تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶

اولین پوک آخرین پوک است   ✍️ محمد زمانی فعال رسانه ای و اجتماعی

اولین پوک آخرین پوک است   ✍️ محمد زمانی فعال رسانه ای و اجتماعی
نگاه اقتصاد - در کوچه و پس کوچه های شهر جوانان و نوجوانان دست به سیگار و... را می بینیم که دل هر انسانی وجدان داری را به درد می‌آورند.

 

دهه هاست از مبارزه جدی با بلای خانمان‌سوز اعتیاد می‌گذرد، اما همچنان روز به‌ روز به تعداد قربانیان آن اضافه می‌شود و متأسفانه با تمام تمهیدات و برنامه‌های که جهت مبارزه با آن در نظر گرفته‌ شده است، رشد آن همچنان ادامه دارد و سن استفاده کنندگان پایین آمده و در بین نوجوانان جای خود را باز کرده است.

 

متأسفانه در مورد مصرف مواد مخدر در جامعه باورهای عامه‌ پسندانه و فریبنده‌ای که هیچ مبنای علمی ندارد، بوجود آمده است، اگرچه ممکن است عده زیادی از مردم به آن‌ها معتقد باشند، ولی هیچ‌کدام از آن‌ها درست نیست و پیروی از آن‌ها موجب گمراهی و منجر به اعتیاد می‌شود.

 

افراد با استفاده از مواد مخدر دچار حالات غیرطبیعی شده و نسبت به مصرف آن وابستگی شدید پیدا می‌کنند،وقتی فرد دچار اعتیاد شد، برای به دست آوردن و به ظاهر ساخت خود، دست به هر کاری می‌زند.

 

مشکلات شخصیتی، ناراحتی روحی روانی، بیماری جسمی، تنش و درگیری در خانواده، فرزندان طلاق، بی‌توجهی، محیط زندگی ناسالم، دوستان ناباب، طرد شدن از خانواده و گروه همسالان، در دسترس بودن مواد مخدر و فشارهای محیطی از عوامل مؤثر در سوق پیدا کردن به‌ سوی مصرف مواد مخدر است.

 

در تحقیقات به‌ عمل‌ آمده مشخص‌شده کسانی که اعتقاد و پایبندی عمیق‌تری دارند، از خطر مصرف مواد مخدر بیشتر در امان هستند، تقویت اعتقاد و پایبندی در جامعه از راه‌های مؤثر مبازره با این پدیده است.

 

وابستگی شدید، کاهش علائق و انگیزه جهت زندگی کردن، کاهش احساس مسئولیت، افسردگی و اضطراب، عصبانیت و پرخاشگری، اشکال در حافظه و فراموش‌کاری از دیگر خطرات و عوارض مصرف مواد مخدر به خصوص صنعتی است.

متأسفانه قدرت “نه” گفتن به مصرف مواد مخدر در بین نوجوانان و جوانان پایین آمده و دستگاه‌های مسئول و رسانه‌ها باید به این مقوله مهم به صوت جدی بپردازند و آن را در جامعه تقویت کنند، چرا که با یک نه گفتن می‌توان از معضل اعتیاد جلوگیری کرد.

 

باید باورهای غلط فرهنگی مصرف مواد مخدر صنعتی را به جامعه شناساند چراکه برخی سکوت‌های نابجا موجب افزایش معضلات جامعه می‌شود.

 

باید باور کرد “مصرف مواد تعطیلی دارد اما ترک ندارد ” و ” اولین پوک آخرین پوک است ” فرد نباید فکر کند که با یک‌ بار مصرف مواد مخدر معتاد نمی‌شود.

از طرفی خانواده ها و مراکز آموزشی در این راستا نقش تاثیرگذار و اساسی را بر عهده‌ دارند و باید برنامه ریزی های جدی در این راستا صورت گیرد.

 

براساس تحقیقات صورت گرفته تمام سرقت‌های خرد توسط افراد معتاد انجام می‌شود و اگر مسئله اعتیاد حل شود، جرائمی مانند سرقت به‌ شدت کاهش پیدا می‌کند.

 

و در نهایت می‌شود گفت: اعتیاد مادر همه جرائم است و این مسئله به‌ صورت جدی بر روی جامعه اثر می‌گذارد و به‌ شدت به آسیب‌های اجتماعی جامعه دامن می‌زند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.