تاریخ انتشار : شنبه ۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۶

” دو راهی های انتخاب، مهمترین پارادوکس زندگی اجتماعی ”    *محمود کرمشاهی؛ دکترای جامعه شناسی

” دو راهی های انتخاب، مهمترین پارادوکس زندگی اجتماعی ”    *محمود کرمشاهی؛ دکترای جامعه شناسی
نگاه اقتصاد

در جهان هستی و عالم انسانی،همواره دو بعد بظاهر متناقض وجود دارد.این دو شق در عالم طبیعی و کنش اجتماعی،میدان سختی در حیات بشری ایجاد نموده است.این پاردوکس و تقابل گرداگرد پدیده های طبیعی و اجتماعی را محصور کرده است.این امر فیزیکی و انسانی از سپیده دم حیات طبیعی و تاریخ بشری در تارو پود جغرافیا و آدمی مستولی و فرایندی تعطیل برداری نیست و بطور معمول انسانها آن را به یدک می کشند. این سنخ های دوگانه مملو از سرشت های متعارض وچرخش های متقابل درعرصه های مختلف از ازل تا ابد در طبیعت و مهمتر در ذهن و عمل انسان ها بصورت طیفی با شدت و ضعف احاطه داشته و دارد.بطور مثال تقابل‌های دوگانه روح وجسم ،عقل واحساس، تندرستی و بیماری، ایمان و الحاد ،غم و شادی،جوانی و پیری بصورت “جمع ضدین” در جهان درون و بیرون انسانی به اشکال متعدد مشهود هست.

بدین لحاظ مجموع هستی و عالم بشری سرشار از این دو بعدی ها و سنخ های دائمی در فضای انسانی نیز بوده است. بدین جهت است که براساس آیات و روایت ها و مضامین شاعرانه گفته می شود، آدمی بعنوان” خلیفه ا‌‌‌…،بار امانت دراین کره خاکی به عاریه گرفته است.مطابق شعرحافظ علیه الرحمه؛

دوش دیدم که ملایک در میخانه زدند
گل آدم بسرشتند و به پیمانه زدند
آسمان بارامانت نتوانست کشید
قرعه فال به من دیوانه زدند

با توجه به هبوط بشر در این سرای گذرا، به فراخور مقتضیات زمان،خالق متعال برای هدایت بشر و تمیز راه ازچاه ، مقصد از سراب ، تشخیص سره از ناسره ،خیر از شر ، سعادت از شقاوت، کمال از نقصان ، صعود از سقوط، آدرس و چراغ های تکوینی و تشریحی برای هدایت و تحلیل درست مسیر بین دو راهی انتخاب بشر و بازی سرنوشت بعبارت ساده تر همانند بازی “مار و پله” در زندگی حیات فردی و اجتماعی از حیات تا ممات بشر واقع شده است. به گواه تاریخ ، همیشه بر اساس شواهد و تجربیات بشری چه بسیارها گفتار و کردار های آدمی ؛ آینه عبرت (درس) و الگوی های رفتاری (راهنما) جوامع انسانی شده است.چه بسیار این فراز و فرودهای در صراط زندگی آدمی، تابلو و موزه ابتلا و امتحان در مسیر مستقیم(کمال) یا مغضوب (گمراهی) بوده است.به یقین می توان گفت بحران و مصائب از ویژگی‌های چرخ واره های زندگی انسانی هست.بدین جهت “پوست اندازی” از مشکلات در جوامع انسانی حاصل تلاش،نظم،داشتن هدف و برنامه ریزی تحت عنوان مهارت‌های زندگی است. در بعد اجتماعی هم حل مسائل اجتماعی حاصل ممارست، همکاری ، مشارکت و هماهنگی و خواست جمعی انان می باشد. بدین جهت حسب مثال مشهود ؛ هرکسی آن درود عاقبت کار که کشت!

امروزه یکی از گردنه های سخت زندگی جمعی ” انتخابات ” می باشد . شکل و محتوای حضور در تصمیم های جمعی در عرصه انتخابات و عزم مردمی در میدان گزینش از مهمترین دو راهیهای زندگی اجتماعی است. بواقع میزان ، هدف حضور و مشارکت اجتماعی در این عصر ،از بسترهای اساسی حل مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه ما می باشد. لذا سرنوشت آینده ملی و محلی نیازمند مشارکت و حضور آگاهانه و انتخاب درست (گزینش شایستگان) در فرصت های تاریخی بویژه درحوزه انتخابات استان ایلام می باشد. همانطوریکه افراد برای درمان بیماری های شخصی و خانوادگی، مبنای مراجعه به پزشک را حاذق بودن و داشتن تجربه و تخصص می دانند. بدین جهت ،مبنای تصمیم گیری و انتخاب گزینه درست(نماینده) در هر سطحی برای واگذاری سرنوشت آینده این سامان،نیازمند گزینش افراد متعهد(صالح) و متخصص (حاذق) جهت بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی.. باید باشد.انتخاب اشخاصی توانمند،جامع نگر و مردمی که درمانگر الام مزمن حوزه مسئولیت، از ضروریات این دیار می باشد.در استان ایلام، با توجه محدویت (کمی) نمایندگان،انتخاب تیمی حاذق،هماهنگ و آگاه به مسائل و دردهای اقتصادی و اجتماعی مانند تورم، بیکاری،مسکن،ازدواج و تلاش در جهت رفع بنیادین این گونه سرفصل‌های “بحران های جمعی” امری ضروری هست .حاصل این امر موجبات هدایت کشتی جامعه در تلاطم های موجود جامعه به سمت کرانه آرامش و ثبات و شکوفایی اقتصادی(تولید) و اجتماعی (اشتغال)خواهد گردید.درنتیجه مشارکت و حمایت جمعی در انتخابات زمینه رشد و تعالی پله های ترقی حوزه استان را رقم خواهد زد‌. بهرحال در این عرصه (انتخابات) شرط لازم (میزان مشارکت) و کافی(انتخاب درست) از مهمترین فاکتور های کامل و جامع در دو راهیهای تصمیم گیری و تصمیم سازی پروسه انتخابات می باشد.همانطور که ذکر شد عدم شناخت(نقص) درگزینش متاثر از نگاه قومیت،عواطف، تعصب…، منجر به تشدید وضعیت پیچیده بحران های موجود و برگشت به مسائل بغرنج اجتماعی و اقتصادی خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 7 در انتظار بررسی : 7 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.