تاریخ انتشار : جمعه ۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۳

شمع‌هایی که شب شام غریبان در سوگ اهل بیت(ع) گریستند و آب شدند

شمع‌هایی که شب شام غریبان در سوگ اهل بیت(ع) گریستند و آب شدند
ایلام -  امشب و در تلخ ترین و سیاه‌ترین شب تاریخ، مردم عزادار ایلام همگام با سایر نقاط کشور، به اقامه عزا پرداختند و همدرد اهل حرم حسین (ع) شدند.

 

مردم ایلام که امروز و در گرمای آزاردهنده مردادماه در مراسم عاشورا حضور یافتند و سپس به یاد آخرین نماز سید الشهدا نماز ظهر عاشورا را خواندند، امشب نیز مانند سال‌های گذشته در آیین شام غریبان شرکت کردند.

میدان ٢٢ بهمن در شب شام غریبان امشب محل برگزاری مراسم عزاداری سوگواران نهضت عاشورا بود و مداحان و مرثیه سرایان با نواهای عاشورایی بر حزن و اندوه مردم افزودند.

در شب شام غریبان یکی از سنت های دیرین مردم ایلام روشن کردن شمع است و امسال هم مردم بر این عهد دیرین اجدادی وفادار ماندند و با روش کردن شمعدر سوگ شهادت و اسارت خاندان رسالت عزاداری کردند.

امسال شهرداری ایلام به منظور حفظ پاکیزگی شهر اقدام به تهیه و توزیع پنج هزار جاشمعی مقوایی کرد تا مردم شمع‌های خود را بر روی این جاشمعی ها روشن کنند تا معابر عمومی و پله های واحدهای صنفی با باقیمانده شمع‌های سوخته کثیف نشود.

در شب شام غریبان عمده دسته جات عزاداری به صورت دسته های سینه زن هستند که بر سینه زنان فریاد بر می آورند وای حسین کشته شد یا ای اهل حرم میر و علمدار نیامد و حامل خبر شهادت اشرف اولاد آدم شدند.

آتش زدن نمادین خیمه ها و شکنجه اسرا در قالب تعزیه از دیگر برنامه های شب شام غریبان در ایلام که تداعی گر اسارت دردمندانه زنان و کودکان حرم بعد از شهادت امام حسین و یاران گرانقدرش است.

توزیع نذوراتی چون شربت، آب خنک، خرما، حلوا و دیگر اقلام نذری توسط هیات ها یا عزاداران بین مردم حاضر در مراسم توزیع می شود.

این مراسم بعد از غروب آفتاب آغاز می‌شود و تا پاسی از شب، همزمان با میدان مرکزی ٢٢ بهمن به عنوان محل اصلی تجمع عزاداران، در مساجد، تکایا و حسینه ها نیز مراسم عزاداری و روشن کردن شمع برگزار می شود.

هرچند با پایان مراسم شام غریبان مناسک و شعائر محرم امسال هم در ایلام به پایان رسید اما محبت مردم این دیار به اهل بیت خاندان رسالت ماندگار و همیشگی است و مردم استان ایلام پایتخت خادمان زائران اربعین حسینی خود را برای خادمی و پذیرایی از زائران اربعین حسینی آماده می‌کنند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.