تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۵

عاقبت جالب یک دعوای لفظی ✍️ شهریار غلامپور- پایگاه خبری پویاخبر

عاقبت جالب یک دعوای لفظی   ✍️ شهریار غلامپور- پایگاه خبری پویاخبر
نگاه اقتصاد

طی روزهای گذشته پخش یک کلیپ تحت عنوان عاقبت جالب یک دعوای لفظی توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کرد و افرادی زیادی تحت تاثیر بازگویی این اتفاق یا بهتر بگویم خاطره این کلیپ قرار گرفتند.

حادثه از جایی شروع می شود که طی مشاجره‌ مختصری بین دو راننده خودرو، بگو مگویی پیش می‌آید که در این رخداد یکی از رانندگان با عصبانیت و کلماتی ناپسند اعتراض خود را به راننده دیگر اعلام می‌کند اما راننده دیگر با کمال آرامش و آستانه تحمل بالا اعتراض وی را پذیرا شده و با هدف آرامش و دعوت راننده عصبانی به صبوری او را به صرف چایی دعوت می کند و در ادامه؛ این ماجرا به دوستی و رفاقت دو راننده منجر می‌شود و ماجرای این اتفاق به نقل محافل خاص و عام می‌شود.

این برداشت کوتاه بهانه ای شد تا به موضوع فرهنگ رانندگی صحیح در جامعه امروزی به عنوان یک کُنشگر دغدغه‌مند ورودی کوتاه و مختصر داشته باشم.

فرهنگ رانندگی در کشور ایران و به ویژه در استان ایلام از جمله مواردی است که جای تامل، بحث و کنکاش فراوانی دارد. چشم و چشمی های امروزی، خرید های لاکچری ، بی رویه و غیرمنطقی خودرو برای فرزندان توسط والدین، عدم ارائه آموزش‌های لازم شهروندمداری و فرهنگ استفاده صحیح از وسایل نقلیه و فرهنگ رانندگی و ترافیک ابتدا توسط والدین و بعد دستگاه‌های متولی و دلایل متعدد دیگر ، باعث ازدیاد و تعدد هر روزه خودروها در سطح شهر شده که علاوه بر ترافیک شهری و ایجاد گره‌های کور در عبور و مرورها، اتفاقات و تصادفات جانی و مالی زیادی را در پی دارد.

آموزش فرهنگ صحیح رانندگی، افزایش آستانه تحمل عمومی، فرهنگ سازی لازم برای استفاده صحیح از خودروها و وسایل نقلیه در خیابان‌ها، کوچه‌ها و گذرگاه‌ها توسط متولیان امر و بویژه رسانه های ارتباط جمعی، آشنایی جوانان و نوجوانان برای استفاده صحیح از خودرو و حرکت با سرعت مطمئنه در معابر شهری، سخت‌گیری در فرآیندهای آموزشی آیین‌نامه و آموزش عملی رانندگی، توجه مراکز آموزش رانندگی به فرهنگ رانندگی صحیح ،مطمئن و بی‌خطر به متقاضیان، پیش‌بینی سرعت کاه‌ها و نصب چراغ‌های هشدار دهنده راهنمایی و استفاده از علائم راهنمایی و رانندگی مناسب در معابر و میادین شهری، اتخاذ تدابیر و اقدام لازم برای توسعه و تعریض خیابان ها و معابر شهری خصوصاً در بافت‌های جدید شهری و… می‌تواند از عوامل تاثیرگذار و فرهنگ ساز در راستای افزایش سطح معلومات عمومی و تخصصی فرهنگ رانندگی صحیح برای عموم مردم بویژه جوانان و نوجوانان با هدف پیشگیری و کاهش تصادفات و حوادث، رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، پیشگیری از سبقت‌ها و سرعت‌های نابجا در معابر شهری، پیشگیری از ویراژها و حرکات خطرناک و حادثه آفرین با خودرو در معابر عمومی و… باشد.

البته نقش و تاثیر تولیدات هنری از جمله موشن گرافیک، کلیپ، اینفوگرافی و… و بازنشر آنها در رسانه های استانی و پیام رسانان شبکه های اجتماعی و بویژه صدا و سیما در راستای آموزش های عمومی فرهنگ صحیح رانندگی بسیار مهم و با اهمیت می باشد.

ناگفته نماند؛ والدین به عنوان نزدیکترین فرد به فرزند از نگاه عاطفی، روحی و روانی وظیفه بسیار مهم و حساسی را در حوزه آموزش فرزندان برای استفاده صحیح از خودرو و فرهنگ ترافیک و پیشگیری از بروز حوادث و تصادفات توسط خیل عظیم جوان و نوجوان که این روزها بیشترین قشر رانندگان خودروهای شهری را شکل می دهند به عهده دارند، که باید اهتمام لازم را در راستای آموزش فرزندان داشته باشند.

بدون شک، افزایش آستانه تحمل عمومی ، صبر و حوصله و رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی توسط عامه مردم به خصوص جوانان و نوجوانان باید همواره مورد توجه قرار گیرد.

امید است روزی فرا رسد که شاهد فرهنگ صحیح رانندگی در جامعه بوده و حتی کمترین حادثه و اتفاق ناگوار را در این حوزه شاهد نباشیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 4 در انتظار بررسی : 4 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.