تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۰

بصیرت معیار مهم انتخاب صحیح   ✍️مجتبی تابش

بصیرت معیار مهم انتخاب صحیح   ✍️مجتبی تابش
نگاه اقتصاد

در دورانی قرار گرفته ایم که بصیرت مهمترین داشته ی بشر تلقی می گردد.

بصیرت کلمه ای است از ریشه بصر به معنی چشم ، دیده ،دیدن و بصیر به معنی بینا و دارای چشم و بینا آمده است . و بصیرت به معنای بینایی، آگاهی و قدرت تحلیل و دانستن واقعیت و پشت پرده مسایل.

در واقع در یک تعریف ساده تر ؛ کسی که در مورد موضوعات متفاوت دارای دانش و اطلاعات است و این آگاهی را در ذهن خود با تجربه ی گذشتگان و افراد معاصر خود تحلیل به آینده می کند و در تصمیم گیری ها و امورات شخصی ، سیاسی، اجتماعی به کار می گیرد با بصیرت می نامند.

افراد بصیر همیشه یک پله از دیگر افراد جامعه جلوتر هستند چنین افرادی در عمل و کردار خود تعقل را بر تصمیم گیری سریع و احساساتی شدن ترجیح می دهند و با صبر و تفکر و منطق امورات را تحلیل و پیش می برند.

حضرت علی (ع)می‌فرماید: «با بصیرت کسی است که بشنود و بیندیشد، نگاه کند و ببیند، از عبرت‌ها بهره گیرد آنگاه راه روشنی را بپیماید که در آن از افتادن در پرتگاه‌ها به دور ماند.» نهج‌البلاغه، خطبه۱۵۲، ص۲۱۳.

امام صادق(ع) در سفارش به عبداللّه بن جُندَب فرمود: «عیسى بن مریم به یارانش فرمود: خوشا بر کسى که بینایی‌اش در دلش قرار داده شده، نه [فقط] در چشمش»

رهبر انقلاب در مورد بصیرت بیان می دارد؛ باید مراقب باشیم راه را خطا نرویم، اشتباه نکنیم، حق را با باطل عوضی نگیریم. قرآن به ما معیار داده. قرآن میفرماید که ‌‌«مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَهِ وَ الَّذینَ مَعَه‌»؛ کسانی که با او هستند. بحث ما سر این است که آیا ما با پیغمبر هستیم یا نیستیم ــ راه ‌این است دیگر ــ علامت دارد: وَ الَّذینَ مَعَهُ اَشِدّاءُ عَلَى الکُفّار؛(۱) اگر شما دیدید این راهی که داریم میرویم، راهی است ‌که کفّار را خوشحال میکند، بدانید که «اَشِدّاءُ عَلَى الکُفّار» نیستید، پس «مع رسول الله» نیستید، همراه پیغمبر نیستید؛ [امّا] ‌اگر دیدید نه، این راهی که دارید میروید، استکبار را، دولتهای قاهر ضدّ دین و ضدّ اسلام را ناراحت میکند، عصبانی میکند، ‌خب خوب است؛ این «اَشِدّاءُ عَلَى الکُفّار» است. این شد ملاک و معیار. حواسمان باید جمع باشد، بدانیم چه ‌کار میکنیم، ‌بدانیم چه میگوییم؛ حرفی که میزنیم در جهت نقشه‌ی دشمن نباشد، جدول دشمن را کامل نکند.‌۱۴۰۲/۰۶/۲۰

در هشتم تیر ماه انتخابی مهم را در پیش داریم که در آن تمام طیف های مردم با عناوین متفاوت مشارکت خواهند کرد. انتخابی سرنوشت ساز که آینده چهار ساله مردم و ایران را از نظر سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ( داخلی و بین المللی ) مورد تاثیر قرار می دهد.

من و تو جوان که امیدها داریم, برای آینده خودمان برای ایران : چه نیکو و زیباست که این تصمیم و انتخاب را با مشارکت بالا و استفاده از قوه ی بصیرت و تحلیل مسائل برای آینده و سربلندی ایران ، برای کمبودهای محرومان ، برای راه شهیدان ، برای حفظ وحدت ، برای مرزداران ، برای رزمندگان ، برای آن روستایی ساده دل ، برای آن دختر با کاپشن نارنجی و گوشواره قلبی ، برای امنیت برای حفظ شآن انسانیت ، برای آرزوهای مادران و پدران برایمان و برای آینده خودمان؛ انتخابی بر اساس عقلانیت ، بدور ازاحساسات گذرا و بدور از توجه به شعارهای ناممکن انجام دهیم و دشمن شاد کن نباشیم.

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.