیاسی (خواص) باعث به حاشیه رفتن دغدغه‌های اصلی و متن(مردم) و مسئله معیشت (اقتصاد) به عنوان پاشنه آشیل مدیریت کشور و دشواری‌های نیازهای فیزیولوژیکی آحاد مردم گردیده است.

نگاه‌های غیرکارشناسانه (غیر واقعی) مدیران قبلی و شعاری، فقدان تدوین راهکارهای عملی؛ موجب حضور دکتر قالیباف در عرصه انتخابات و مسئولیت اجرایی کشور شده است‌. دکتر قالیباف؛ بلحاظ توانمندی مدیریتی و قدرت گفتمان و تجربه برای بار دوم درخانه ملت، اکثریت نمایندگان (جدید و قبل) با اعتماد وی را به عنوان رئیس مجلس انتخاب و ابقا نمودند. حال در این شرایط خاص و از دست دادن رئیس جمهور فقید و شهید، وارد تصمیم گیری (ملت) قرار گرفته، تا با هدایت سکان اجرایی کشور ایران از پیچ تاریخی عبور نمایند.

ایشان با سوابق سیاسی و اجرایی در جهت حل مشکلات مردم از جمله کاهش قدرت خرید مردم، فقر دهک محروم و متوسط (کارمندان) رفع تبعیض و نابرابری و هزینه‌های کمرشکن اقتصادی مانند گرانی در بازار خودرو، وضعیت اینترنت، رفع تحریم ها بین المللی پا به عرصه انتخابات نهاده است.

دکتر قالیباف، جز و مدیرانی تحول گر است‌ از نگاه ایشان؛ دولت مطلوب، باید بدنبال خدمت (عدالت توزیعی) و پیشرفت (زیر بنایی و رفاهی و درمانی) کشور باشد‌. از منظر دکتر قالیباف، باید از دوره آزمون و خطا تصمیم‌گیری عبور کرد و در اقتصاد کشور تحولی عینی بعمل آید. افسار تورم مهار و تا حل ریشه آن، حقوق ها باید به اندازه تورم افزایش یابد‌.

از نظر دکتر قالیباف، قانون هرچند مهم و بنیادین است، اما اگر اجرا نگردد؛ اعتباری بیش از یک کاغذ بیجان و بر زمین مانده نخواهد داشت. حاصل قانون، مهم اجرا شدن و انتفاع جمعی و شیرین نمودن کام جامعه است.

متأسفانه در عرصه ارتباطات (صنعت حمل و نقل) وضعیت کشور باعث شده است از مجموع مبادلات بین المللی، کارایی ما از ۲درصد عبور نکند. استعداد جغرافیایی ایران می تواند مکانی برای توقف و تغییر مسیرهای پروازی جهان گردد‌. اقتصاد منطقه‌ای در کشور، باید منجر به انتفاع اقتصادی در کشور گردد. این شرایط موقعیت (ژئوپلوتیک) باید مبنای بهره‌مندی بهتر از نفت و گاز و معادن افزایش دهد‌. از نظر دکتر، موضوع مهم و کلان دیگر “جانمایی و تثبیت ایران” در روابط بین المللی است. مهمترین رویکرد در سیاست‌های خارجی “آرمانگرایی” واقع بینانه است.

امروزه مهمترین گمشده موقعیت”جبهه انقلاب و کشور” گرایش به ضعف وحدت درونی ملت و دولت (قوه اجرایی) است. بدین جهت برای ایجاد تحول، نیاز به مدیریتی قوی می‌باشد. از نظر دکتر قالیباف، ریشه فرصت سوزی‌ها و تبدیل شدن فرصت‌ها به تهدید بی‌عرضگی و ناکارآمدی در عرصه اجرایی است.

با این مختصر تحلیل دکتر قالیباف بدین جهت در این برهه از تاریخ با توجه به پختگی میدانی (دفاع مقدس)، شناختی (قانونگذاری) به میدان (عرصه اجرا) و مهمتر شرایط اورژانسی جامعه اسلامی ایران آمده است، بیایم برای ایران مان به شایسته ترین مرد میدان دفاع و اجرا “رای اعتماد” و “دست یاری” دهیم به مهر .‌..٪

*محمود کرمشاهی – دکترای جامعه شناسی [گرایش بررسی مسائل اجتماعی ایران]

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.